› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Flat frames
- Dette emne har 76 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1748 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. november 2016 kl. 23:18 #154132
lindhardDeltager- Super Nova
Skal Flat frames tages med samme exp. time som light frames, eller er det uden betydning?
mvh
Lars15. november 2016 kl. 23:22 #154133
nightskyDeltager- Neutron star
Der er ingen sammenhæng.
15. november 2016 kl. 23:24 #154134
Nightsky wrote: Der er ingen sammenhæng.
De kan altså godt være kortere, f.eks. 1 sekund?
mvh
Lars15. november 2016 kl. 23:44 #154135
På mine skumringsflats bruger jeg 10 sek. eksponeringer når det rammer ca. 50% fyldt brønddybde. Fra AAVSO vejledning.
15. november 2016 kl. 23:58 #154136
thommyDeltager- Giant
Hej Lars.
Exponeringstiden skal tilpasses den lysmængde der er til rådighed. Man skal sigte efter en eksponering der giver et gennemsnitssignal over billedet på omkring 1/3 til 1/2 af mætningsniveauet. Mætningsniveauet kan beregnes som brønddybden (i elektroner) divideret med forstærkningen (i elektroner/ADU).
/Thommy
16. november 2016 kl. 00:17 #154137
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Men det er heller ikke super at lave flat med meget kort eller meget lang belysningstid. Brug 5-10 sekunders tid, tag mange, gerne 50 stk og tag darks med samme tid som dine flats.
Dine flat skal så midles, og dine darks skal meridianstakkes. Træk darkstack fra din flatstack, så har du en god flat.
mvh
Jens16. november 2016 kl. 00:22 #154138
Tommy, enig.
Med skumringsflats passer det pt. med at jeg kan få nogle frames på omkring 10 sek. der rammer
ca. 1/2 og nedefter på det rigtige tidspunkt efter solnedgang. Men man når ikke at få 30 før
lyset er faldet en del. D.v.s. de sidste er nede omkring 1/4.For at få flere frames at arbejde med starter jeg pt. med 5 sek. frames og når de rammer 1/3
går jeg over til 10 sek. På den måde får jeg pt. ca. 50 gode flat frames at arbejde med.
Dur dog ikke ret gode nede i B og slet ikke i UDet ser ud til at være den bedste løsning jeg har brugt indtil nu. Opskriften er som sagt fra en
AAVSO vejledning.Har også prøvet med sky-flats, men de er altså svære at lave.
Nightsky 2016-11-15 23:22:54 16. november 2016 kl. 00:25 #154139
Thommy wrote: Hej Lars. Exponeringstiden skal tilpasses den lysmængde der er til rådighed. Man skal sigte efter en eksponering der giver et gennemsnitssignal over billedet på omkring 1/3 til 1/2 af mætningsniveauet. Mætningsniveauet kan beregnes som brønddybden (i elektroner) divideret med forstærkningen (i elektroner/ADU). /Thommy
Ok, FW er ca 18000e og Gain er 0.28e/ADU, det giver godt 54000e så jeg skal gå efter ca 20- 25.000e?
mvh
Lars16. november 2016 kl. 02:43 #154140
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Jens
Skal de være optaget på meridianen for at man kan lave en meridianstack?😀
Bedste hilsner
Michael
16. november 2016 kl. 09:38 #154142
thommyDeltager- Giant
Det er rigtig, Lars (men ADU ikke e). Som Jens siger skal du passe på med ikke at få for korte eksponeringstider, dvs. der må ikke være for meget lys. Hvordan vil du tage dem, sky, lyskasse, T-shirt?
/Thommy
16. november 2016 kl. 23:47 #154200
Jeg vil prøve T-shirt metoden, som Lars Z omtaler.
Det skulle være muligt at lave brugbare flats ved at belyse T-shirten med en lampe/lygte.
mvh
Lars17. november 2016 kl. 00:04 #154201
Lindhard wrote: Det skulle være muligt at lave brugbare flats ved at belyse T-shirten med en lampe/lygte.
Been there, done that, det bliver ikke godt nok.
17. november 2016 kl. 06:55 #154204
RudiDeltager- Neutron star
Hvis du har en laptop med ud i kikkertskuret og kan få skærmen tæt på teleskopet kan du prøve at lave et hvidt billede i MS Paint, viewe det i fullscreen mode, t-shirt foran teleskopet og så eksperimentere med lukkertider. Jeg gjorde således for et par år siden og disse flats gjorde en kæmpe forskel på mine fotos.
/Rudi B. Rasmussen
17. november 2016 kl. 20:22 #154244
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har også prøvet mange varianter. Enig med Lars, T-shirts er ikke godt nok. elektrolumeniscerende paneler er vejen frem. Man skal dog checke dem, da de ikke alle er lige jævne. Køb nogle, som kan styres med elektronik lig den som TS tilbyder, ellers skal man rode med “neutral density filters” for at få belysningen ned, så man ikke behøver de allerkorteste lukkertider ved L.
Tiden afhænger af lukkerens konstruktion. Har man en “even-illumination-shutter” som på QSI og SBIG så kan man klare sig med korte eksponeringer. Har man f.eks. et ATIK elelr QHY kamera (visse modeller), så er lukkeren et blad der kører frem og tilbage, så får man ikke samme eksponeringstid på alle pixels. Fejlen er langt større ved korte end ved længere eksponeringer.
FOr teleskoper over 20cm er flatpanelet en ikke uvæsentlig investering
morten 2016-11-17 19:23:35 17. november 2016 kl. 20:26 #154247
morten wrote: Jeg har også prøvet mange varianter. Enig med Lars, T-shirts er ikke godt nok. elektrolumeniscerende paneler er vejen frem. Man skal dog checke dem, da de ikke alle er lige jævne. Køb nogle, som kan styres med elektronik lig den som TS tilbyder, ellers skal man rode med “neutral density filters” for at få belysningen ned, så man ikke behøver de allerkorteste lukkertider ved L.
Tiden afhænger af lukkerens konstruktion. Har man en “even-illumination-shutter” som på QSI og SBIG så kan man klare sig med korte eksponeringer. Har man f.eks. et ATIK elelr QHY kamera (visse modeller), så er lukkeren et blad der kører frem og tilbage, så får man ikke samme eksponeringstid på alle pixels. Fejlen er langt større ved korte end ved længere eksponeringer.
FOr teleskoper over 20cm er flatpanelet en ikke uvæsentlig investering
UHA det er dyrt til en 14″
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flat frames' er lukket for nye svar.