fjernstyret teleskop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER fjernstyret teleskop

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af jeshansen. This post has been viewed 496 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

tobias.thygesen
      • Moon

Hej alle,

Går lidt med tanken om et teleskop der kan styres på afstand.

Er det projekt meget omstændigt og har nogen evt. erfaring med dette?

På forhånd tak.

Tobias

adam
      Deltager
        • Main Sequence

tobias.thygesen
          • Moon

Mange tak! 🙂

tobias.thygesen
            • Moon

Fine tråde. Tænkte dog på teleskop i et andet land. Ved godt det sikkert er ret urealistisk, har bare et sommerhus i Albanien og der er altid mørkt og stjerneklart. :/

Mogens Zachariasen
            Deltager
              • Super Giant

Ikke umuligt, men kræver nok at man har en person dernede som kan sætte teleskopet op, eller åbne observatoriet og hjælpe hvis noget driller eller skal ordnes.

Selv kontrol af teleskop og kamera kan gøres via nettet og TeamViewer som oplyst i denne tråd:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=17177&PID=167895#167895

Mvh
              Mogens

jeshansen
              Deltager
                • Asteroid

Du har mulighed for at bruge såkaldte robot-teleskoper. iTelescope er dem jeg kender bedst. Her har du fuld kontrol over hvordan du vil have dit data fra en række forskellige teleskoper. De er ikke helt billige, men til gengæld håndterer de alt omkring vedligehold, og har observatorier stående steder hvor der tit er gode muligheder for at holde åbent.

Hvis du vil prøve noget lidt mindre dyrt er slooh.com en mulighed. Det er ikke særlig dyrt, til gengæld er du noget mere begrænset omkring de muligheder du har for at få data. Her er et eksempel på en M20 jeg tog der: https://i.redd.it/7b36vwtf815z.jpg

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Jeg tror at Tobias er mere interesseret i at fjern (meget) styre sit eget teleskop

Hilsen Claus

tobias.thygesen
                    • Moon

Hej alle!

Mange tak for svar. Jeg har kigget lidt på de forskellige hjemmesider, men synes godt det kan være lidt svært at finde rundt i priser / points mm. (itelescope.net).

Kan det passe at man skal af med omkring 600 kr. per time man tager billeder på et 0,4 m. teleskop eller er jeg helt forkert på den ? 🙂

jeshansen
                    Deltager
                      • Asteroid

iTelescope tager sig rigtig godt betalt for sine services, ja.

Jeg har mest brugt dem som legetøj, og har aldrig rigtigt lavet seriøs astrofotografering med dem. Det er især de større instrumenter der er sjove. Jeg kommer aldrig selv i nærheden af at eje så kraftige instrumenter, men her kan man få lov at lege. Lidt i stil med dem der lejer en sportsvogn for en eftermiddag. 🙂

Og noget af det de har til udlåns er da nogle imponerende stykker grej. Deres T30 f.eks. er jo et teleskop til $32.500 på en montering til $23.500, hvorpå der er et CCD kamera til $10.000. Det er lidt sjovt at få lov at lege med en kikkert til over kr. 400.000 🙂

Den anden dag lavede jeg lidt pjat-fotografering af M16 med den intrumentpakke. Det data man får derfra ser således ud: M16.zip

tobias.thygesen
                        • Moon

Og er der nogen der kender et sted på nettet hvor det er muligt at se hvor mange nætter der har været klare rundt omkring i verden ? 🙂

tobias.thygesen
                          • Moon

Arh, Fedt du har prøvet at “lege” med det. Jeg kan ikke åbne FIT filer. Er der et specielt program til dette? Hvad gav du for den session? 🙂

Det er godt nok noget imponerende udstyr de har ja !

jeshansen
                          Deltager
                            • Asteroid

Du kan bruge NASAs FITS Liberator til at konvertere filerne til .tif.

Åbn en FIT fil, nederst sæt Black Level til 0 og White level til 65536. I midten (ca.) sæt Stretch function til ArcSinh(x). Træk nu ned nederste black level slider op til lidt før du kan se at data (= den store grå klump) begynder. Kontrollér eventuelt om der er sat hak i yderste højre kollone i ‘Flip Image’ – den plejer jeg at fjerne. Tryk nu ‘Save File’ og data gemmes nu som en (blødt strækket) tif fil, klar til videre behandling.

Det data som jeg linkede før kostede $93 at samle ind.

tobias.thygesen
                              • Moon

Tak, nu fik jeg det til at fungere. Wow! – Har du lavet et billede af det hele endnu? 🙂

jeshansen
                              Deltager
                                • Asteroid

Nej, det ligger i ‘en-dag-jeg-får-tid’ skuffen indtil videre. 🙂

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'fjernstyret teleskop' er lukket for nye svar.