› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Flats
- Dette emne har 19 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 203 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. september 2013 kl. 17:33 #107666
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Har noen spørsmål til flats.
Idag bruker jeg ett slikt lys-akr/EL-folie. Setter kamera på A og fyrer løs. Dette resulterer som regel i ett bildet med lukkertid på 1/125s.
for meg virker det som at dette er for lite og at bildene blir for mørke.
Hvordan ser ett godt flats-frames ut ?
Ca lukkertid
Hvordan analysere flats-frames
og hvordan / hva ser jeg etter
Kenneth
28. september 2013 kl. 18:08 #107668
FinnDeltager- Neutron star
Rigtigt godt spørgsmål og sikkert mange forskellige meninger om det.
Jeg blænder meget ned for lyset indtil jeg når en stort set ensartet belyst feldt, om det er 2 sek eller 15sek er for mit vedkomne underårdnet, så en ca. lukkertid skal man selv prøve sig frem til.
Jeg måle Max Adu i Maxim og der ligger jeg på ca. 40000 Adu, men en gammel og god tommelfingerregl er ca. 1/3 del af max adu på 65535.
mvh Finn
28. september 2013 kl. 18:16 #107671
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Kenneth
Gode flats ligger op til ca. 2/3 af der, hvor dit kamera begynder at brænde ud (pixelbrønden er fuld).
Tag mange af dem (100 f.eks.), kør kameraet over på M og tag flats ved iso800. Find den lukkertid som giver 2/3 signal. Du kan måske se det på histogrammet i kameraets LCD display, eller i optageprogrammet du evt bruger.
Dine falts bør kalibreres med bias kørt ved samme iso (800). Tag bare 100 af dem, efter dine flats, så passer temperaturen.
Efter kalibrering er det som er tilbage på din flatstack et udtryk for, hvor i feltet dit teleskop og kamera slipper lyset mest igennem. Typisk vil du kunne se vignettering (dvs at billedet bliver mørkere mod kanten).
For at kompensere din lightstack gør softwaren man bruger det, at den dividerer dine lights med din flatstack. I midten af billedet er flatten lysest (tæt på 1), og her dæmpes billedet lidt, da etellerandet/1 ikke giver den store forskel. Ud mod kanten falder værdien på flatten til under 1, og er den f.eks. nede på 0,5, svarer divisionen til at gange med 2. Derved bliver de mørke dele af dine lights gjort lysere, og simsalabim, bliver billedet “helt” fladt
En vigtig ting når man skyder flats, er at man ikke skifter fokus efter at man har skudt lights. Vil man genbruge flatten f.eks. dagen efter, betyder det ikke noget at finindstille fokus.
Go flattening!
Vh
Morten
Edit: @Finn. Ja der er ligeså mange måder at lave flats på, som der er opskrifter på Lasagne
EDBBOB 2013-09-28 18:18:20 28. september 2013 kl. 18:34 #107673
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Så ble jeg klokere.
Takker så mye for svar
28. september 2013 kl. 18:42 #107676
mstauningDeltager- Black Hole
Analyse af flats:
Optag dem normalt, og optag et sæt skyflats.
Træk det ene fra det andet, hvor stor er forskellen…
Ved lille forskel er de fine, ved stor skal man begynde at finde fejlen.
Som EDBBOB siger: 1/2 til 2/3 af maks værdien per flat også et sted mellem 20 og 100 (udtrykt i ADU: 2.000.000 er en fin total værdi).
Flats skal optages ved samme ISO som resten.
28. september 2013 kl. 19:38 #107678
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Michael.
Med risiko for at bevæge sig ud i at diskutere opskrifterme
, så er min erfaring at man kan skyde flats ved andre iso værdier, hvis man bias kalibrerer dem. Som jeg skrev har man så stort set kun rent “flat” signal tilbage. Darknoise er forsvindende lille ift. bias ved flat lukketider på DSLR. Især da ens signal ved flats ikke, som ved lights, ligger og kravler rundt nede ved nul. Eller hva?
Skyflats på en skyfri blå himmel, giver absolut det bedste resultat jeg har opnået. Det største problem er, at man skal vente til solen har været oppe 1/2-1 time, hvis ens kamera (som mit) er lang tid om at overføre. Ellers kan man ikke nå at skyde en ordentlig serie før lyset og dermed ADU værdien har ændret sig for meget. Det plejer at være der omkring, hvor man er ved at besvime af udmattelse.
Vh
Morten
28. september 2013 kl. 20:51 #107684
mstauningDeltager- Black Hole
EDBBOB – tjoe skal ikke gøre mig for klog på DSLR, bruger det ikke selv til Astro. Men tænkte at respons kruven er forskellig ved forskellige ISO, og det er jo netop den flats piller ved. Men er det bare for at fjerne støv også videre, ja så kan jeg heller ikke se man ikke skulle kunne forskellige ISOs.
30. september 2013 kl. 20:26 #107897
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Vet ikke helt om jeg får taket på dette.
Er jeg i nærheten her ?
1-50 iso800
1. oktober 2013 kl. 08:10 #107949
mstauningDeltager- Black Hole
Serfint ud her fra hvor jeg sidder 😉
1. oktober 2013 kl. 10:35 #107956
edbbobDeltager- Super Nova
Det ser helt rigtigt ud.
@Michael: Du har ret mht forskellig respons ved forskellig ISO
1. oktober 2013 kl. 12:53 #107968
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Jippi
Takk for svar
12. oktober 2013 kl. 14:23 #108562
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Fikk igår testet litt og det ser ut til at jeg har funnet rett innstillinger for mine flats
Her en stack med kun lights og en stack med lights samt 30 flats (ingen dark og bias)
Begge gitt den samme autostretch i PI
Takk for deres innspill (tidligere var det liten eller ingen forskjell på lignende forsøk)
12. oktober 2013 kl. 14:58 #108564
JohnDeltager- Nova
Ja det ser rigtigt fint ud!
12. oktober 2013 kl. 16:04 #108565
Anonym- Super Nova
Tjah – nu kan jeg så lige prøve at smide en kvik løsning ud, som formentlig vil blive diskuteret. Men hvis man nærlæser den vejledning, som findes i Deep Sky Stacker, nævnes det, at man bare skal sætte kameraet på AV – så skulle automatikken passe. Som skrevet, så gjort, af mig i hvert fald – og jeg har ingen problemer med det. Iøvrigt tager jeg altid flats ved ISO100, som er det mest støjsvage. Jeg har nemlig ikke forstået det således, at flats også skal korrigere for støj, kun for vignettering og evt. støvkorn. Jeg kan finde på at tage mine flats direkte på den blå eller grå himmel, eller foran min EDBskærm sat på 100% hvid!
Hos mig fungerer denne automatiske løsning allerbedst, fremfor at fumle sig frem! Iøvrigt anbefaler DSS, at man ikke i programopsætningen afkrydser dark point til 0!
Mvh.
12. oktober 2013 kl. 16:10 #108566
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei Johannes
Er slik jeg har gjort dette tidlige, satt kamera på AV og fyrt løs (også etter å he lest veiledningen i DSS). Mitt problem så har vært at det har blitt liten eller igen forskjell i bildene.
Med å sette kamera på AV og skyte har dette gitt med lukketid på 1/125@ISO800.
Nå har jeg brukt lukker på 1/50@ISO800. Og det fungerer nå godt.
Hvorfor dette har blitt slik for meg har jeg ingen ide på
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flats' er lukket for nye svar.