› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fjernstyring
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 127 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. juli 2009 kl. 23:15 #18486
2masDeltager- Nova
Emnet har uden tvivl været oppe et hav af gange.
Vi bruger dem selv på arbejdet, til at mappe usb enheder over netværket, og det virker upåklageligt.
Men ville lige høre om nogen har prøvet denne? Inden jeg låner en med hjem 🙂
Belkin networkhub
2mas 2009-07-16 23:19:41 17. juli 2009 kl. 08:11 #18491
andreas- Super Giant
Jeg kender den ikke, men vil meget gerne høre om resultatet. Det kunne jo være et lille projekt for mig, også.
17. juli 2009 kl. 10:41 #18500
2masDeltager- Nova
Jamen, jeg har allerede lagt den i tasken, så kan det være at jeg kan afprøve den engang i aften. For jeg er sikker på at det kan være et betydeligt billgere alternativ end Meade’s wireless.
17. juli 2009 kl. 16:06 #18510
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Mon den kan styre usb til serial controller??
Er der nogle af Jer der ved, om den kan styre usb til seriel adaptorer?? Meget af mit udstyr styres via serielle porte, så det er interssant for mig at vide netop det??mvh ErikErik Nielsen 2009-07-18 08:35:41 17. juli 2009 kl. 22:45 #18530
2masDeltager- Nova
Så fik jeg prøvet den. Den virker helt som den skal. Når man mapper en USB port til usb switchen, virker det på samme måde som hvis du satte enheden direkte i USB porten på computeren. Jeg prøvet også at sætte en ekstra USB hub i forlængelse med den, og det virker også. Så man er ikke begrænset af de 5 usb porte der er på selve boksen.
Erik, jeg fik desværre ikke testet den med USB serial adaptor, da jeg nægtet at betale 299,- hos den lokale IT pusher for sådan en, men det kommer i starten af næste uge.
Det eneste problem jeg umiddelbart kan komme i tanke om, ville være at den kun kan køre 100mbit, og derfor ikke udnytter USB2.0 båndbreden på 480mbit. Om det har noget at sige i det lange løb, skal jeg ikke gøre mig klog på.
18. juli 2009 kl. 08:18 #18539
motomandk- Main Sequence
Jeg har taget en lidt anden vinkel på udfordringen og bygget en fysisk lille PC’er jeg vil montere på monteringen. Den kan køre 12V, kører trådløst og skal fjernbetjenes fra min almindelige PC/notebook via UltraVNC. På denne måde er det eneste jeg skal tilkoble hele min opstilling …. 12V.
Vender tilbage med en nøjagtig beskrivelse, billeder osv. hurtigst muligt./Henrik (H)
18. juli 2009 kl. 08:56 #18540
2masDeltager- Nova
Henrik, det lyder nu som god idé. Men er dit trådløse netwærk hurtigt nok til det. Normalt vil du kun opnår en delt båndbredde på 54mbit mellem din “stue pc” og pc’en på din montering.
Den løsning jeg forslå her er nu heller ikke trådløs, men kan blive det. Det eneste kabel jeg skal ha liggende er 1 netværkskabel ind til min router, dog er linket begrænset til 100mbit da usbboksen ikke understøtter gigabit 🙁
19. juli 2009 kl. 08:06 #18564
motomandk- Main Sequence
Det er netop fordelen med at PC’eren sidder på monteringen og alle USB
enheder er koblet direkte på med 480Mbit/sek og
data/informationer/billeder gemmes direkte på harddisken PÅ
monteringen. Du anvender – under optagelserne – KUN kommunikationen (det trådløse netværk) til fjernbetjening.Og når du så senere skal efterbehandle dine billeder, så overføres
rå-billederne til din ‘store’ PC via det trådløse netværk, men så er
hastigheden jo ikke kritisk.Her er et link til en foreløbig beskrivelse
P.S. jeg har faktisk prøvet Belkin løsningen sammen med en kunde og den virker fint. Er måske ikke 100% stabil altid hvis f.eks. et program crasher, så skal hele systemet genstartes for at ‘mapningen’ af porten kommer til at virke igen.
/Henrik (H)
19. juli 2009 kl. 09:54 #18565
2masDeltager- Nova
Ahh, ja selvf. Jeg troede at du igennem din remote pc mappet porte 🙂
Men selvf får du fuldt udbytte af USB2.0’s hurtige interface på den måde.
Hmm, tror at jeg skal kigge i gemmerne efter nogle mini-ITX motherboards og nogle mini kabinetter, så kan man jo nemt lave sådan en fætter 🙂
Tror dog at jeg ville smide et LAN stik i den på et gigabit så jeg opår bedre bådbrede indtil min stue PC. Det gør det ogs hurtigere at overføre store mængder data.
Mht. Belkin løsningen, så har jeg endnu ikke oplevet at selve software der styre USB huben er gået ned. Men det er selvf et scenarie man må tage højde for.
God idé Hennrik 🙂
19. juli 2009 kl. 11:58 #18568
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Henrik,
Interessant prosjekt! Pass bare på at AstroComp og annen maskinvare er beskyttet mot regn og snø. Har du bygget AstroComp selv? Kjøpt kabinett, hovedkort, m.m. og satt den sammen fra disse deler?
Jeg har et lignende prosjekt for en Bil-PC. Det er fremdeles på idé-stadiet, men jeg har funnet de fleste deler jeg trenger på internett – inkludert 12V strømforsyning og Intel-hovedkort med Atom 330-prosessor. Det vanskeligste er faktisk å finne et egnet kabinett til en rimelig pris.
EDIT:
Her er en annen tråd som omhandler fjernstyring: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=650
Og her er lenke til en nettressurs om fjernstyring : http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=16668#16668Bjørn T. Jønsson 2009-07-19 12:06:39 Mvh,
Bjørn20. juli 2009 kl. 10:50 #18587
eirik- Planet
Hei,
Interessant prosjekt ja, ønsker selv å kunne fjernstyre når kveldene skal brukes til Astrofoto en kald vinterkveld. Jeg har nå satt opp det meste av utstyret med MaxDSLR og gleder meg til å få testet dette. Jeg har også en laptop som jeg kan sette opp i mitt lille hageobservatorium og på denne har jeg XP home. Jeg testet litt med remote desktop som er diskutert her men jeg fikk ikke dette til å virke men kom over denne på nettet som er gratis for ikke kommersielt bruk (http://www.teamviewer.com). Instalerte denne på min laptop og den stasjonære og på under 10 min. hadde jeg full styring av laptopen ut i observatoriumet :). Virker veldig bra men som sagt har jeg kun 10 min erfaring med programmet så ingen garantier men for alle XP home brukere kan den være et alternativ 🙂20. juli 2009 kl. 21:46 #18607
motomandk- Main Sequence
Vi fjernstyrer mere end 2500 PC’ere i 11 lande hvor jeg arbejder – så vi har lidt erfaring.
Det bedste program jeg kender er NetOp, men det er dyrt.
Herefter kommer DameWare der også koster penge og som har en ‘bagdel’ med hensyn til filoverførsel der er ret ‘klumpet’.
Så bedste kompromis er efter mine erfaringer UltraVNC.Remote Desktop (RDP) er bygget til at køre dedikerede applikationer (programmer) på en server eller anden maskine. Til vort brug – og alt andet der er tæt bundet til hardware, drivere, USB osv. – skal man kunne overtage ‘konsollen’, dvs. at man skal kunne agere som om man sidder ved selve maskinen. Det gør RDP ikke.
TeamViewer er lavet til at udføre remote service, ved at brugeren giver adgang til sin maskine i hvert enkelt tilfælde – hvilket programmet er SUPER godt til. Det vil bare ikke kunne lade sig gøre til de funktioner man skal anvende det til ved sin montering.
/Henrik (H)
motomanDK 2009-07-20 21:49:50 21. juli 2009 kl. 09:28 #18622
eirik- Planet
Hei,
Takker for tips jeg har som sagt ingen erfaring med dette så her kommer kanskje et “dumt” spørsmålOm jeg har satt opp alt mitt utstyr (Canon 40D, autoguider, teleskop) via feks. Maxim.. og når jeg er klar til å starte med fotograferingen feks: 10 x 6 min trekker inn i varmen og følger med via den stasjonære skulle det da være behov for noe mer enn det å ha full kommando over laptop`n og dermed Maxim.. som styrer “alt”?21. juli 2009 kl. 09:49 #18623
2masDeltager- Nova
Eirik, det du forslår burde være muligt, hvis du da har en pc stående ude med dit udstyr og laver en remote forbindelse fra din stationære pc. Dog skal du som Henrik også er inde på, bruge et “ægte” remote program så som Netop(ja, det er klart det bedste der findes).
Du burde dog også kunne bruge RDP til det, så længe du overtager den pågældende session på din remote PC. Du kan også vælge at logge ind via Console.
Ellers kan du bruge det udemærket VNC remote control software. Husk hvis du bruger en firewall, at du skal tilføje en “undtagelse”, ellers kan du ikke forbinde dig til remote pc’en.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fjernstyring' er lukket for nye svar.