Flat field

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Flat field

• Dette emne har 74 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af jesper. This post has been viewed 1806 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 75 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

OK. Har du brug for CD’en med Envisage?

Jeg håber på hul lørdag formiddag hvor ISS krydser solskiven, set herfra.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nej jeg har stadig programmet. Er ved at gemmenlæse din bog, for at blive klog på hvordan du laver planet billeder med de DSI’s 😉 Håber jeg ender med at lave en god test !

Hmm, lørdag formiddag. Tjae det kunne jo være. ca. hvad tid skulle den hoppe forbi?

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Kl. 11:42 krydser den solskiven, set fra Amager. http://www.calsky.com giver dig forudsigelser for der hvor du befinder dig.

Jesper2009-02-08 16:48:43

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Takker, så ved jeg ca hvad tid jeg skal være hjemme 😉

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Men du skal jo nok ikke være i Holbæk hvis du skal se det. Der går den 1/2 grad forbi Solen, så vidt jeg kan se af Calsky …?

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tjoe, og MeteoBlue lover to lag skyer med et 100% dække mellem kl 10 og 12!

Har ikke fået slået op hvor jeg begive mig hen for at se det, men et er helt sikkert skal ikke sidde ude hos en kunde og rode med en PC :-*

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hmm, så vidt jeg kan se skulle den passere i 1,2 sek ! Ikke lang tid 😉

norup
                  Deltager
                    • Super Giant

Pssst, Jesper…

Jeg gik ind på calsky via dit lange link, og gav mig så til at oprette en konto.

Men ved nærmere eftersyn så det ud til, at jeg var ved at redigere i din konto opsætning!? Embarrassed

Undskyld evt. skader, men det er vist ikke meningen man skal offentliggøre links indeholdende brugerid?!

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jesper – hvilken en er hvad? Den sorte er DSI2 ikke? Og de er begge mono?

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

UPS!! Jeg var ikke klar over at bruger id’et kom med i den link Embarrassed. Jeg undrede mig godt nok også over at jeg pludslig boede i Holbæk LOL

Michael jeg kan ikke huske farverne men du kan se det på chipstørrelsen. DSI II har den største chip. Jeg tror det lave næsestykke sidder på etteren. Ja de er begge mono.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fino.

Og de er lige kommet ind af døren, altså flat papirene.

De har ikke leveret 12v strømforsyninger med, da han ikke kan fremskaffe nogle der passer til vores stik. Så vil man bruge sin på 220v så sig lige til, jeg har et par stykker liggende som jeg kan sende med, hvis man ikke selv har en 12v strømforsyning og skal bruge en.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole
                            First light med Flat-ark:

De giver vildt meget lys fra sig hvis man giver dem 12volt, så der skal noget imellem der kan dæmpe lyset lidt. Men man kan jo også give den mindre volt !

Så første test jeg lige har banket sammen, er 12V mod 6V. Samt med og uden diffuserlag.

En lille 114mm f/5 Newton, med Meade DSI Pro II.

Først 12Volt uden diffuserlag:

Og med et tykt diffuserlag i mellem:

Også ved 6volt uden diffuserlag:

Samt 6volt diffuserlag:

Og sidst men ikke mindst, via gammeldags lyskasse:

Hvad kan jeg udlede af disse?

Tjoe 12volt uden difuser giver altså så meget lys at der skal skrues ned for gain – bare for at ramme korteste expotid! Det giver at alt støj er readnosie, som jo ikke kan fjernes. Ergo for kort! Ved 6volt er støjen meget mindre og giver ikke slagskygger på støvet, og er derfor en meget bedre flat. 12V med difuser samt lyskasse ligner jo næsten på en prik 6Volt uden noget. Så vi må kunne udlede at man enten skal bruge en lille strømforsyning eller en god kraftigt diffuser for at bringe lyset lidt ned.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

PS.

Gain var 30 Offset 50, expo tid:

12volt ren: 0,0005 sek

12volt dif: 0,1 sek

6volt ren: 1 sek

6volt dif: 2 sek

Der er brugt darkframes der passer til tiden, masters af 50.

Flats du ser her er masters af 10, og streched til range.

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej alle

Jeg har modtaget min Posterpower fra Michael. Med 6 v giver den et tilpas lys, dog ikke helt jævnt, så der må efter min mening en diffuser ind imellem.-Her har jeg en mat plexiglasplade som jeg vil bruge til dette formål.-Dette jævner lyset helt ud men jeg har ikke haft tid til en egentlig test endnu.

VH Mogens

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Min kom i går mens jeg ikke var hjemme, og i dag kunne postbutikken ikke finde den Angry men de håber den er dukket op til i morgen.

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 75 i alt)
                                • Emnet 'Flat field' er lukket for nye svar.