› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Flat Field igen-igen.
- Dette emne har 133 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 5053 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. januar 2017 kl. 14:12 #156645
nightskyDeltager- Neutron star
Lige for en god ordens skyld.
Sky flats: Der er vel to slags, en skumrings-/morgengrysflad (twillight flat) og en nat flad (night/sky flat)
16. januar 2017 kl. 15:45 #156650
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
FrankLarsen wrote: Jeg mistænker at den lyse midte er lys der kastes frem og tilbage mellem de optiske flader – feksempel refleksion fra sensoren der kastes tilbage på sekundæren – så til hovedspejl og retur igen, denne gange væsentligt ude af fokus. Dertil lys udenfor det normale synsfelt der kastes rundt i teleskopets indre og når frem til sensoren.
En lærerig
tråd! Og lige et apropos til det fra Frank citerede med relevans for flats
til spektroskopi: Interferens fra de nævnte refleksioner giver ofte irriterende fringes/ripples i spektre, som jeg i
flere tilfælde er seriøst generet af! At fjerne dem er ikke så ligetil, så
flattening af spektre er mit næste pensum!Mogens B 2017-01-16 14:50:30
Hilsen Mogens B.
16. januar 2017 kl. 16:04 #156651
Reflektioner. Jeg vil lige gøre opmærksom på dette dokument lavet af Frank Grundahl og Anton Norup Sørensen (mange kender dem). NOT, Pinhole kamera m.v.
Detection of scattered light in telescopes.
http://www.astro.ku.dk/~norup/publications/det_scat.ps.Z16. januar 2017 kl. 17:55 #156657
Tak for link, Lars Z; men kan ikke åbne .ps filen (kan pakke ud, men ikke læse – evt. software, som klarer den opgave??)
Mogens B 2017-01-16 16:55:38
Hilsen Mogens B.
16. januar 2017 kl. 18:32 #156662
Frank LarsenModerator- Super Nova
Filen er pakket med gzip. Den udpakket er en postscript fil der skal åbnes med eksempelvis gv (ghostview). Nemmest på en linux/Unix platform.
16. januar 2017 kl. 20:04 #156670
Mogens, tjek din mail.
16. januar 2017 kl. 22:20 #156676
@ Frank, tak for hjælp, fik filen konverteret til PDF af Lars.
@ Lars Z, har læst og sendt mail; tak for hjælp!Mogens B 2017-01-16 21:53:37
Hilsen Mogens B.
17. januar 2017 kl. 11:44 #156710
Frank LarsenModerator- Super Nova
Så fik jeg læst artiklen. Meget interessant. Det giver jo faktisk en målemetode til at se om flocking, baffles etc. har nogen effekt.
Det må prøves. Sortmalet alufolie med pinhole må kunne gøre det.
Tak for link Lars !
17. januar 2017 kl. 12:30 #156713
norupDeltager- Super Giant
Imponerende at den gamle artikel kunne findes og at I kunne gøre den læsbar fra et format der var moderne for 20 år siden. Den er nu konverteret til PDF – så kan den vel læses en håndfuld år endnu.
http://www.astro.ku.dk/~norup/publications/det_scat.pdf17. januar 2017 kl. 13:41 #156715
Anton, jeg har set henvisningen en del gange fra forskellige steder, professionelle og amatører. Enkelte steder er der også klippet ud fra artiklen. Det er vel nærmest standard metoden til at lede efter spredt lys
17. januar 2017 kl. 14:49 #156718
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
FrankLarsen wrote: Så fik jeg læst artiklen. Meget interessant. Det giver jo faktisk en målemetode til at se om flocking, baffles etc. har nogen effekt.
Det må prøves. Sortmalet alufolie med pinhole må kunne gøre det.
Tak for link Lars !
Meget interessant !
Tænk at noget så banalt som en flatfield i virkeligheden er så stor en udfordring
Det har været fuldstændigt overset fra min side indtil nu17. januar 2017 kl. 23:45 #156728
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Så kom jeg lidt videre i arbejdet med at få lavet en god, reproducerbar flat.
Jeg bøvlede jo med at lave en skyflat som skulle tjene som en “referenceflat” i forhold til en “kunstig” flat, lavet med en flat-field box.
Det første forsøg på en skyflat (jeg ved det retteligt er en twilight-flat, men det må være) var ikke ret godt. Der var for mange gradienter, og feltets placering på himlen var ikke korrekt.
Så forsøg #2 var denne gang hjulpet på vej af en diffuser, som placeres over teleskopet.
Den er lavet af noget hvidt bomuldslinned (kendere vil genkende babybleen, som er ganske god til at pakke optik ind i) spændt ud over en ramme.
På billede har den stadig nogle fugtpletter efter strygning (ja, jeg kan søreme betjene et strygejern!).
Placeret på C14 ser det sådan ud:
Her er teleskopet placeret pegende mod den rigtige position på himlen, 90 grader væk fra solen, over Zenit.
En flat optaget på denne position ser nu sådan ud:
Og lige til sammenligning her en domeflat i samme filter:
Det ser mere ensartet ud sammenlignet med første forsøg.
Men hvis jeg flatter en domeflat med en skyflat, afslører alle forskelle sig i gruopvækkende kontrast:De sædvanlige støvringe fra filtrene der kører rundt, støv på CCD’en der flytter sig etc. er der stadig. Det var forventet. Men de tydelige gradienter, samt de lyse hjørner mod højre, dem havde jeg ikke forventet. Det har jeg så forsket lidt i her til aften. Årsagen er sådan set ret indlysende. Jeg havde ikke strammet skruerne der skal holde primærspejlet på plads i C14’eren, så det har rokket rundt på centralbafflen.
Og en efterforskning på serien af 849 Ara fra i går aftes viser tydeligt hvor meget primærspejlet i en C14 kan flytte sig over en fire timers serie:Så jeg må igang med en tredje runde forsøg med skyflats….
mvh
Jens18. januar 2017 kl. 08:00 #156734
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Umiddelbart vil jeg sige, at den nye sky flat ser mere rigtig ud.
I princippet kan man vel måle intensiteten af baggrunden på en
scienceoptagelse og bruge denne som udgangspunkt for, hvordan
kurven målt diagonalt over feltet skal se ud?
Man kan vel også lave en måling af en stjerne og lade den følge den
samme diagonal i billedfeltet og på den måde finde ud af, om flatningen
er optimal, da magnitudemåling skal give det samme resultat, uanset
hvor i feltet stjernen befinder sig?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. januar 2017 kl. 08:15 #156735
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har aldrig arbejdet med mono cam + filter hjul; hvordan er proceduren?
Tager du flats hver gang filter hjulet er roteret? Eller kører hjulet så præcist at det står nøjagtig samme sted ved hver rotation?
/Rudi B. Rasmussen
18. januar 2017 kl. 10:59 #156739
Torben Taustrup wrote: Man kan vel også lave en måling af en stjerne og lade den følge den
samme diagonal i billedfeltet og på den måde finde ud af, om flatningen
er optimal, da magnitudemåling skal give det samme resultat, uanset
hvor i feltet stjernen befinder sig?
Noget tilsvarende er nævnt i litteraturen, men bemærk at følge diagonalen i billedfeltet på ingen måder er nok, da variationerne ikke kan antages at være symmetriske.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flat Field igen-igen.' er lukket for nye svar.