Flat frames

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Flat frames

• Dette emne har 76 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1749 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 77 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Det er t-shirt med en lampe foran jeg ved ikke dur.

T-shirt i skumringen virker rigtig godt. Flere nævner at skumringsflats og sky-flats er klart de
      mest præcise når der tales om fotometri. Grunden til at jeg laver skumringsflats med t-shirt er
      for at få lidt flere minutter til at optage dem.

EL panel bliver også nævnt meget positivt, men man skal flytte dem noget ud fra teleskopet åbning.
      (Så langt som muligt). Desuden skal man købe de rigtige EL paneler, nogle er ikke ensartet,
      andre er spektret for snævret.

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Nightsky wrote: Det er t-shirt med en lampe foran jeg ved ikke dur.T-shirt i skumringen virker rigtig godt. Flere nævner at skumringsflats og sky-flats er klart de mest præcise når der tales om fotometri. Grunden til at jeg laver skumringsflats med t-shirt er for at få lidt flere minutter til at optage dem.EL panel bliver også nævnt meget positivt, men man skal flytte dem noget ud fra teleskopet åbning. (Så langt som muligt). Desuden skal man købe de rigtige EL paneler, nogle er ikke ensartet, andre er spektret for snævret.

OK, men han her lægger da bare panelet lige oven på tubus:

Optcorp videoLindhard2016-11-17 19:46:18

mvh
        Lars

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hvad skal du bruge det til Lars? Fotometri eller deep-sky foto?

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

rudibr wrote: Hvad skal du bruge det til Lars? Fotometri eller deep-sky foto?

Fotometri. Jeg må hellere komme med i der asteroideræs der er gang i

mvh
            Lars

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jeg lytter med på denne tråd, jeg vil også gerne have mig en flats-box, men vil ikke betale spidsen af en jetjager.

Skumrings flats som Lars beskriver lyder jo tiltalende, men det er ikke altid jeg lige er i skuret ved skumringstid.

Hvilket spektrum på en lyskilde til en lys-boks skal man gå efter? Det vigtigste er vel at der er R-G-B kurverne er så identiske i intensitet som muligt?

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Iflg. AAVSO halogen eller de nyeste LED som skulle lyse i BVR, men ikke i U og I.

AAVSO guider anbefaler også at lyskilden i boks er ca. 5 cm større i diameter. Så en 10″ 12″ flat.

Tror bare man skal falde til p_tten og købe sådan en her. Det er jo nærmest en livslang investering.
                http://www.gerdneumann.net/english/astrofotografie-parts-astrophotography/aurora-flatfield-panels/uebersicht-aurora-flatfield-panels-overview/aurora-flatfield-leuchtfolie-d315mm-mit-inverter-fur-220v.html

Nightsky2016-11-17 21:31:21

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

se nedenforLindhard2016-11-19 16:24:03

mvh
                  Lars

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

morten wrote: Jeg har også prøvet mange varianter. Enig med Lars, T-shirts er ikke godt nok. elektrolumeniscerende paneler er vejen frem. Man skal dog checke dem, da de ikke alle er lige jævne. Køb nogle, som kan styres med elektronik lig den som TS tilbyder, ellers skal man rode med “neutral density filters” for at få belysningen ned, så man ikke behøver de allerkorteste lukkertider ved L.

Tiden afhænger af lukkerens konstruktion. Har man en “even-illumination-shutter” som på QSI og SBIG så kan man klare sig med korte eksponeringer. Har man f.eks. et ATIK elelr QHY kamera (visse modeller), så er lukkeren et blad der kører frem og tilbage, så får man ikke samme eksponeringstid på alle pixels. Fejlen er langt større ved korte end ved længere eksponeringer.

FOr teleskoper over 20cm er flatpanelet en ikke uvæsentlig investering

Det er åbenbart dem her, der er state-of-the-art

Gerd Neumann

Så vil et panel til min 14″, så vidt jeg kan bedømme, koste 469 €.

Det er givetvis perfekt til formålet, meeen…

Det er lige før, jeg tror, at den her er billigere:

mvh
                    Lars

Arnstein Dale
                    Deltager
                      • Planet

Jeg bruker en hvit acrylplate kjøpt hos en fargehandler som jeg dekker teleskopet med når jeg tar flats.

Koster kun 50 kr og tror den gjør jobben

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Surround wrote: Jeg bruker en hvit acrylplate kjøpt hos en fargehandler som jeg dekker teleskopet med når jeg tar flats.

Hvordan belyser du pladen?

mvh
                        Lars

Arnstein Dale
                        Deltager
                          • Planet

Lindhard wrote:

Jeg bruker en hvit acrylplate kjøpt hos en fargehandler som jeg dekker teleskopet med når jeg tar flats.

Hvordan belyser du pladen?

Jeg bruker hodelykt på svakeste styrke.

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Jeg har kigget lidt rundt på nettet.

Tilsyneladende kan disse tingester bruges:

amazon

De fås i både A4 og A3.

I et engelsk forum skriver en bruger

A friend on one of the astronomy forums asked me if these would be any good for taking flats:

Any good? They are utterly superb!!!!!!!!!!!! AND they are cheap!!!!!!!!!!!!!!!!!! AND you can get an A3 or even an A2 panel (also CHEAP) if you have a large aperture scope.

og en anden fortsætter

“I’ve bought one of these excellent panels and thought I’d share that the light USB L4S version will mount safely on a £15 articulated TV arm in an obsy using Velcro. This allows me to position it up against either of my scopes and has the added bonus of providing an observatory light (albeit white) when stowed against the wall.”

Hvis de er brugbare, vil det jo gøre det en hel del billigere. Man burde næsten prøve.

mvh
                            Lars

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Bemærk.

Det er en lysboks med LED som kilde, farvetemperatur 8000-10000 K.
                              Tvivler stærkt på om den kan bruges til andet end det den er designet til.

Nightsky2016-11-19 19:20:37

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Nightsky wrote:

Bemærk.Det er en lysboks med LED som kilde, farvetemperatur 8000-10000 K.Tvivler stærkt på om den kan bruges til andet end det den er designet til.

Ok?, jeg kan ikke finde data på de tyske, de skulle jo gerne være bedre. når de koster 6x så meget.

mvh
                                Lars

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 77 i alt)
                                • Emnet 'Flat frames' er lukket for nye svar.