› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Flats box
- Dette emne har 95 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 3872 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2017 kl. 23:24 #158748
RudiDeltager- Neutron star
Hvordan “monterer” I jeres flats box? Jeg tænker et ophæng eller en lille arm der kan svinge ud så jeg kan lave flats i park position. Min park pos er vandret. Der er ikke plads i zenith med taget lukket.
/Rudi B. Rasmussen
22. marts 2017 kl. 23:48 #158750
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Ditto. Har også vandret park pos. Min flat-box til C14’eren hænger i et par tynde stålwirer, som er lavet til øjer. Der er så et par øskner i passende højde.
mvh
Jens23. marts 2017 kl. 09:00 #158759
Tak for info Jens. Prøver noget lignende. Er ikke helt færdig. Skal lige finde en forsvarlig måde at montere fatningerne til halogen pærene, selvom de kun er 5W bliver de temmelig varme.
/Rudi B. Rasmussen
26. marts 2017 kl. 19:21 #158914
Så er den lige ved at være der.
Jeg fandt nogle 25 x 25 mm lister som jeg skruede fatningerne i.
De fire 5W 12V pærer forbindes parallelt.
Og med lys:
Jeg tror at det går an mht varmen fra pærene, der er ca 25 mm fra pærene og ud til kanterne.
Næste skridt er at lave et ophæng eller noget andet så flats boksen hurtigt kan sættes foran teleskopet når det er parkeret.
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2017 kl. 09:21 #158928
jsaDeltager- Moon
hvad er kravet til lysstyrken?
er det ikke tilstrækkeligt at sætte dem par-vis i serie = mimdre varme?
27. marts 2017 kl. 09:48 #158930
Hej Jesper,
Kravet er vel blot at der skal være lys nok til at man kan tage flats med en rimelig hurtig lukkertid – men jeg ved det faktisk ikke.
Mine to difusere er begge på 25mm så flats boksen er meget mørk sammenlignet med e.g. en LCD skærm set gennem en t-shirt.
Så snart jeg har fået hængt boksen op foran teleskopet skal jeg lave nogle forsøg – det kræver jo heldigvis ikke klart vejr, snarre tvært imod
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2017 kl. 12:56 #158933
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
JSa wrote: hvad er kravet til lysstyrken?
Pointen med at parallelforbinde er, at alle 4 pærer lyser med præcis samme styrke.
Hvis de bliver for varme, så kan man sænke indgangsspændingen.27. marts 2017 kl. 13:36 #158934
henrik.schneiderDeltager- Nova
Lars Malmgren wrote:
Pointen med at parallelforbinde er, at alle 4 pærer lyser med præcis samme styrke.
Hvis de bliver for varme, så kan man sænke indgangsspændingen.2 betragtninger:
– Der findes ikke (næsten ikke) 2 glødepærer som lyser lige kraftigt, og det gør ingen forskel om de sidder parallelt eller i serie. Hvis det alligevel skulle lykkedes at finde 2 glødepærer som er helt ens vil de lyse lige kraftigt ligegyldigt om de er direkte på forsyningen eller om de er koblet i serie.
Vil man bruge 4 lyskilder bør de nok udvælges så de lyser så ens som muligt – ved brug af lux-meter.
– Hvis man sænker spændingen på en glødepærer fjerner man en del af den høje frekvenser (korte bølgelængder) og farven bliver rød-tonet. Er det et problem, eller er farven uden betydning?27. marts 2017 kl. 13:37 #158935
Lars Malmgren wrote:
hvad er kravet til lysstyrken?
Pointen med at parallelforbinde er, at alle 4 pærer lyser med præcis samme styrke.Hvis de bliver for varme, så kan man sænke indgangsspændingen.
Det gør de vel også hvis de er i serie?
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2017 kl. 18:03 #158946
jsaDeltager- Moon
God pointe – den halve spænning er nok lige rigeligt et dyk (mildt sagt) i forhold at bibeholde fuld spektrum på farvepaletten. Der er vist ikke andet for end at køre med nominel spænding og så sørge for at varmen håndteres fornuftigt.
27. marts 2017 kl. 20:28 #158955
Så er boksen hængt op, lidt intermistisk, skal lige prøve lidt forskellige muligheder.
Og jeg prøvede at tage en flat. Ligger her:
http://b-rasmussen.dk/astro/flatsbox/IMG_7295.CR2
Jeg syntes godt nok at farve histogrammet er noget spredt!
Men billedet virker rimelig fladt, men den viegnetering som jeg forventer fra min newton:
Der er en gradient ud mod højre, men det skyldtes sikkert at jeg tog billedet i dagslys med døren til højre stående åben.
Jeg skal også have sat en bag plade på, og enten fore lys enden med sølvpapir eller male hele kasser sort udenpå.
rudibr 2017-03-27 21:18:53 /Rudi B. Rasmussen
29. marts 2017 kl. 21:49 #159045
Så hænger flats boksen perfekt, centretet og parallel med teleskopets akse.
Jeg tog et nyt billede i total mørke – samme resultat:
Der er en asymetri som jeg skal finde årsagen til.
Går i tænke(flats)boks.
/Rudi B. Rasmussen
29. marts 2017 kl. 22:31 #159048
Hmmm… Trænger teleskopet i den grad til atblive kollimeret? Checker lige med laser kollimator (der er jo ingen stjerner)
/Rudi B. Rasmussen
29. marts 2017 kl. 22:31 #159049
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Prøv at tage en serie flats med boxen i en position. Dernæst drejer du den 90 grader, en ny serie, 180 grader, ny serie etc.
De fire serier skal gerne kunne flattes med hinanden og give et næsten helt fladt billede.
mvh
Jens29. marts 2017 kl. 22:59 #159051
God ide Jens. Jeg vil helst undgå at pille newtonen af. Så jeg prøver med et kamera objektiv.
Hvis der er en gradient i boksen vil det vise sig ved fire billeder som du beskriver.
Edit: prøver at rotere newtonen 90° i ringene
rudibr 2017-03-29 23:05:23 /Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flats box' er lukket for nye svar.