Flat frames

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Flat frames

• Dette emne har 76 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1748 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 77 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Skal Flat frames tages med samme exp. time som light frames, eller er det uden betydning?

mvh
      Lars

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Der er ingen sammenhæng.

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Nightsky wrote: Der er ingen sammenhæng.

De kan altså godt være kortere, f.eks. 1 sekund?

mvh
          Lars

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

På mine skumringsflats bruger jeg 10 sek. eksponeringer når det rammer ca. 50% fyldt brønddybde. Fra AAVSO vejledning.

thommy
            Deltager
              • Giant

Hej Lars.

Exponeringstiden skal tilpasses den lysmængde der er til rådighed. Man skal sigte efter en eksponering der giver et gennemsnitssignal over billedet på omkring 1/3 til 1/2 af mætningsniveauet. Mætningsniveauet kan beregnes som brønddybden (i elektroner) divideret med forstærkningen (i elektroner/ADU).

/Thommy

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Men det er heller ikke super at lave flat med meget kort eller meget lang belysningstid. Brug 5-10 sekunders tid, tag mange, gerne 50 stk og tag darks med samme tid som dine flats.

Dine flat skal så midles, og dine darks skal meridianstakkes. Træk darkstack fra din flatstack, så har du en god flat.

mvh
                Jens

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Tommy, enig.
                  Med skumringsflats passer det pt. med at jeg kan få nogle frames på omkring 10 sek. der rammer
                  ca. 1/2 og nedefter på det rigtige tidspunkt efter solnedgang. Men man når ikke at få 30 før
                  lyset er faldet en del. D.v.s. de sidste er nede omkring 1/4.

For at få flere frames at arbejde med starter jeg pt. med 5 sek. frames og når de rammer 1/3
                  går jeg over til 10 sek. På den måde får jeg pt. ca. 50 gode flat frames at arbejde med.
                  Dur dog ikke ret gode nede i B og slet ikke i U

Det ser ud til at være den bedste løsning jeg har brugt indtil nu. Opskriften er som sagt fra en
                  AAVSO vejledning.

Har også prøvet med sky-flats, men de er altså svære at lave.

Nightsky2016-11-15 23:22:54

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Thommy wrote: Hej Lars. Exponeringstiden skal tilpasses den lysmængde der er til rådighed. Man skal sigte efter en eksponering der giver et gennemsnitssignal over billedet på omkring 1/3 til 1/2 af mætningsniveauet. Mætningsniveauet kan beregnes som brønddybden (i elektroner) divideret med forstærkningen (i elektroner/ADU). /Thommy

Ok, FW er ca 18000e og Gain er 0.28e/ADU, det giver godt 54000e så jeg skal gå efter ca 20- 25.000e?

mvh
                    Lars

michaelr
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Jens

Skal de være optaget på meridianen for at man kan lave en meridianstack?😀

Bedste hilsner

Michael

thommy
                      Deltager
                        • Giant

Det er rigtig, Lars (men ADU ikke e). Som Jens siger skal du passe på med ikke at få for korte eksponeringstider, dvs. der må ikke være for meget lys. Hvordan vil du tage dem, sky, lyskasse, T-shirt?

/Thommy

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg vil prøve T-shirt metoden, som Lars Z omtaler.

Det skulle være muligt at lave brugbare flats ved at belyse T-shirten med en lampe/lygte.

mvh
                          Lars

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Lindhard wrote: Det skulle være muligt at lave brugbare flats ved at belyse T-shirten med en lampe/lygte.

Been there, done that, det bliver ikke godt nok.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Hvis du har en laptop med ud i kikkertskuret og kan få skærmen tæt på teleskopet kan du prøve at lave et hvidt billede i MS Paint, viewe det i fullscreen mode, t-shirt foran teleskopet og så eksperimentere med lukkertider. Jeg gjorde således for et par år siden og disse flats gjorde en kæmpe forskel på mine fotos.

/Rudi B. Rasmussen

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg har også prøvet mange varianter. Enig med Lars, T-shirts er ikke godt nok. elektrolumeniscerende paneler er vejen frem. Man skal dog checke dem, da de ikke alle er lige jævne. Køb nogle, som kan styres med elektronik lig den som TS tilbyder, ellers skal man rode med “neutral density filters” for at få belysningen ned, så man ikke behøver de allerkorteste lukkertider ved L.

Tiden afhænger af lukkerens konstruktion. Har man en “even-illumination-shutter” som på QSI og SBIG så kan man klare sig med korte eksponeringer. Har man f.eks. et ATIK elelr QHY kamera (visse modeller), så er lukkeren et blad der kører frem og tilbage, så får man ikke samme eksponeringstid på alle pixels. Fejlen er langt større ved korte end ved længere eksponeringer.

FOr teleskoper over 20cm er flatpanelet en ikke uvæsentlig investeringmorten2016-11-17 19:23:35

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

morten wrote: Jeg har også prøvet mange varianter. Enig med Lars, T-shirts er ikke godt nok. elektrolumeniscerende paneler er vejen frem. Man skal dog checke dem, da de ikke alle er lige jævne. Køb nogle, som kan styres med elektronik lig den som TS tilbyder, ellers skal man rode med “neutral density filters” for at få belysningen ned, så man ikke behøver de allerkorteste lukkertider ved L.

Tiden afhænger af lukkerens konstruktion. Har man en “even-illumination-shutter” som på QSI og SBIG så kan man klare sig med korte eksponeringer. Har man f.eks. et ATIK elelr QHY kamera (visse modeller), så er lukkeren et blad der kører frem og tilbage, så får man ikke samme eksponeringstid på alle pixels. Fejlen er langt større ved korte end ved længere eksponeringer.

FOr teleskoper over 20cm er flatpanelet en ikke uvæsentlig investering

UHA det er dyrt til en 14″

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 77 i alt)
                                • Emnet 'Flat frames' er lukket for nye svar.