Flat Field igen-igen.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flat Field igen-igen.

• Dette emne har 133 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 5053 times
Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 134 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Lige for en god ordens skyld.

Sky flats: Der er vel to slags, en skumrings-/morgengrysflad (twillight flat) og en nat flad (night/sky flat)

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

FrankLarsen wrote: Jeg mistænker at den lyse midte er lys der kastes frem og tilbage mellem de optiske flader – feksempel refleksion fra sensoren der kastes tilbage på sekundæren – så til hovedspejl og retur igen, denne gange væsentligt ude af fokus. Dertil lys udenfor det normale synsfelt der kastes rundt i teleskopets indre og når frem til sensoren.

En lærerig
        tråd! Og lige et apropos til det fra Frank citerede med relevans for flats
        til spektroskopi: Interferens fra de nævnte refleksioner giver ofte irriterende fringes/ripples i spektre, som jeg i
        flere tilfælde er seriøst generet af! At fjerne dem er ikke så ligetil, så
        flattening af spektre er mit næste pensum!

Mogens B2017-01-16 14:50:30

Hilsen Mogens B.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Reflektioner. Jeg vil lige gøre opmærksom på dette dokument lavet af Frank Grundahl og Anton Norup Sørensen (mange kender dem). NOT, Pinhole kamera m.v.

Detection of scattered light in telescopes.
          http://www.astro.ku.dk/~norup/publications/det_scat.ps.Z

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Tak for link, Lars Z; men kan ikke åbne .ps filen (kan pakke ud, men ikke læse – evt. software, som klarer den opgave??)

Mogens B2017-01-16 16:55:38

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Filen er pakket med gzip. Den udpakket er en postscript fil der skal åbnes med eksempelvis gv (ghostview). Nemmest på en linux/Unix platform.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Mogens, tjek din mail.Smile

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

@ Frank, tak for hjælp, fik filen konverteret til PDF af Lars.
                  @ Lars Z, har læst og sendt mail; tak for hjælp!

Mogens B2017-01-16 21:53:37

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Så fik jeg læst artiklen. Meget interessant. Det giver jo faktisk en målemetode til at se om flocking, baffles etc. har nogen effekt.

Det må prøves. Sortmalet alufolie med pinhole må kunne gøre det.

Tak for link Lars !

norup
                    Deltager
                      • Super Giant

Imponerende at den gamle artikel kunne findes og at I kunne gøre den læsbar fra et format der var moderne for 20 år siden. Den er nu konverteret til PDF – så kan den vel læses en håndfuld år endnu.
                      http://www.astro.ku.dk/~norup/publications/det_scat.pdf

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Anton, jeg har set henvisningen en del gange fra forskellige steder, professionelle og amatører. Enkelte steder er der også klippet ud fra artiklen. Det er vel nærmest standard metoden til at lede efter spredt lysSmile

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

FrankLarsen wrote: Så fik jeg læst artiklen. Meget interessant. Det giver jo faktisk en målemetode til at se om flocking, baffles etc. har nogen effekt.

Det må prøves. Sortmalet alufolie med pinhole må kunne gøre det.

Tak for link Lars !

Meget interessant !
                          Tænk at noget så banalt som en flatfield i virkeligheden er så stor en udfordring Confused
                          Det har været fuldstændigt overset fra min side indtil nu Shocked

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Så kom jeg lidt videre i arbejdet med at få lavet en god, reproducerbar flat.

Jeg bøvlede jo med at lave en skyflat som skulle tjene som en “referenceflat” i forhold til en “kunstig” flat, lavet med en flat-field box.

Det første forsøg på en skyflat (jeg ved det retteligt er en twilight-flat, men det må være) var ikke ret godt. Der var for mange gradienter, og feltets placering på himlen var ikke korrekt.

Så forsøg #2 var denne gang hjulpet på vej af en diffuser, som placeres over teleskopet.

Den er lavet af noget hvidt bomuldslinned (kendere vil genkende babybleen, som er ganske god til at pakke optik ind i) spændt ud over en ramme.

På billede har den stadig nogle fugtpletter efter strygning (ja, jeg kan søreme betjene et strygejern!).

Placeret på C14 ser det sådan ud:

Her er teleskopet placeret pegende mod den rigtige position på himlen, 90 grader væk fra solen, over Zenit.

En flat optaget på denne position ser nu sådan ud:

Og lige til sammenligning her en domeflat i samme filter:

Det ser mere ensartet ud sammenlignet med første forsøg.
                            Men hvis jeg flatter en domeflat med en skyflat, afslører alle forskelle sig i gruopvækkende kontrast:

De sædvanlige støvringe fra filtrene der kører rundt, støv på CCD’en der flytter sig etc. er der stadig. Det var forventet. Men de tydelige gradienter, samt de lyse hjørner mod højre, dem havde jeg ikke forventet. Det har jeg så forsket lidt i her til aften. Årsagen er sådan set ret indlysende. Jeg havde ikke strammet skruerne der skal holde primærspejlet på plads i C14’eren, så det har rokket rundt på centralbafflen.
                            Og en efterforskning på serien af 849 Ara fra i går aftes viser tydeligt hvor meget primærspejlet i en C14 kan flytte sig over en fire timers serie:

Så jeg må igang med en tredje runde forsøg med skyflats….

mvh
                            Jens

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Jens

Umiddelbart vil jeg sige, at den nye sky flat ser mere rigtig ud.

I princippet kan man vel måle intensiteten af baggrunden på en

scienceoptagelse og bruge denne som udgangspunkt for, hvordan

kurven målt diagonalt over feltet skal se ud?

Man kan vel også lave en måling af en stjerne og lade den følge den

samme diagonal i billedfeltet og på den måde finde ud af, om flatningen

er optimal, da magnitudemåling skal give det samme resultat, uanset

hvor i feltet stjernen befinder sig?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg har aldrig arbejdet med mono cam + filter hjul; hvordan er proceduren?

Tager du flats hver gang filter hjulet er roteret? Eller kører hjulet så præcist at det står nøjagtig samme sted ved hver rotation?

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Man kan vel også lave en måling af en stjerne og lade den følge den

samme diagonal i billedfeltet og på den måde finde ud af, om flatningen

er optimal, da magnitudemåling skal give det samme resultat, uanset

hvor i feltet stjernen befinder sig?

Noget tilsvarende er nævnt i litteraturen, men bemærk at følge diagonalen i billedfeltet på ingen måder er nok, da variationerne ikke kan antages at være symmetriske.

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Flat Field igen-igen.' er lukket for nye svar.