Flare på solen!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Flare på solen!

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 155 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Det klarede op her i formiddags, så jeg satte TMB 100/800 apokromaten op for at kigge lidt på solen i H-alpha. Klokken var cirka 9.40 – 9.45. Straks jeg sætter øjnene til okularerne i binovieweren ser jeg et nærmest blændende klart punkt på solen!! Jeg er med det samme klar over, hvad det er! Desværre er seeingen rædsomt dårlig og det blæser kraftigt. Der kommer dog øjeblikke, hvor luften er mere rolig og detaljer kan ses. I den lille pletgruppe, der for øjeblikket ses på solen, ses et næsten trekantet, kompakt og MEGET klart område. Farven er gulhvid på den rødorange baggrund. Lyset er så intenst, at jeg kan se det gennem skyer, der skjuler resten af solen! Området har en diameter på omkring et bueminut, anslår jeg, måske lidt mere. Først er det et nærmest sammenhængende, kaotisk område, men det er svært at se de mange detaljer i den dårlige seeing. Snart udvikler det sig til to klare kvartbuer, adskilt på midten af en lille åbning. De vrider og drejer sig som orme, hvilket kan følges i realtid, minut for minut. Dækkes solen af en sky i et lille øjeblik, ses der tydelige ændringer, når skyen atter er forsvundet. De to buer bliver gradvist svagere og svagere og en halv time til tre kvarter efter start, er de så svage, at de næsten falder i et med baggrunden. Seeingen er nu selvfølgelig kendeligt bedre. Typisk.

Der stod flere rigtig flotte protuberanser langs randen, men de gled ligesom lidt i baggrunden i dag og efter at flaren var døet ud, pakkede jeg sammen igen, da vinden var temmelig generende for observationerne.

Flaren kan ses på dagens overvågningsvideoer fra GONG:

http://halpha.nso.edu/movie_all_T.html

Thomas, Bornholm

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Thomas, når man 1. gang har set en flare af klasse M eller X, så har man rent ud sagt set lyset… noget af det mest imponerende syn indenfor vores hobby. Fotos kan ikke gengive det visuelle!

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg ved ikke, hvor kraftig denne her var. Kan man se det, noget sted på nettet? Men flot var det i hvert fald! Gad vide, hvordan Carringtons flare mon havde set ud i H-alpha?

Thomas, Bornholm

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Thomas – det var en C5.1, der er en pæn sag. Tæt på M flares. Jeg har set 2M flares og en X flare med mit H-alpha filter. Det er vilde ting og man bliver totalt overrasket over det intense skuespil. Til den ene så jeg skyggen af en masse-udbrud!!

https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity/solar-flares

Der kan du også vælge at gå tilbage i tiden

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Tusind tak for linket! Hvordan ser skyggen af et masseudbrud ud?

Thomas, Bornholm

clauskaf
              Deltager
                • Nova
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Flare på solen!' er lukket for nye svar.