Flat Field igen-igen.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flat Field igen-igen.

• Dette emne har 133 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 5058 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 134 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Ang jævn fordeling på en skive, så se feks her:

http://blog.marmakoide.org/?p=1

/Rudi B. Rasmussen

Øystein
      Deltager
        • Giant

Dersom en tessellerer med likesidete trekanter, vil hver lampe ha seks nabolamper – alle i samme avstand. Også for dette mønsteret vil det imidlertid kunne bli randproblemer…

Øystein

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

kila wrote: Hvis et antal bropiller skal understøtte broen jævn skal hver bropille understøtte samme masse. Hvis vi sætter afstanden mellem hver bropille til S, så skal første og sidste bropille stå med afstanden S/2 fra broens ender.

Det samme gælder jævn fordeling af lysmængde.

Jens og Torben, I har vist begge brugt PLOP-programmet til at beregne positioner for understøttelsespunkter i spejlceller. Kunne samme program ikke anvendes til at optimere pærernes placering?

Jeg har svært ved at tro, at PLOP er løsningen. Jeg vil tro, at det

allerede går galt ved seks understøtningspunkter – og da et spejl er

hult, vil understøtningen tage højde for dette og foreslå understøt-

ningspunkter der har vægtfordelingen med i udregningen.

Jeg har en formodning om, at de hvide sider i boksen kan være med til at

forvirre lysmønstret, så man kunne for at udelukke dette blænde siderne

af og male dem matsorte.

Allans løsning ser fin ud, dog vil jeg sætte spørgsmålstegn ved, om det

virkelig er nødvendigt at lave så dyb en boks – tænk på den åbningsvinkel

lysdioderne har i kombination med flere diffusere.

Som Rudi foreslår, så kan man selvfølgelig også sætte en diffuser direk-

te på lysdioderne – på den måde får man en bedre spredningskarakteri-

stik. God ide Rudi

Jeg ved, at vores boks gør vores billeder fine flade, så en mindre af-

stand mellem lyskilder og forsiden af boksen kan jeg godt anbefale.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Nightsky wrote:

…Det er åbenbart OK, og jævnt fordelt må man antage.

Det design er ikke værd at gå efter, sålænge der mangler målinger for hvor jævn den er. Desuden er tvivler jeg på LED’erne. 

Jo, Lars

Det er sikkert rigtigt, hvis man kun kan leve med den ultimative nøjagtighed og ikke kan klare bare nogen tolerance.

Hvis debatten her er rigtig, og intet design no matter what kan accepteres, hvis der ikke foreligger en videnskabeligt godkendt test af fortræffelighederne, kan vi almindelige dødelige vist godt pakke sammen.

Der findes tusindvis af hjemmesider med tusindvis af (forskellige) forslag til flat frame boxes. Utroligt at ikke bare en enkelt af dem skulle kunne bruges uden at der forligger en doktorafhandling.

Jeg må nok erkende, at jeg ikke kan klare mig i dette lightbox-kapløb. Det rækker hverken mine videnskabelige eller mine håndværksmæssige evner til.

Hvis kun det ypperste er acceptabelt, bliver jeg ved det visuelle. Der er jo ingen grund til at bruge tid og kræfter på noget, der kun er halvgodt.

mvh
            Lars

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Lindhard wrote:

…Det er åbenbart OK, og jævnt fordelt må man antage.

Det design er ikke værd at gå efter, sålænge der mangler målinger for hvor jævn den er. Desuden er tvivler jeg på LED’erne. 

Jo, Lars

Det er sikkert rigtigt, hvis man kun kan leve med den ultimative nøjagtighed og ikke kan klare bare nogen tolerance.

Hvis debatten her er rigtig, og intet design no matter what kan accepteres, hvis der ikke foreligger en videnskabeligt godkendt test af fortræffelighederne, kan vi almindelige dødelige vist godt pakke sammen.

Der findes tusindvis af hjemmesider med tusindvis af (forskellige) forslag til flat frame boxes. Utroligt at ikke bare en enkelt af dem skulle kunne bruges uden at der forligger en doktorafhandling.

Jeg må nok erkende, at jeg ikke kan klare mig i dette lightbox-kapløb. Det rækker hverken mine videnskabelige eller mine håndværksmæssige evner til.

Hvis kun det ypperste er acceptabelt, bliver jeg ved det visuelle. Der er jo ingen grund til at bruge tid og kræfter på noget, der kun er halvgodt.

Du har ret – lige i øjet

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kila
              Deltager
                • Super Giant

Torben Taustrup wrote:

Jeg har en formodning om, at de hvide sider i boksen kan være med til at

forvirre lysmønstret, så man kunne for at udelukke dette blænde siderne

af og male dem matsorte.

Siderne må ikke males matsorte. Se

Pushing the Envelope: CCD Flat Fielding

kila
                Deltager
                  • Super Giant

Se også Proceedings fra SAS 2014 konferencen SAS_2014_Proceedings Foredragets indhold er her som tekst i pdf-dokumentet af samme mand. Starter s.23.

kila2016-12-29 20:58:04

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

QUOTE=Lindhard]
                    Der findes tusindvis af hjemmesider med tusindvis af (forskellige) forslag til flat frame boxes.
                    Utroligt at ikke bare en enkelt af dem skulle kunne bruges uden at der forligger en doktorafhandling.

[/QUOTE]

Pointen er helt forbigået.

Det drejer sig jo ikke om at tusindvis har lavet velfungerende lysbokse og at man kan kopiere
                    designet fra utallige hjemmesider. Enhver kan strikke en lysboks sammen, smide det på en hjemmeside
                    og sige den virker.

Problemet er at langt, langt de fleste af dem overhovedet ikke har nogen som helst form for
                    dokumentation for at de virker til det formål den her skal bruge dem til. At de fjerner støvringe og
                    de værste gradienter, er der fin dokumentation for. Deres astrofotos bliver bedre, helt klart.

Det kan bare ikke tolkes som om det gør nogen gavn for fotometri. Som f.eks. Jens første
                    forsøg der viste en gradient mod kanten på 15%. Jeg vil påstå at så kan man lige så godt
                    lade være med at lave flats, hvis fejlen er så stor. Det er bare endnu en usikkerhed man
                    introducer i ens målinger.

Så det har intet med den ultimative nøjagtighed at gøre. Der er bare ingen grund til at gøre
                    det værre ved at tage den nemme løsning og kopiere et eller andet man har set på nettet,
                    uden at være kritisk.

Lindhard wrote:
                    ….hvis der ikke foreligger en videnskabeligt godkendt test af
                    fortræffelighederne, kan vi almindelige
                    dødelige vist godt pakke sammen.

Det er en forkert observation.
                    Minimumskravet må være at man undersøger om den lysboks man har nu virker efter hensigten
                    eller ej. Ellers kan man jo lige så godt lade være. Så man slipper nok ikke for at sætte sig
                    ind hvordan man får valideret om det man gør dur eller ej. Altså en eller anden for for test.

Fra Kim’s henvisning:
                    It is astonishing that large financial resources are devoted to the detector system and the
                    casual neglect given to the flat field systems. Even the modest proposals given here
                    can move the technology significantly closer to 1% accuracy with a minimum of cost or effort.
                    Without a good flat, the telescope and detector becomes a “machine to millionths,
                    hammer to fit” system

For øvrigt er der lysboks design hentet fra Instrument Science Group, Royal Greenwich Observatory.
                    https://www.ing.iac.es/Astronomy/observing/manuals/ps/tech_notes/tn108.pdf

Nightsky2016-12-29 21:25:09

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

@Kim: Tak for links, videoen er utroligt underholdende. Man kommer uværgerligt til at smileSmile Og teksten i SAS proceedings er meget fint forklarende. Især konklusionen!

@Lars L.: rigtigt mange flat field paneler og bokse kan sikkert snildt bruges. Det er blot vigtigt at vide hvor begrænsningerne ligger, og derfor her jeg jo brugt en del tid på at lave et simpelt fotometer til at måle afvigelserne med. Jeg tror da også at f.eks Gerd Neumann’s flat field paneler er gode. Jeg kunne blot godt tænke mig at se et datablad med en opmåling over homogeniteten over panelets flade først. Men hvis du køber et, kan vi da måle det op? Så kan du f.eks bede om lov til at returnere det hvis det er mere end f.eks 5% fra? Sig til. Vi er til for at hjælpe hinanden.

mvh
                      Jens

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: @Kim: Tak for links, videoen er utroligt underholdende. Man kommer uværgerligt til at smileSmile Og teksten i SAS proceedings er meget fint forklarende. Især konklusionen!@Lars L.: rigtigt mange flat field paneler og bokse kan sikkert snildt bruges. Det er blot vigtigt at vide hvor begrænsningerne ligger, og derfor her jeg jo brugt en del tid på at lave et simpelt fotometer til at måle afvigelserne med. Jeg tror da også at f.eks Gerd Neumann’s flat field paneler er gode. Jeg kunne blot godt tænke mig at se et datablad med en opmåling over homogeniteten over panelets flade først. Men hvis du køber et, kan vi da måle det op? Så kan du f.eks bede om lov til at returnere det hvis det er mere end f.eks 5% fra? Sig til. Vi er til for at hjælpe hinanden.mvhJens

Jeg har bedt Gerd Neumann om dokumentation, men en sådan findes ikke, svarer han, han garanterer ikke nogen bestemt kvalitet.

mvh
                        Lars

kila
                        Deltager
                          • Super Giant

@Jens: Vi kan måske arrangere en lejlighed hvor du kan måle på mit eksemplar af Gerd Neumanns Aurora flatfelt lampe med dit nye fotometer. Ud over vores møder i Kolding er jeg jo også i Odense 5-8 fredage om året.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Meget gerne, Kim. Det kunne være spændende.

Jeg har iøvrigt lige målt min gamle flat-field box til 16″eren op. Den har jeg hidtil brugt til C14’eren.

Den er nogenlunde jævn, (indenfor +/- 3% over det meste) men har underligt nok et område hvor den måler ca 8-9% lysere end resten af overfladen. Måske en refleks…
                            Derudover har den en formørkelse ud mod kanten på en 5-6%.

Det er fuldstændigt umuligt visuelt at se.

mvh
                            Jens

juicy6
                            Deltager
                              • Moon

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Christer.

Du skriver ikke hvad du vil bruge den til. Hvis det er præcisions fotometri, så vil jeg være forbeholden. Hvis det er almindelige billeder, hvor man kan bruge Gradient Xterminator til at fjerne det sidste med, så tror jeg den er fin. Den vil under alle omstændigheder kunne fjerne støv-donuts næsten 100%

mvh
                                Jens

leif.hugo
                                Deltager
                                  • Nova

Hej gutter

Alletiders tråd denne her – jeg følger ivrigt med og suger viden til mig

@ Jens of Kim:

Jeg har også et Gerd Neumann Aurora flat field panel (Ø315mm – 12″) der passer til min C11’er.

Hvis i har mod på det må i meget gerne måle på det også – det kunne jo være interessant at se hvor ens de er.

Jeg kan aflevere det hos Kim når dagen nærmer sig.

Er der andre måder man kan måle sit panel på end med et fotometer? – Jeg synes ikke at Google er så samarbejdsvillig som han plejer…

Og hvordan måler man?

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Flat Field igen-igen.' er lukket for nye svar.