Flat Field igen-igen.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flat Field igen-igen.

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 134 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

kila
    Deltager
      • Super Giant

Hej Frank.

Tak for linket til HST Data Handbook for ACS. BemĂŠrker at i Ăžverste hĂžjre hjĂžrne er der et link til hĂ„ndbogen som pdf-fil og har downloaded den – er pĂ„ 370 sider. (Det er nu bevist at vi aldrig vil lĂžbe tĂžr for effekter som vi kan bekymre os om ).

En kvalitet ved pdf-udgaven er at de indlejrede links pÄ web-udgaven, ogsÄ virker her.

Fint du genopfrisker at gÞre opmÊrksom pÄ at trÄden vi har gang i her, er en udflugt de finere detaljer. Vi skulle nÞdig vÊre Ärsag til at nogen mister modet og sÊlger deres udstyr!

Punktet du henviser til om at hver pixel ser et forskelligt areal at teleskop Äbningen, tror jeg faktisk jeg har et eksempel pÄ, eller i al fald et der minder om det.

I min tidsserie af 193 Ambrosia fra 27/11 mistede jeg kuppel-tracking sÄ Äbningen bevÊgede sig ind bag ved den ene luge. Denne begivenhed havde faktisk en dramatisk effekt pÄ fotometrien og demonstrerer tydeligt at der er forskel pÄ hvor meget hver sammenligningsstjerne bliver pÄvirket afhÊngigt at stjernens placering i billedfeltet. MÄ lige fÄ strikket en lille klumme sammen om hÊndelsen for den er ret interessant!

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Her er lige et par stemningsbilleder med (jule)lys i Flatner

Flatners bagside

Flatners forside

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa.

Da der var “fridag” idag fra juleriet, benyttede jeg lejligheden til at strikke en ny flatfield-lysbox sammen. Den mĂ„ler 60x60x35 cm.

Den er lavet i noget masonit jeg havde liggende, og er nu samlet og limet, og har fÄet fÞrste gang med en meget hvid, reflekterende maling indvendigt. Farven er valgt ud fra at den skal reflektere sÄ meget som muligt. Det er glans 50 gulvmaling, oliebaseret.

mvh
          Jens

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Jens

Med en blank maling vil der mÄske komme mere koncentrerede reflekser end

hvis man bruger en mathvid.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Jeg ville ogsÄ have brugt den mest matte jeg kunne opdrive.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Dette er opskriften som bruges mange steder bl.a. KittPeak.

“To make one pint, heat 50ml of distilled water to 52-66 C (125-150 F) and slowly add 2.25 grams
                of elvanol polyvinyl alcohol (Grade 72-60), mixing until all the alcohol dissolves. To this mixture
                add 150 ml of distilled water and 200 ml of 200 proof anhydrous ethyl alcohol. Then slowly add
                (stirring continuously) 227 grams of USP grade barium sulfate to the mixture.

In practice it seems best to mix this paint just before use. A coating of Krylon 1502 flat white paint
                was sprayed as a primer.

Om den er blank eller ej ved jeg ikke.

Begrundelsen for denne maling:
                Most white paints, for example, are really red paint. If your eye were sensitive down to 3200 A,
                you would find that the familiar white domes (titanium oxide paint) are very red.

Lidt om hvordan den er lavet:
                In order for this paint to adhere to a surface for a long period, the surface must be cleaned
                very well, and then primed with a white oil-based primer. The screen is masked so that the
                diameter of interest (several inches larger than the telescope aperture) is obstructed. The
                region exterior to the mask is then sprayed with flat black paint. After the black section dries,
                it is masked, and the central circle sprayed with the white paint mixture. You must use a spray
                gun capable of spraying very coarse paint. Apply several thin coats, allowing each coat to
                dry out before the next. If you don’t wait the paint will run off the surface, removing the
                coatings. It takes 3 or 4 pints to cover a 4-foot diameter spot. It takes some practice to coat
                this material, as it will not behave like any regular paints. This paint is easily damaged and
                will scratch off or flake off easily if touched.

http://www-kpno.kpno.noao.edu/glaspey/KP/FFLamps.html

Nightsky2016-12-26 01:33:53

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Jeg ved ikke om malingen er blank nu, hvor den forhÄbentlig er ved at tÞrre op.

Jeg tror ikke det har sÄ meget at sige. NÄr man benÊvner maling med f.eks glans 50, som dette er, sÄ er det jo et udtryk for lakindholdet. Hvis blankheden giver problemer, sÄ river jeg det bare op med sandpapir. No problem.

FÞrst og fremmest skal lysoutputtet vÊre sÄ jÊvnt som muligt, det mÄles med det fotometer jeg er ved at lodde sammen efter prototypen vist i anden trÄd. Med det kan jeg finde frem til den placering som giver det mest jÊvne lysoutput pÄ den fÞrste diffuser, som er planlagt til 15 cm oppe. Hvis det viser sig at to diffusorer ikke er nok, kommer der tre med 10 cm afstand. Det mÄ forsÞget vise.

Den store Ă„bning vil ogsĂ„ give mulighed for at indsĂŠtte “pupiler” som har det af Lars Z nĂŠvnte, nemlig en Ă„bning til f.eks C14’eren pĂ„ f.eks 16″.

Denne Äbning bliver udskiftelig og malet med sort tavlelak, sÄledes der ikke kommer unÞdigt lys.

Lige nu skal jeg se om jeg kan finde forslag til placeringen af pÊrene. Der mÄ google hjÊlpe.

mvh
                  Jens

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Lars, i tilfĂŠlde af at der er nogen Russere der lytter med, bĂžr du nok nĂŠvne at man ikke bĂžr drikke mixturen

SKÅL!!! Og Godt NytĂ„r

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Flat white betyder mathvid – og flat black betyder sĂ„ matsort.

MĂ„ling af glans – vi har hos Terma et apparat, der kan at mĂ„le glans.

I praksis er det en mÄling af materialets refleksionsevne. Matsort bruges

pÄ flyinstrumenter, for her er man selvfÞlgelig interesseret i, at de

reflekterer sÄ lidt lys som muligt. GlansvÊrdier mellem 1 og 6 er det

som maleren forsÞger at opnÄ, og det er ogsÄ muligt.

I stedet for at male med en mathvid, sÄ kan man ogsÄ overveje, at montere

et mathvidt materiale pÄ fladerne.

Det er ret sandsynligt, at man ved at pudse fladerne med sandpapir kan

reducere glansen.

kila
                      Deltager
                        • Super Giant

Jens.Jacobsen wrote:

Har du overvejet at lave en lang flat imod nattehimlen, f.eks ind over Aalborg? mvhJens

Hej Jens o.a.

Jeg har en tidsserie i arkivet – et eller andet sted – som jeg engang prĂžvede at lave en masterflat af. Jeg kan huske at den stĂžrste udfordring var at fjerne stjernerne og deres halo som kan have en betragtelig stĂžrrelse. Feltet var placeret hĂžjere op pĂ„ himlen og ikke direkte i retning af Aalborg.

At lave en lang serie af dybe eksponeringer ind over Aalborg for at lave en skyflat appellerer ikke til mig. Det vil tage lang tid at lave sÄdan en master og jeg tror ikke den kan bruges til noget bagefter.

Men jeg har lavet en anden undersĂžgelse; af kvaliteten af flatfeltningen af en serie som indeholder billeder af et felt i retning af Aalborg og kun 30 grader over horisonten.

Masterflat er lavet med en lysboks og himmelbaggrunden bliver helt flad indenfor stÞjen i himmelbaggrunden. DesvÊrre tager det ogsÄ en del tid at formatere et lÊngere indlÊg pÄ Forum og jeg har derfor samlet mine resultater i et Word-dokument som efterfÞlgende er gemt som pdf.

Interesserede lĂŠsere kan fĂžlge linket til dokumentet her

kila2016-12-27 21:57:50

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg sÄ lige denne her i Bauhaus, som mÄ kunne bruges til en nem flatboks.

TĂžnde

Hvis man skÊrer bunden af og sÊtter den hvide plexiglas plade pÄ, mÄ tÞnden kunne sÊttes ned over objektivet.

TÞnden, som kun vejer meget lidt, er 62 cm lang og 42 cm i diameter, men hullet er desvÊrre kun 35,2 cm, sÄ det er for lille til min kikkert, som krÊver 40 cm.

Til lidt mindre kikkerter mÄ den vÊre brugbar.

Jeg overvejer i stedet denne metode.Lindhard2016-12-28 15:29:04

mvh
                          Lars

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

SĂ„ kom jeg lidt videre med projekt Flat-Fielder V2.

Jeg fik fÞrst fÊrdigbygget det lille fotometer. Det ser nu sÄdan ud:

BPW34 fotodioden kigger ud gennem det lille hul i bunden, og forsyningen er 2 stk 9V batterier som klipses pÄ. Det er meget stabilt, og mÞrkestrÞmmen giver en mÄlevÊrd omkring 0.07 mV. Det er sÄ godt som rent bidrag fra forstÊrker og diodens mÞrkestrÞm.

Fotometerets forstÊrkning er indstillet sÄledes at 10 lux giver en vÊrdi pÄ 80 mV. Det er ved brug af en feedback modstand pÄ 100 kOhm som vist lÊngere oppe i trÄden.

MĂ„lingerne er ganske stabile og reproducerbare.

Flatfield boxen har jeg nu fÄet monteret med lamper.

Mit fĂžrste forsĂžg var med pĂŠrene placeret i et jĂŠvnt mĂžnster med en i midten, som dette:

OvenpÄ, i 15 cm hÞjde, kommer sÄ diffuser nr 1:

Og ovenpÄ den igen, i 30 cm hÞjde, diffuser nr 2.

Med fotometeret pÄ, ser det sÄledes ud:

Det viste sig med det samme, at den jÊvne placering af pÊrene, ikke gav en jÊvn lysfordeling. Boxen lyste en del mere i midten, lystabet ud mod kanten androg ca 15%. Jeg lavede ikke en prÊcis mÄling, da det helt evident ikke gav et brugbart resultat. SÄ det var om igen. Konklusionen var at kanten simpelthen ikke var oplyst nok.

Forbedringen mÄtte sÄ bestÄ i at flytte pÊrene lÊngere ud mod kanten.

Jeg valgte derfor (som et forsÞg) at placere pÊrene sÄ langt ude som muligt, nemlig helt ude ved kanten, men stadig med en i midten.

Det ser sÄledes ud:

Her er det tydeligt at kanten er betydeligt bedre oplyst.

Med den fÞrste diffuser pÄ, ser det sÄledes ud:

Igen blev den Þverste diffuser lagt pÄ, og fotometeret sat ovenpÄ.
                            Her var mÄlingerne langt bedre, og jeg besluttede at lave en kvalificeret mÄling af lysoutputtet.

PÄ diffuser nr 2 satte jeg nogle blyantsmÊrker som jeg mÄlte efter.

Jeg fandt centrum, og mÊrkede op pÄ diagonalen med 5 cm mellemrum, dvs fÞlgende afstand fra centrum:
                            0,5,10,15,20,25 og 30 cm.

PĂ„ den korteste afstand mod kanten, dvs vinkelret mod siden af kassen, mĂŠrkede jeg fĂžlgende op:
                            0,5,10,15,20,25 cm.

Med placeringen af pÊrerne har jeg sÄ en fornuftig dÊkning af hele kassens areal.

Jeg justerede sÄ strÞmforsyningen til en mÄling pÄ 200 mV pÄ fotometeret, med fotometeret placeret i centrum. Det svarer til et lys pÄ 25 lux, hvilket er et normalt lysniveau ved mine flats. Det giver en eksponeringstid i V (igen afhÊngig af lysets farve) pÄ ca 15 sekunder for passende niveau.

PÄ diagonalen og mod kanten mÄlte jeg sÄ fra centrum og ud, tilbage igen og ud igen. PÄ den mÄde har jeg mÄlt alle punkter 3 gange

Jeg fandt fĂžlgende ud mod kanten:
                            0= 200.4
                            5= 200.2
                            10= 202.4
                            15= 199.8
                            20= 194.3
                            25= 194.0

Mod diagonalen:
                            0=200.1
                            5=201.5
                            10=200.0
                            15=199.7
                            20=196.1
                            25=192.5
                            30=182.2

Alle sÊt er middel af tre mÄlinger, den stÞrste varians fra max til min i et sÊt ligger pÄ 2,5.

Hvis grÊnsen trÊkkes ved 5% lysfald, kan stort set hele lysboxen sÄledes bruges. Jeg har tÊnkt mig at lave et centralt apertur pÄ ca 45 cm, dvs en radius pÄ 22.5 fra centrum. Hvis jeg er flink og siger at vÊrdien er den samme i 25 cm, sÄ har jeg det stÞrste lysfald ud mod diagonalen, som mÄler 192.5. Det er et fald pÄ 1-(192.5/200)= 3.75%

Det kan vist ikke gĂžres meget bedre…

mvh
                            Jens

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Jens

Tillykke med boksen. MĂ„leresultaterne ser fornuftige ud, men du kan jo altid sĂŠtte flere lamper i, hvis du ikke er tilfreds.

Jeg kom i Þvrigt til at tÊnke pÄ, at man kan kÞbe LED-bÄnd, som indeholder en masse smÄ LED,er. SÄdan en kunne

man lĂŠgge i en spiral nede i bunden – og endelig kunne man ogsĂ„ kĂžbe en juletrĂŠslyskĂŠde, for der er ingen tvivl om,

at et stort antal lamper gĂžr det nemmere at gĂžre lysfladen mere jĂŠvn.

Mvh

Torben

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Meget spĂŠndende projekt at fĂžlge med i, fortsĂŠt endelig med opdateringer her

Men pÄ dit sidste billede overfor syntes jeg at man med det blotte Þje tydeligt ser lys gradienter hvor dioderne er placeret? Det er vel ikke optimalt? Kan det hjÊlpe med yderligere en eller flere difusere? Eller smÄ skÊrme foran dioderne sÄledes der kun kommer reflekteret lys ud?

Jeg syntes ogsĂ„ at jeg kan ane nogle “lodrette” streger pĂ„ difuseren?rudibr2016-12-29 09:59:21

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Det er glĂždelamper Rudi….

Viser 15 indlĂŠg - 46 til 60 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Flat Field igen-igen.' er lukket for nye svar.