Flats box

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flats box

• Dette emne har 95 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 3867 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 96 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg tror bare at det er flamingo. Jeg har nogle rester liggende som jeg forsøger med.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

James Vail nævner at flamingo difuseren skal males på kanterne for at reflektere lys tilbage ind i difuseren.

I stedet for maling tænker jeg at klistre sølvpapir på?

Er der nogen her der har prøvet med en flamingo diffuser?

Når jeg holder en lyskilde bagved spreder den 25mm flamingo plade jeg har købt fint lyset, men det er meget irregulær med nogle meget lyse områder. Jeg har også købt en 5mm PVC skum plade i hvid til at lave kassen med. Dette materiale virker meget mere ensartet som en diffuser men da hvidt lys bliver gult gennem PVS skumpladen er det nok ikke en god ide. Jeg har også en stor hvid teflon plade liggende, det ser også meget lovende ud som diffuser. Desuden har jeg en opal glasfiber plade det lader 75% lys passere.

Måske er det besværet værd at lave en test opstilling og prøve nogle forskellige kombinationer.rudibr2017-03-18 11:35:50

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Rudi.

Min lille flat-field box, som jeg bruger til min 8″, min 100 mm refraktor etc, er lavet med 10 mm flamingo.

Den ser sådan ud:

Udgangsvinduet er en hvis opalplasticplade. Den fra Biltema er sikkert fin.

Indvendig ser den sådan ud:

Lyskilden er fire 5w halogenpærer, en i hvert hjørne. Det du ser på billedet er en kasse, 30 cm dyb (altså en kube). Indvendigt er den foret med 10 mm flamingo. Den nederste halvdel er adskildt fra den øverste med en hvid flamingoplade, brugt som diffuser. En måling viste at den lyste for meget i midten. Så jeg blændede midten selektivt af med et stykke almindeligt A4 i størrelse 20×20 cm, som gav en næsten perfekt (indenfor +/- 2%) lysintensitet ud af fronten. Her er et fotometer nødvendigt til måling. Fotometer kan evt medbringes til ATM dag?? Sig til.

mvh
          Jens

Jens.Jacobsen2017-03-18 12:20:12

adam
          Deltager
            • Main Sequence

Det med at male kanterne på flamingo pladen er nok for at undgå et se strukturen i flamingoen. Man gør det modsatte med vilje på en acryl plade med gravering, så man kan se teksten. F.eks her:
            http://www.acrylicdisplay8.com/da/illuminated-display/illuminated-acrylic-signage/laser-engraving-acrylic-led-sign.html
            Jeg tror ikke det er for at kaste lyset tilbage i kassen.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Nope, det er for at kaste lyset tilbage igen. Ellers får man gradienter ud mod kanten.
              Nightsky2017-03-18 18:26:08

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Se videoen og læs paperet Adam.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote:

Hej Rudi.Min lille flat-field box, som jeg bruger til min 8″, min 100 mm refraktor etc, er lavet med 10 mm flamingo.Den ser sådan ud:Udgangsvinduet er en hvis opalplasticplade. Den fra Biltema er sikkert fin.Indvendig ser den sådan ud:

Lyskilden er fire 5w halogenpærer, en i hvert hjørne.  Det du ser på billedet er en kasse, 30 cm dyb (altså en kube). Indvendigt er den foret med 10 mm flamingo. Den nederste halvdel er adskildt fra den øverste med en hvid flamingoplade, brugt som diffuser. En måling viste at den lyste for meget i midten. Så jeg blændede midten selektivt af med et stykke almindeligt A4 i størrelse 20×20 cm, som gav en næsten perfekt (indenfor +/- 2%) lysintensitet ud af fronten. Her er et fotometer nødvendigt til måling. Fotometer kan evt medbringes til ATM dag?? Sig til.mvhJens

Hej Jens,

Tak for billeder og forklaring. Den kopierer jeg lige efter bedste evne.

Har du en skitse tegning? Jeg er lidt i tvivl om hvor f.eks pærerne sidder?

Er det ca således? Forfra og fra siden:

Og jeg tager gerne mod tilbudet om et måling til et ATM møde, men nu skal boksen jo lige fabrikeres først rudibr2017-03-19 08:46:36

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Eller måske nærmere således?

rudibr2017-03-19 10:24:13

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Pærene sidder i bunden, ude i hjørnerne, længst væk fra åbningen. Jeg har ikke malet kassen hvid indvendigt først, flamingoforingen er tilstrækkelig hvid til god tilbagekastning.
                      Der er en diffuser, som sidder halvvejs mellem åbning og bund. Det er diffuseren som man ser ned på, med et stykke A4 på, på det nederste billede. Der er låget med åbning fjernet.

mvh
                      Jens

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Altså som i sidste skitse overfor? Ellers kan du måske narres til at tegne en skitse, behøver ikke at være målfast, bare hurtig håndtegning.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg vil lave flats boksen med 300 x 300 mm hul, som den Jens har beskrevet.

Det passer også perfekt med opal pladen på 300 x 300 mm.

Og da den PVC skum plade jeg har købt er 5 mm tyk, skal der laves fire sider på hver 305 mm. PVC skum pladen er 1220 x 2440 mm – Hvor heldig har man lov at være, 1220 / 4 = 305 !!!

Efter omhyggeligt at have lavet mærker for 305, 610 og 915 mm fik jeg skåret 4 sider ud der hver måler 305 x 500 mm.

Jeg var lidt skeptisk da jeg hentede den store PVC skum plade om hvorvidt pladen er stiv nok, men efter at have skåret siderne ud er jeg sikker på at det er rigelig stift. Som Jens har gjort, sætter jeg trælister i hjørnerne indvendigt.

Jeg vil godt kunne skille det hele ad igen og limer ikke men vil skrue det sammen, nogle passende spændeskiver udvendigt på PVC skumpladen og små selvskærende træskruer ind i listerne. Så er det let at lave modifikationer hvis det skulle blive nødvendigt.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Rudi.

Jeg forstår simpelthen ikke denne skitse. For mig ser det ud som om flatfield-boxen er åben i bunden. Det runde apertur = åbningen skal lyse ind i teleskopets åbning. Pærene skal være længst væk fra åbningen.

rudibr wrote: Eller måske nærmere således?

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Ahh – er dit nederste billede det øverste med låget fjernet?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Netop.

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Oooookkkayyy – som du nok fornemmer, skal jeg nogen gange have det skåret ud i pap, eller i dette tilfælde, PVC skum

Så noget a’la dette?

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'Flats box' er lukket for nye svar.