› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Flat frames
- Dette emne har 76 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1752 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. november 2016 kl. 01:47 #154360
lindhardDeltager- Super Nova
Nightsky wrote: https://www.aavso.org/flat-field-panels
Ja, jeg har læst den tråd, men den nævner da ikke mange tekniske data.
Hvordan udleder du heraf, at panelerne fra Amazon ikke kan bruges?
mvh
Lars20. november 2016 kl. 09:09 #154361
RudiDeltager- Neutron star
Spændende med panelerne fra Amazon, især at de blot skal bruge et USB stik og at de kan dimmes.
Med lidt snilde og rødt folie har man også let et rødt lys i skuret
Og det er noget simplere end at skille en LCD skærm ad for at få adgang til lys panelet.
/Rudi B. Rasmussen
20. november 2016 kl. 09:21 #154363
jesperDeltager- Neutron star
Spændende med de Amazon paneler. I Lars link diskuteres det lidt om de lyser jævnt nok. Jeg ville næsten ønske jeg havde opdaget dem inden jeg købte min light box. I manualen til den anbefales det i øvrigt at man dæmper den med hvidt papir hvis ekspoeringstiden er for kort.
20. november 2016 kl. 09:33 #154364
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jesper
Ja jeg ved ikke hvor jeg har det fra men jeg har altid haft et stykke vidt stof på mit lyspanel da det giver mere ensartet og blødt lys “syntes” jeg.
Tror også det er et af de billigere paneler jeg har anskaffet mig i sin tid, men det virker.
Lum ligger jeg som regel på ca 3-4 sek expo for at få Flats jævnt belyst i hele feltet, og jeg ligger på ca. 30000 Adu
mvh Finn
Ps. skal da lige sig at det såmen nok ingen betydning har men de bliver kønnere at se på
Finn 2016-11-20 08:35:50 20. november 2016 kl. 12:18 #154367
lindhardDeltager- Super Nova
Skal hele kikkertåbningen være dækket af panelet?
Min kikkert er 14″ i diameter.
De store paneler er 14″ på den korte led, men der jo lidt kant mv. så det effektive areal er vist kun 12″.
eller Huion 17.7 Inches Only 5mm Ultra-thin USB Power Tattoo Light Box
Diagonally Length: 17.7 Inches;Dimension: L14*W10 Inches; Active Area: 12.6*9 Inches.
Lindhard 2016-11-20 11:28:47
mvh
Lars20. november 2016 kl. 12:26 #154368
PeterDeltager- Main Sequence
Selv læste jeg disse artikler:
og anskaffede mig en FlatManXL. Hvis man gerne vil køre remote astronomy er løsningen optimal, da den både kan styres fra et windows interface og/eller automatiseres via astro automation software, så som CCD Commander/AutoPilot, ACP el. lign.
20. november 2016 kl. 12:44 #154369
nightskyDeltager- Neutron star
Helt generelt:
Det giver ingen mening at bruge en lysboks til flats hvis den introducer flere fejl end den fjerner.
Til fotometri er det ikke godt nok at den blot fjerner de værste synlige gradienter på ens
astrofoto. Flats bruges for at få præcision i målingerne. 10% ujævnheder som på Amazon
panelet er helt uacceptabelt.
Husk det Lars sprøger efter er en boks til fotometri.
Jens, Frank, Kim må have en løsning der dur?Jeg kan ikke se man kan undgå at måle sine flats, på den rigtige måde, for at tjekke om de
nu giver mere bøvl end gavn.
On nej, jeg har ikke en flat boks løsning der virker godt nok. Har bare fundet ud af det jeg
har forsøgt indtil nu ikke er godt nok.Ingen af de to løsninger/artikler som Peter henviser til, nævner noget om kvaliteten af løsningen
til brug ved fotometri.Lindhard wrote:
Ja, jeg har læst den tråd, men den nævner da ikke mange tekniske data.Nogle picks
So althought it looks like it has essentially no output in the Ic band, which I expected, I simply
will have to try ii through my Ic filter so see if it is useful in Ic. It looks pretty good in B, V
and R and potentially has the same problem in U as in Ic. Also attached are a set of Astrodon
UBVRI passband curves, for comparison.So It looks like the best thing for the EL screen is to move it away as far as you can within
the confines of your set up and still have it cover the FOV and mask off any excell illuminated
area with non reflecting black material. In my little observatory that is only half a meter, but
it will have to do.My conclusion is that the EL panel even with the neutral density filter used in an external
assembly comprised of the filter sandwiched between two non-reflective rigid plastic sheets
(with white tape around the edges) gives a very flat field for a 15″ EL panel used with a
10″ aperture telescope.Om CRT, LCD skærme m.v.
As a visu tech guy I would also mention NO screen: projection, LCD, plasma, CRT… are
Lambertian (one of our usual problem) They are all VERY FAR to be Lambertian.En erfaren herre skriver:
As for dome flats, light box flats, and ELU panels, been there, done that and have settled
with Twilight flats as the best solution.Lindhard wrote:
Hvordan udleder du heraf, at panelerne fra Amazon ikke kan bruges?Se her under specifikationer:
https://www.huiontablet.com/l4s.html
Light source of LED
color temperature(K) 8000-10000
evenness (%) 90
I rest my caseAAVSO har en guide til hvordan man tester sine flats. Det er vist en større omgang
Nightsky 2016-11-20 12:14:20 20. november 2016 kl. 13:15 #154370
xplodeDeltager- Nova
Lindhard wrote: Skal hele kikkertåbningen være dækket af panelet?
Min kikkert er 14″ i diameter.
De store paneler er 14″ på den korte led, men der jo lidt kant mv. så det effektive areal er vist kun 12″.
eller Huion 17.7 Inches Only 5mm Ultra-thin USB Power Tattoo Light Box
Diagonally Length: 17.7 Inches;Dimension: L14*W10 Inches; Active Area: 12.6*9 Inches.
Jeg har ett slikt panel til min 12″ og det går…under tvil
Jeg har både ett lite panel til min 100mm og ett stort til 12″, begge fungerer fint, men det blir nok ikke helt perfekt på 12″ pga belysningen ikke er helt jevn ut mot kantene. Jeg fikser det lett i Pixinsight så det spiller ingen rolle for meg nå i dag.
På mindre teleskoper derimot fungerer det derimot veldig godt og til f. eks små refraktorer er det en god og billig løsning.
Blir panelet for lyst selv helt nedimmet så kan baksida brukes også.
Det virker også som baksida er jevnere belyst.
20. november 2016 kl. 13:38 #154371
nightskyDeltager- Neutron star
Hvordan man test flats:
https://www.aavso.org/sites/default/files/publications_files/dslr_manual/AAVSO_DSLR_Observing_Manual_V1-4.pdf
Appendix BFra AAVSO CCD manualen
InfoBox 4.2 – Taking Twilight Flats – Skumrings-t-shirt-flader
Using the sky itself is the easiest (and least expensive) way to create good flat frames.
However, it is not fool proof. By following the suggestions below, you should be able to
avoid the major pitfalls.
– Use the approximately 20-30 minute window, starting when the sun is 5° -7° below the horizon
in the evening or ending when the sun is 5°-7° below the horizon in the morning.
– Point your telescope toward the zenith.
– Move your telescope between frames so that stars don’t wind up in the same place on any
two frames. Consider placing a white T–shirt over the end of your telescope to further diffuse
light from any stars that get imaged
– Avoid imaging the Milky Way region because too many stars will be captured.
– Don’t take flats when there is a bright moon or clouds in the sky.
– Pick an exposure time for each filter which will result in ½ full well but not less than 3 seconds
or more than 30 seconds.
– Make flats for the B filter (if used)20. november 2016 kl. 13:44 #154373
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hvorfor ikke kombinere det billige panel med en egentlig flat-field box?
Her er en opskrift på en billig, men god flat-field box
http://www.astrosurf.com/comolli/flatfield2.htm
En ting skal man dog være opmærksom på. Der er ikke noget lys i dybt rød eller Ir. Nul. Derfor har jeg lavet en flat-field box, som både har et antal 5W halogenlamper og hvide LED. Den giver et synligt rødere lys end blot en LED bestykket box.
Den jeg bruger til C14’eren er en 16″ box jeg lavede til min store Newton. Den fungerer fint. Jeg har også en mindre, beregnet til en 10″, som jeg bruger til mine refraktorer. Begge er lavet i 6 mm krydsfiner, som er samlet med en indvendig liste. De er foret med tynde flamingoplader, og har en diffuser midtvejs mod åbningen. Alle lamperne lyser “nedad mod bagvæggen, og ikke direkte op imod diffuseren. Yderst sidder så et tyndt vidt lag af plastic, og her kan opal plexiglas være meget fint.
Det koster lkke meget, fås f.eks i Biltema.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Ovrigt/Plexiglas–2000034953/
Et stykke på 600×600 mm koster 139. Og så er det vejrbestandigt…
mvh
Jens20. november 2016 kl. 13:45 #154374
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jens, spændende. Har du testet dem for ensartethed?
20. november 2016 kl. 14:00 #154375
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
pladerne?
Jeg kan kigge efter næste gang jeg er i biltema.
mvh
Jens20. november 2016 kl. 14:02 #154376
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Hvorfor ikke kombinere det billige panel med en egentlig flat-field box?Her er en opskrift på en billig, men god flat-field …Yderst sidder så et tyndt vidt lag af plastic, og her kan opal plexiglas være meget fint.Det koster lkke meget, fås f.eks i Biltema.http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Ovrigt/Plexiglas–2000034953/Et stykke på 600×600 mm koster 139. Og så er det vejrbestandigt…mvhJens
Det ser interessant ud og Jens er jo Mr Gør-det-selv, så det er let.
For folk som mig, der er udstyret med 10 tommelfingre og konsekvent får hammeren vendt forkert, er ideen om at købe en færdig tingest til formålet meget tillokkende.
3.500 kr er måske i overkanten, selv om Lars Z har ret i, at det er en langtidsholdbar investering, så hvis jeg kan købe det der panel for mindre end en tusse og komme bare 98% i mål er det helt fint.
Jeg forestiller mig, at panelet bare kan lægges hen over objektivet, når kikkerten peger lige op, og så kan der tages flat, uanset om der er måne eller tynde skyer eller andet i atmosfæren. Korrekt?
Selvbyggeriet starter med en plexiglasplade til 150 kr og en bunke stumper (foruden tid og ærgelser mv.) og så er der jo ikke langt til 700 kr, for at få det færdige panel leveret ved døren.
Lars Z.’s citater er jo ikke tekniske vurderinger, men kun folks holdning. Jeg kan finde mange andre, som bortdømmer sky flats som usikre og med gradienter og alt muligt, og sværger til alskens storm-p konstruktioner, som de nu har banket sammen (ikke møntet på Jens)
Jeg vil derfor godt risikere en (fejl-?)investering i et panel fra amazon. Og så kører jeg gerne over til Jens med det og lader det gennemteste, hvis det er interessant.
Spørgsmålet er: skal det absolut dække hele kikkertobjektivet, eller må der godt være en sprække?
mvh
Lars20. november 2016 kl. 14:09 #154377
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Mine bedste flats (mest regulære) får jeg med en afstand til objektivet. På 16″eren var det en box til at knappe på enden af kikkerten. Det virkede fint.
På SCT’erne kan man, som du siger, pege mod zenti og lægge panelet over åbningen.
Men på refraktorer syntes jeg det giver et bedre resultat hvis der er en afstand til panelet/boxen på 2-3 gange diameteren af objektivet.
Der må ikke være sprækker eller manglende dækning af objektivet. Hele korrektoren skal være belyst. Ellers skal du blænde kikkerten ned til tilsvarende areal af flat-field panelet.
mvh
Jens20. november 2016 kl. 14:10 #154378
nightskyDeltager- Neutron star
Jens.Jacobsen wrote: pladerne?
Jeg kan kigge efter næste gang jeg er i biltema.
mvh
JensNæh din lysboks for jævn belysning over hele feltet, samt indirekte lys.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flat frames' er lukket for nye svar.