› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Flat-ark i test
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mr. This post has been viewed 334 timesmox. This post has been viewed 334 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. marts 2009 kl. 16:17 #14013
mstauningDeltager- Black Hole
Som sagt var jeg jo ude her forleden, og havde i den forbindelse også sat mig for at ville teste det flatark.
Så her er en JPG flat med flatark:Og en lavet som ægte skyflat:Og her forskellen mellem dem:Det ser ud af meget, men der er faktisk kun en maks forskel på 1.44 ADU! Gemmensnitlig forskel er 1,307 adu for 1920000 pixels.Her M106 lums med henholdvis Skyflat og panelflats:Så man kan begge dele, og sparer jeg tid på panelet? Ja og nej. Med skyflats tager det 62 sekunder at lave 10 frames, og det samme gøre panelet.Men panelet kan man bruge lige når man vil, skyflats kan laves lige før og lige efter sol op og ned gang.Men snakker vi narrowband, så sparer man meget tid:Ha med skyflat, tager ca 1time men det har man ikke… Så jeg kan lave ca 6 frames med Ha som skyflat. Det tager 800 sekunder med min gamle flatboks, og med panelet: 62 sekunder.Alle tider er for 10 frames expotid og udlæsning.Så er jeg glad? Ja, meget den er bare for kraftig til de små teleskoper så skal have lavet et extra difuserlag som jeg kan lægge imellem. Dejligt når en ide viser sig at virke.27. marts 2009 kl. 19:22 #14034
andreas- Super Giant
Hej Michael
Vil lige høre om den der hedder panelflat er lavet med den flamingo kasse du tidligere har haft fremme? Og hvordan er skyflat’en udført?Som vi tidligere har snakket om ville jeg nok self vorsøge mig med indmaden fra en 17″ LCD skærm.27. marts 2009 kl. 19:23 #14035
ole- Main Sequence
Hej Michael,
skønt at se det virke ! Jeg har ikke selv været igang med min endnu, men skal snart have fundet på noget.
Hvad bruger du som diffuser ?
Jeg har overvejet noget mælkehvidt acryl, hvis jeg ellers kan finde noget.Mvh
Ole
27. marts 2009 kl. 19:36 #14040
Andreas – Den der hedder panelflat er lavet med et stykke selvlysende A4 papir!Skyflaten er lavet ved at bede CCDAutopilot om at lave en 😉 Den ventede så på det rette tidspunkt slewede mod solopgangen, ca 30 ¤ over, og begyndte at tage nogle billeder som den så fandt passende expotid på. De er så stakket som median, tracking var ikke sat til mens den optog, så den lavdede et slew i ny og næ.
Ole – tjae der er bare sat en A4 lomme på tværs af et trælåg fra en kasse. Den er der så lavet et rundt hul i, med endnu en A4 lomme henover. Det var det! Mangler at få lavet et par tappe der kan sikre den oven på tubus.Mine expo tider er:IR 0,1
Red 0,4
Green 0,3
Blue 0,3Og det er sekunder vi snakker her, så længeste er på nul komma fire sekunder.Min gamle kasse gav disse:IR 4,0Red 8,0Green 16,0Blue 50,0Så der er meget tid at vinde…27. marts 2009 kl. 19:38 #14042
tommyfDeltager- Neutron star
Super, så skal der gang i den…
27. marts 2009 kl. 19:44 #14044
Tror jeg lige laver en kasse flat også bare lige for at se.
Men husk lige at forskellen mellem Skyflatten og Arkflatten er jo realt kun 0,44 adu (da skyflat / skyflat giver 1,00 adu). Det skulle modsvare en afgivelse på ca 0,022 promille hvis ellers jeg regner rigtigt !27. marts 2009 kl. 22:11 #14059
mr.mox- Nova
Kan du fortælle lidt mere om hvordan der der panelflat virker? Jeg forstår ikke rigtig det med A4 lommer og selvlysende papir… Og jeg er aldrig i obs. ved sol op-/nedgan, så måske var det noget for mig.
27. marts 2009 kl. 22:29 #14061
hoestDeltager- Nova
Hej Jacob
Jeg har en du kan se27. marts 2009 kl. 22:31 #14062
andreas- Super Giant
Synes stadig der er et eller andet jeg ikke helt fanger, hvad er forskellen på panelflat og så den gængse flatfield? Essensen er korrigere så man har et fladt belyst billedfelt eller? Vil du uddybe lidt eller evt. et link 😉
27. marts 2009 kl. 22:59 #14063
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Ordet panel skal opfattes konkret.
Der er tale om et lysende panel a la panelet der ligger inde bag krystal-laget i en LCD skærm.
Den er tynd som papir og lyser helt jævnt over hele overfladen.
Den lægger simpelthen foran åbningen på teleskopet og så kan der optages flats.Så der er tale om den lysende enhed og ikke om en ny metode eller lign.
27. marts 2009 kl. 23:06 #14065
Det jeg har testet er som Lars siger bare en pære udformet som et stykke papir.
Det er sådan en svend her jeg har brugt: http://www.posterpoweruk.co.uk/page4.htmMod den store grå kasse jeg ellers bruger, da jeg heller ikke kan lide at være afhændig af solopgange / solnedgange.Så der er ikke en dyt forskel i hvad der kommer ud af sådan en flat, kun hvad den er lavet med samt den tid det tager og hvad man er afhændig af.MStauning 2009-03-27 22:07:57 27. marts 2009 kl. 23:33 #14070
andreas- Super Giant
Tak for linket, så er jeg helt med det er det vi “elektro nørder” kalder for “electro luminecent sheet” det kender jeg udemærket fra baggrundsbelysning af LCD displays, jeg var dog ikke klar over at man kunne få det i så store størrelser. Jeg følte mig inspgireret tidligere på aftenen, og konen så X-faktor så pludeslig fik jeg trang til at finde et andet lokale 😉 så jeg skilte LCD’en ad.
Her er et par billeder.Selve flatfield’en her til sidst er blot lavet for mit digital kamera.Andreas 2009-03-27 22:34:52 28. marts 2009 kl. 10:23 #14074
Sådan ! Nemt og hurtigt… Selv om at spiltte en LCD skærm for det havde jeg ikke tænkt på 😉
28. marts 2009 kl. 18:53 #14094
andreas- Super Giant
Det er jo med at bruge hvad man lige kan komme på, og jeg havde et par 17″ LCD paneler liggende hvor krystaldelen forrest var blevet ridset. Og da Inverteren kører fra 12V er det lige til at smide på et batteri.
Til gengæld kunne jeg forestille mig at EL-Panelet har endnu mere jævnt fordelt lys!28. marts 2009 kl. 21:57 #14108
Jeg tror nu ikke der er forskel!
Men her er min nye kasse:Så mangler jeg bare at lave et par adaptore så den samme plade, passer til alle teleskoper. Regner med at lave så de fire “holdere” kan fast holde en lille plade med mindre hul til FS-60 og Mak180. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Flat-ark i test' er lukket for nye svar.