Fjernstyring af teleskop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fjernstyring af teleskop

• Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Finn. This post has been viewed 181 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Jeg har før kunnet fjernstyre mit teleskop fra computeren med en lille kontrolbox på skærmen og fire knapper med klik fra musen.

Dette program kan jeg simpelthen ikke huske mere, selvom jeg tror det var i forbindelse med “ascom 6.1”, er der nogen der kan hjælpe mig igang igen???

Anonym
        • Super Nova

Hej Bjarne. Der er i hvert en sådan box i Cartes de Ciel, og ellers er der flere kontrolmuligheder i EQmod.

Mvh.

bab160
        Deltager
          • Planet

Ved i om eq mod passer til bresser startrack goto?

Vh brian

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Stellarium kan også, og jeg mener også der er mulighed via EP software til Qcam (ikke 100% sikker på den sidste)

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Tak for interessen, men er der faktisk ingen der styrer teleskopet f.eks. ved fotografering af Månen i høj forstørrelse ? Hvor man tager billeder af små områder på månen og skal flytte teleskopet ganske lidt af gangen, for hvert billed??

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Hej Henrik

Jeg kendte ikke dette program, det var ikke det jeg benyttede, men jeg vil da forsøge det, mange tak for din hjælp.

Mit spørgsmål om der er andre der arbejder på den måde jeg har beskrevet, vil jeg da gerne have jer til at besvare eller er der andre måder der arbejdes på ???

Forsøger at tegne hvordan jeg gør!!

bwinkler2014-10-07 20:27:14

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

opdateret svar

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Bjarne

Sidder lige og fundere lidt over hvad du har brugt til at styre dit telescob med.

Der er jo en i Ascom som kan bruges, men med din montering skal den nok køre over EQmod, men prøv at se billed om det ikke er den, du skriver selv noget om Ascom ???

mvh Finn

Finn2014-10-07 21:02:30

John
                        Deltager
                          • Nova

bwinkler wrote:

Mit spørgsmål om der er andre der arbejder på den måde jeg har beskrevet, vil jeg da gerne have jer til at besvare eller er der andre måder der arbejdes på ???

Hej Bjarne

Mit grej er sat op på samme måde. Ude ved telescopet samles alle enhederne i en hub, som så er forbundet med pc’en inde i huset. Den eneste forskel i forhold til din tegning er, at håndkontrollen er erstattet af en adapter, som også går i hubben ved telescopet.

mvh John

bwinkler
                          Deltager
                            • Nova

Hej John

Tak fo svaret.

Kan du så fortælle mig hvilke programmer du anvender og om du kan flytte teleskopet(med kamera) som jeg gerne vil, nemlig efter måneatlas billedet på skærmen og kamera billedet, så jeg kan navngive de enkelte krater jeg fotograferer med det samme.

Jeg kan stadig ikke køre ( som i gamle dage), ja jeg kan faktisk slet ikke køre endnu.

Håber du gider hjælpe mig igang ?

Gerne programmer for fjernstyringen men også kamera-driver program til et godt program , jeg anvender “WAT-902H2 Ultimate”.

opstillingen er “Celestron advance VX “.

bwinkler
                            Deltager
                              • Nova

John
                              Deltager
                                • Nova

Hej Bjarne

Jeg troede du stadig brugte eq6 monteringen, så hvordan du sætter din nye montering op, er jeg desværre ikke klar over. Hvilke programmer der er bedst til at indfange månen med, ved jeg heller ikke noget om, men kan se at Virtuel Moon Atlas giver mulighed for at tilslutte og styre telescopet via ascom. Det var vist ikke meget hjælp – desværre….

John2014-10-08 11:59:49

bwinkler
                                Deltager
                                  • Nova

Hej John

Tak for dette billed som tydeligt viser hvad det er jeg er ude efter, dog kører jeg med kamera-programmet på samme side, opdelt så jeg ser hvad jeg peger på i atlas-programmet.

Alle delene taler med computeren, kun mangler jeg den manuelle fin-bevægelse, måske er dit forslag med virtual moon atlas’s teleskopkontrol det rigtige, det vil jeg da lige forsøge!

Men sjovt at andre ikke til denne styringsmetode??

Men jeg har dog ikke endnu fået teleskopet til at passe med Stellarium, sådan at ikonet for teleskopet følger det afmærkede objekt præsis?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Fjernstyring af teleskop' er lukket for nye svar.