› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Flat frames
- Dette emne har 76 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1750 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. november 2016 kl. 20:15 #154418
nightskyDeltager- Neutron star
Surround wrote: Er det nødvendig med en nærmest “vitenskapelig” tilnærming til det å ta flats?
Sånn ser en av mine flat frames som regel ut – dekket teleskop med acrylplate og belyst med hodelykt…
Til fotometri, ja
21. november 2016 kl. 20:25 #154420
Arnstein DaleDeltager- Planet
Nightsky wrote:
Er det nødvendig med en nærmest “vitenskapelig” tilnærming til det å ta flats?
Sånn ser en av mine flat frames som regel ut – dekket teleskop med acrylplate og belyst med hodelykt…
Til fotometri, ja
Hvordan påvirker det kvaliteten på sluttresultatet? Går det an å si noe enkelt om det?
21. november 2016 kl. 20:42 #154423
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
rudibr wrote:
Nej Hvorfor det??Jeg har tænkt mig at lave et fotometer (= et lysmåleapparat) som meget lineært kan vise en værdi som er afhængig af lysstyrken. Det vises f.eks som en spænding på et multimeter. Det kan OPT101.Denne lysmåler kan man så fører hen over overfladen af flatfield-boxen og direkte måle om den lyder lige meget over det hele.Så kan man direkte se om centrum lyser lige så meget som kanten.
Ja, det forstår jeg, men er det ikke vigtigt at gøre dette for alle bølgelængder individuelt hvis man skal bruge det til seriøst fotometri?
Hej Rudi.
Fotodioden er bredspektret, dvs fra Ir til UV. Hvis det viser sig at min flat-box er uens ujævn i forskellige farver, har jeg et problem.
Men man kan f.eks prøve at måle intensiteten hen over åbningen med et V og et B filter foran fotodioden. Jeg tror dog ikke det vil give nogen forskel fra den “rå” fotodiode..
Vi må se.
mvh
Jens21. november 2016 kl. 20:53 #154424
lindhardDeltager- Super Nova
Nightsky wrote:
Er det nødvendig med en nærmest “vitenskapelig” tilnærming til det å ta flats?
Til fotometri, ja
Det er jo et udsagn, men jeg ikke bedømme om Arnsteins flat er god eller mindre god.
Kan du sige noget mere specifikt om, hvorfor de tyske auorapaneler nok er bedre end den fine lysboks, de har på amazon.
Det er selvfølgelig et godt udgangspunkt, at de er lavet til formålet, medens de andre er lavet til noget andet, men det er en T-shirt jo også.
Er der farven eller lysstyrken, hvorfor er de nødvendigvis dårligere?
mvh
Lars21. november 2016 kl. 23:40 #154430
kilaDeltager- Super Giant
Hej alle sammen.
Har med interesse fulgt tråden men ikke haft tid til at blande mig i debatten – det prøver jeg så nu.
I december sidste år købte jeg hos Gerd Neumann Aurora lysfolie Ø 220 mm med 12V Inverter, 1x Grå-filter ND 0,6 og 1x Grå-filter ND 0,9 (8x) for 1500 kr. Derefter hos TS EL-dimmer V2 til Aurora EL-folie flatfelt lampe for yderligere 1500 kr.
Dimmeren er dyr men fordi jeg gerne vil bruge flere af mine filtre har jeg brug for at kunne indstille lysstyrken præcis og dermed kunne nøjes med darks i 1×1 og 2×2 med præcis 10,0 s eksponeringstid. Med mange darks af forskellig eksponeringstid så drukner jeg i kalibreringsarbejde. Det er den praktiske årsag til at jeg endnu ikke bruger ret mange af mine meget dyre filtre; B, V, R, O, Ha og S
Fra december til februar tog jeg hundredevis af billeder gennem de optiske filtre og kombinationer med de to Neutral Density filtre (og uden ND).
Jeg har skrevet en 25 siders rapport om mine analyser og den er ikke lige til at poste som indlæg her. Jeg vil se om ikke jeg kan linke til en pdf-fil af dokumentet via mit webhotel.
Et kort resume kan jeg dog godt give her:
Lampen kræver opvarmningstid før lysstyrken er stabil. Ved “kold start” falder lysstyrken ca. 4 % over 10 minutter. Herefter er den stabil inden for 0,5% hvilket også er størrelsen af variationen fra billede til billede (jeg optager flatfelter og måler med mit Atik 383-kamera).
Lysstyrken kan indstilles fra D=0 til D=255 men lysstyrken er kun lineær mellem 50<D<175.
Lampe og ND-filtrene har forskellig farve hvilket ses af at forholdet mellem eksponeringstider i forskellige optiske filtre afhænger af kombinationer af ingen ND, ND#1, ND#2 og ND#1+ND#2.
Den sidste store knast jeg mangler at løse er at finde den rigtige afstand mellem lampe og tubus åbning. Med lampen direkte på tubus er jeg ikke tilfreds med baggrunden i mine science-frames (eller “lights” om man vil) og derfor har jeg på det sidste eksperimenteret med skyflats – det er heller ikke nemt af andre grunde.
Mvh. Kim
21. november 2016 kl. 23:41 #154431
Lindhard wrote: Kan du sige noget mere specifikt om, hvorfor de tyske auorapaneler nok er bedre end den fine lysboks, de har på amazon.
Se tidligere indlæg, der ses tydeligt ud fra producenten egne data diskvalificer den til fotometri.
21. november 2016 kl. 23:46 #154432
kila wrote:
Den sidste store knast jeg mangler at løse er at finde den rigtige afstand mellem lampe og tubus åbning. Med lampen direkte på tubus er jeg ikke tilfreds med baggrunden i mine science-frames (eller “lights” om man vil) ….Mvh. Kim
Vel nogenlunde det andre har fundet ud af omkring denne. Mener de skriver så langt væk som
muligt og gerne ca. 5 cm større i diameter end teleskopet åbningskegle i den givne afstand.Det kunne være interessant hvis du finder at der er en god afstand.
Omkring ND filtre, er det nogen du sætter foran kameraet og hvis så, giver det ikke nye
problemer hvis der lidt støv og smuds på dem?Skumringsflats med tynd t-shirt er det bedste jeg har lavet endnu, men desværre ikke lige
gode hver gang.Nightsky 2016-11-21 22:47:43 21. november 2016 kl. 23:51 #154433
Forsøg med link til pdf-dokument:
Data og model til beregning af lysstyrke D med Aurora-flatfeltlampe Af Kim Lang
Jeg har aldrig været god til at fatte mig i korthed
og skal advare om risiko for nethindeløsning og sneblindhed da mængden af diagrammer og formler kan virke overvældende – “parental guidance is adviced” – som de siger på BBC Earth
Mvh. Kim
kila 2016-11-21 22:55:05 22. november 2016 kl. 00:22 #154434
Hej Lars.
ND-filtrene er nogle tynde film. Lampen har en gummiring rundt langs omkredsen som kan trækkes af. Så lægges ND-filter (folie) mellem lyskilden og diffuseren, og lampen samles igen.
22. november 2016 kl. 00:48 #154435
Tak for info Kim.
PDF downloadet, skal læses i løbet af ugen. Super du vil dele info.
22. november 2016 kl. 20:47 #154466
kila wrote: Hej Lars.
ND-filtrene er nogle tynde film. Lampen har en gummiring rundt langs omkredsen som kan trækkes af. Så lægges ND-filter (folie) mellem lyskilden og diffuseren, og lampen samles igen.
Kim
Din postkasse er fuld
mvh
Lars22. november 2016 kl. 22:19 #154468
Hej Lindhard, så er der plads igen.
Mvh. Kim
12. december 2016 kl. 20:45 #155519
Hejsa.
Var lige i et byggemarked (Hjem & fiks) og faldt over noget de kalder en biplex plade i hvid. Jeg prøvede at holde den op imod lyset (må have set fjoget ud i butikken) og den fungerer tilsyneladende rigtig godt som diffuser til en flat-field box.
Pladen er 80×120 cm og vejer kun nogle få 100 gram.
Jeg tror pladen kan klippes med en saks.
Her ses hvordan den spreder lyset.
En plade koster 39,95 så der er råd til at eksperimentere.
Jeg tror at to lag med forstærkningerne på kryds vil give en glimrende flat-field box.
mvh
Jens12. december 2016 kl. 21:29 #155521
Jens.Jacobsen wrote: Hejsa.Var lige i et byggemarked (Hjem & fiks) og faldt over noget de kalder en biplex plade i hvid. Jeg prøvede at holde den op imod lyset (må have set fjoget ud i butikken) og den fungerer tilsyneladende rigtig godt som diffuser til en flat-field box.Pladen er 80×120 cm og vejer kun nogle få 100 gram.
Jeg tror pladen kan klippes med en saks.Her ses hvordan den spreder lyset.
En plade koster 39,95 så der er råd til at eksperimentere.Jeg tror at to lag med forstærkningerne på kryds vil give en glimrende flat-field box.mvhJens
Udviklingen går så hurtigt…
Nu havde jeg lige købt denne her
Det koster lkke meget, fås f.eks i Biltema.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Ovrigt/Plexiglas–2000034953/
Et stykke på 600×600 mm koster 139. Og så er det vejrbestandigt……
mvh
Lars13. december 2016 kl. 00:22 #155530
Tja, det gælder jo om at holde øjnene åbne for muligheder.
Men jeg tror at to stykker af det hvide plastic i god stor størrelse, holdt med f.eks åbningens (af den kikkert det skal bruges til) diameter som afstand imellem dem, vil virke som en flat field.
Jeg vil teste det når mine fotodioder kommer, så jeg kan måle “flatheden” af lyset.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flat frames' er lukket for nye svar.