Flat Field igen-igen.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Flat Field igen-igen.

• Dette emne har 133 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 5052 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 134 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

I det dokument jeg henviste til taler man faktisk for at fjerne gradienter i sine flats.

This strategy of removing gradients from individual flats before combination is essential if one
      wishes to achieve excellent photometric uniformity as well as to avoid noise from stellar halos.

Consider, for example, what might happen in the following scheme, one of our early stumbles on the path to good flats:

We reason that if we have pointed the telescope at the same z,A location in evening and morning
      twilight, even if we miss the null point, we should get similar gradients, but oppositely directed.
      Combining the morning and evening flats should give us a final result with no gradient. This works,
      after a fashion, but the combined flat is filled with the faint remains of stellar halos.

Nightsky2016-12-18 14:01:31

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Torben Taustrup wrote:
        Jeg har svært ved at se, hvorfor en kunstig flat field ikke kan bruges til at korrigere med sammenlignet
        med en sky flat. I begge tilfælde vil
        man også have andelen af spredningslys med.

Forklaringen er jo, at en kunstig flat fielder vil sende lyset ind i tubus
        i den samme åbningsvinkel
        som en sky flat.

Ud over det er svært at finde komponenterne til en lysboks som ikke påvirker spektret, så som
        en god lyskilde, materialer som reflekter og transparente materialer.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Jens,

Jeg tror heller ikke vi er uenige om noget. Du har ret i at man kan tillade sig at dreje på en masse håndtag i kunstnerisk astrofoto (det udtryk kan jeg i øvrigt bedre lide end pretty pictures), Men alt det kommer først i billedbehandlingen. Inden da må og skal man have så gode og præcise data som overhovedet muligt. Et godt eksempel er de data som Morten lader os prøve kræfter med her på forum. Deter en ren fornøjelse at billedbehandle på sådanne data. Der opdager man hvor vigtigt det er. Og Morten springer jo aldrig over hvor gærdet er lavest. Der er fuld opmærksomhed på alle detaljer i datasamlingsprocessen.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Lars.

Det er netop et af problemerne med sky-flats. Gradienterne og deres hurtige ændringer med solens højde. Den metode der foreslås er at sammenligne skyfalts ved samme højde på morgen og aftenhimlen, for at lade gradienterne gå ud mod hinanden. Det holder, sådan da.

Men i praksis er det næppe muligt. Ihvertfald ikke i Danmark, hvis man skal op på arbejde.

Et andet eksempel er meget lange eksponeringer imod nattehimlen med stationært teleskop. 1000 sekunder eller mere. Stjernerne vil være uden betydning, da de vil være udtværet, med mindre at man har f.eks Vega igennem feltet. Der er så problemer med gradienter fra light-domes over byerne.

En godt udtænkt og justeret flat-field box, med korrekt størrelse er nok stadig den bedste vej. Især hvis lyskilden lyser med black-body lys eg en glødelampe. Jeg er meget lurens ved LED’er og elektroluminescens paneler. Især med deres spredningsprofil fra overfladen.

mvh
            Jens

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Syntes jeg har læst temmelig meget om flats nu. Konklusionen syntes klar, mål dine flats for at
              finde ud af hvor gode de er. D.v.s. jeg bør vide om min flat kan bruges eller ej, ikke noget med
              antagelser.

En lysboks kommer jeg ikke uden om, da jeg langt fra altid vil kunne lave skumrings eller
              daggrys flade optagelser. Ud fra alt hvad jeg har læst skal den være større end den indgående
              kegle i den afstand den sidste diffuser er fra teleskopet. Disfuser kan også være et problem
              da der måske er uens dæmpning af lyset afhængig af bølgelængden, det samme med evt
              reflektor i ens lysboks design. Desuden advares der mod næsten alle slags lamper.

Suk, det er ikke nemt.

Nightsky2016-12-18 15:59:58

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hej.

Ja, man kan læse sig til meget. Det er heller ikke særligt energikrævende for man kan blive i den dybe lænestol!

Alle de problemstillinger som man kan læse om kan give det indtryk at det er nærmest umuligt at gøre godt nok.

Den tankegang er en rigtig dræber! Mange af os har faktisk vist mange flotte billeder og lyskurver her på Forum så lad os holde fast i at vi gør det lige så godt som så mange andre kloden rundt.

Mine overvejelser går nu i retning af at finde ud af hvordan og hvad man skal måle i sine billeder for at afgøre om ens flats er gode nok.

Før vi får opskrevet nogle objektive kriterier som vi kan følge og få sat tal på, er al den læsning blot en akademisk øvelse som risikerer at ende i en depression!

Så derfor! … Hvordan skal vi måle!

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Nu ingen fare for depression over flats

LOL

Jeg syntes nu at den mere praktiske tilgang har vist sig at være en fejlslagen vej for mit vedkommende.
                  I princippet kan jeg blive ved med at forsøge mig frem og aldrig vide om jeg kommer tættere på
                  målet, hvis jeg ikke sætter mig ind emnet. Sådan er det med alt..

Godt nok som så mange andre præmissen køber jeg ikke. Hvad betyder det, hvordan ved jeg
                  det, hvad nu hvis de fleste andre lavet klyt målinger?Confused

kila
                  Deltager
                    • Super Giant

Jamen, Lars, hvis ikke du på nogen måde kan måle dig til om det er lykkedes at lave en god kalibrering, så er “den korrekte flatfeltning” reduceret til en blind tillid til den autoritet som du har mest tillid til!

Lad mig i stedet for spørge, hvordan har du konstateret at dine tidligere forsøg er slået fejl?

Nu er det ikke sikkert at mit spørgsmål er rigtigt formuleret, men hvis ikke vi finder ud af at stille de rigtige spørgsmål, hvordan kan vi så vide at vi har fundet de rigtige svar?!

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Kim

Jeps,

I langt de fleste tilfælde har jeg ikke opnået nogen forbedring af resultaterne, måske snarere
                      tvært om. Så jeg ved ikke om jeg er kommet længere end da jeg startede. Hvad værre er at
                      jeg også konkludere dette ud fra knap så videnskabelige metoder, og mere på fornemmelsen.

Så for at komme videre må min metode være at studere de kilder man har adgang til og
                      huske at være kildekritisk. Ud fra dette får jeg forestilling om hvad jeg kan opnå med de
                      ressourcer som er villig til at investere og kan derefter prøve at lave en plan.

Tror mig, hvis der er nogen der ikke har blind tillid så er det mig.

Hvis det allerede nu så viser sig at jeg IKKE kan opnå det jeg gerne vil, uden jeg skal øge
                      investeringen, så er jeg nød til overveje om jeg skal sænke ambitionerne eller helt droppe
                      vise type målinger.Cry

Tror vi er fuldstændig på bølgelængde.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Kan man ikke finde fejlen ved ens flatbox ved at flatte skyflats med boxflats og så se på gradienter etc. Her kan man jo bare ignorere evt stjerner det går igennem og andre sky-flat problemer?

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Denne fra længere oppe, er måske ikke så ringe endda.

One way to test for scattered light problems in flat fields is to image a bright star near zenith
                          on a clear night at a number of positions across the CCD. For each image, look at the brightness
                          of the star on a field that has been bias and dark subtracted, but not flat fielded. Then do the
                          flat fielding and again look at the constancy of the star brightness across the chip.

kila
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Morten.

Jeg har tænkt lidt det samme. Hvis jeg nu kunne finde en tidsserie der var kalibreret særlig vellykket med en master skyflat så ville jeg have noget at holde eksperimenter med en lysboks op imod.

Øystein
                            Deltager
                              • Giant

Jeg synes vedlagte artikkel er god og har en viss relevans til det som her diskuteres. Sist i artikkelen er det forslag til hvordan en kvantitativt kan måle kvaliteten på den lysflaten en benytter når en tar sine flats (til astrofoto bruk).

Link

Øystein

oystein2016-12-18 21:31:21

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Øystein.

Tak for linket. Der er også brugbar information i den artikel.

I det hele taget, så bliver det jo bare bedre, jo mere man ved om emnet.

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

kila wrote: Hej Morten.

Jeg har tænkt lidt det samme. Hvis jeg nu kunne finde en tidsserie der var kalibreret særlig vellykket med en master skyflat så ville jeg have noget at holde eksperimenter med en lysboks op imod.

Har du overvejet at lave en lang flat imod nattehimlen, f.eks ind over Aalborg?

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 134 i alt)
                                • Emnet 'Flat Field igen-igen.' er lukket for nye svar.