Flats box

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flats box

• Dette emne har 95 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 3866 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 96 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Nu skal jeg have fremstillet en flats boks.

Til mit behov skal den i første omgang kun anvendes til deepsky flats korrektion, altså til at korrigere for vegnetiering samt skidt, ridser og andre artfifakter på spejle og CCD sensor. Altså ikke til fotometri!

I første omgang har jeg investeret kr 49,- i en lille halvigennemsigtig plexiglas plade (opal hvid) hos BilTema Opalhvid plade. Denne plade er 300 [mm] x 300 [mm] og rigelig stor til mit 130 [mm] teleskop. Regner med at købe en eller to mere da pladen er temmelig transparant, lader 78% lys slippe igennem.

Siderne i boksen skal bygges op at et let materialt, flamingo eller måske PVC skumplade?

Jeg har fundet dette:

PVC skumplade

Denne plade er 1220 [mm] x 2440 [mm] i 5 [mm] tykkelse til kr 236,-.

Der er rigelig med materiale til at lave fire sider til en kasse.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Rudi

Hvad vil du bruge som lyskilde?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Det er jeg ikke helt sikker på endnu Torben. En eller flere halogen pærer eller måske lysdioder.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Den her kunne måske være et forsøg værd?

https://www.ledpaneler.dk/led-panel-60-60-cm-varm-hvid-3000k-komplet.html

/Rudi B. Rasmussen

adam
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg har lige kigget lidt på det med flatbox.
              Har fundet en som brugte en bærbar skærm som lyskilde. Det er måske en meget god ide.
              Den fineste fordeling af “lysdioder” 🙂

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hmmm… Har lige spurgt på LED panelet overfor, det er tilsyneladende ikke et “ægte” LED panel, der sidder LED strips i siderne som så lyser ind mod midten.

Ved ikke rigtig om det går an?

/Rudi B. Rasmussen

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Hvis jeg skulle lave en flat boks til alment brug ville jeg benytte mig af led strips i metermål, som kan købes meget billigt. Hvis man placerer leds helt tæt og ensartet over hele fladen, dæmper og spreder lyset med 2-3 diffuserplader, burde man få et meget ensartet lys der ikke er for kraftigt trods de mange leds. Diameteren må være lidt større end åbningen, og boksen må placeres i en hvis afstand for at få jævnt lys ind i randen af åbningen.

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Nesten alle LCD paneler er bakbelyst, det er kun noen få paneler i dyre tv’er som har LED bak hele panelet pga prisen.

Det ser ut som du må kjøpe minst 2 stk, du må også kjøpe en versjon som er dimmbar…så kan du svelge prisen så sier jeg bare kjøp

Ikke sikkert det blir 100% perfekt, men det vil nok være godt nok for ett godt resultat.

Ett panel fra en skjerm er også en mulig som Adam skriver, men du har det samme der att det sjelden er 100% jevn belysning.

Selv har jeg tidligere brukt ett panel som dette: http://www.ebay.com/itm/Tracing-Light-Box-LED-Adjustable-Bright-Tattoo-Drawing-Tablet-Pad-Board-AH212-/232162652675

stjernekigger
                    Deltager
                      • Asteroid

Hvad med sådan et system med en central lyskilde og måske 300 lysledere, som bliver fordelt ud over overfladen. Eller måske bare limet direkte på en difuserplade?

Ovenover dette sætter et par ekstra difuserplader

http://www.ebay.com/itm/311732449292?tfrom=222345704836&tpos=unknow&ttype=price&talgo=origalStjernekigger2017-03-13 11:39:12

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Kig i tidligere tråde omkring emnet.

Denne video beskriver klart og tydeligt hvorledes man kan lave en flatner der virker.
                        http://youtu.be/mfJ6R_Fo_SA

Bedste diffuser er ikke en eller flere plader. Nogle centimeter halvgennemsigtigt stift skum
                        med store celler viser sig at være bedst. Se video.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

What! Det lyder dejligt simpelt. Den video skal lige nærstuderes. Mange tak Lars.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

God og lærerig video. Jeg mangler dog lidt mere info om hans flamingo diffuser. Han nævner et paper, men jeg kan ikke lige Google mig frem til noget. Kender du hans paper Lars?

Jeg har opgivet at bygge en evig klar himmel i evig tudsmørke 😉

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak Lars. Det med de fire lys vil jeg ikke prøve. James Vail var jo ikke så heldig med den. Enorm stddev og min/max range. Så vidt jeg forstod pga lyskilderne ikke er parallelle.

/Rudi B. Rasmussen

adam
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Mht. skum, kan det skum som de pakker grillmad i måske bruges.
                                  Det hedder depron og kan fås i store arke i hobby forretninger.
                                  Jeg har 2 små rester . Den ene er lavet af små “luft kugler” med skum rundt om dem, mens den anden har fibre i en retning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 96 i alt)
                                • Emnet 'Flats box' er lukket for nye svar.