› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fjernstryring
- Dette emne har 50 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 800 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. maj 2009 kl. 17:04 #16067
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Mogens,
Ja, det er ingen grunn til å forandre på noe som virker. Og gratis også!
Jeg overveier likevel å kjøpe en slik KVM-forlenger – litt avhengig av avstanden fra der jeg skal sitte innendørs til den bærbare utendørs ved teleskopet. Det vet jeg ikke ennå, fordi her vi bor nå skal vi flytte ut 1. juli. Vi leier huset bare for ett år og deretter må vi finne et annet hus. Så jeg får se hvor langt det blir å strekke ledning for fjernstyringen. Men jeg kan godt tenke meg at det fort blir 20-30 m. eller mer, og da er en KVM-forlenger en bedre løsning, mener jeg.
Mvh,
Bjørn5. maj 2009 kl. 17:08 #16068
Ooops, jeg ser at det ble en feil i min første melding her kl. 11:23 – man trenger ikke mer enn én PC selvfølgelig, og et tastatur, en mus og en skjerm i den andre enden. Altså: ingen PC er nødvendig innendørs.
Mvh,
Bjørn5. maj 2009 kl. 18:57 #16073
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Lars, jeg tror en trådløs dataoverførsel bli’r for langsom, og jeg har ikke lige styr på, hvordan jeg mapper et netværksdrev på den bærbare. Iøvrigt gemmer jeg alle data på en ekstern HD (via USB), som jeg så kobler på den PC jeg aktuelt skal benytter.
Bjørn: Lyder virkelig smart- men altså så også dyrt . Og under alle omsændigheder er du vel nødt til at ha’ mulighed for at betjene PCen også ved opstillingen. Min “remote desktop” løsning fungerer over ca. 30 m!.
Hilsen Mogens B.
5. maj 2009 kl. 19:34 #16079
Ja, det blir fullt mulig å betjene PC-en ved oppstillingen. Det blir en vanlig bærbar og signalene blir bare kopiert derfra og inn til sitteplassen innendørs. Så man ser det samme på monitoren ute og inne, og kan bruke tastatur og mus på begge plasser også, så vidt jeg vet.
Mvh,
Bjørn7. maj 2009 kl. 00:09 #16110
Når man leter, så finner man … enda en løsning. Og dyrere også (€399).
Meade Wireless Telescope Server (WTS) — klikk på bildet for mer info.Denne påstås å kunne styre det meste av kameraer, filterhjul, fokusere, dome control, o.l. Man får fotos direkte inn i stua der man sitter ved PC-en, og unngår å ha en PC ute ved teleskopet og få regn/fuktighet i den.
Men prisen…
Mvh,
Bjørn10. maj 2009 kl. 01:29 #16220
Bare et tips til dem som gjerne vil bruke Remote Desktop (RD), men som har Windows XP Home eller andre hvor RD ikke er støttet: De fleste Linux-distribusjoner har RD innebygget. Her er oppsettet for RD i Ubuntu Linux (som jeg bruker):
“Men,” sier du, “programmene jeg bruker er for Windows, driverne også!”
Ja, det er et “problem” Men alt håp er ikke ute. Mange Windows-programmer går i Linux under Wine (Cedega, Win4Lin og Crossover er andre alternativer). Og hvis det ikke finnes Linux-drivere til programmet eller utstyret du bruker, kan du bruke Windows-driveren i Linux gjennom Ndiswrapper. Jeg sier ikke at alle programmer og drivere for Windows vil virke i Linux på denne måten, men veldig mange gjør det faktisk. Prøv! (Virker det ikke, kan du jo bare installere Windows igjen.)
Siden den ovennevnte løsningen er gratis synes jeg den var verdt å nevne.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fjernstryring' er lukket for nye svar.