› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fjernstryring
- Dette emne har 50 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 799 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. januar 2009 kl. 23:09 #7094
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Netop, den prås gik bare først først op for mig efter jeg havde sendt mit input!!
Hilsen Mogens B.
6. januar 2009 kl. 23:24 #7096
ole- Main Sequence
Jeg ligger typisk på omkring 13Mbit med den afstand jeg har. Med denne hastighed kører det meget godt – ja endda helt ned til ca. 5Mbit.
Det der trækker tænder ud er bl.a. løbende opdatering af guiding cam. billedet i fx. PHD guiding. Dette løses nemt ved at trække et andet stationært billede hen over – således minimerer du de data der skal overføres (hvis du har en haltende forbindelse).
Men med Remote Desktop kan man også nemt hente sine billeder over på den stationære hvis man ønsker at starte billedbehandlingen (man skal blot Share’e sit drev).
Desuden kan man nemt finde en optimal position for den trådløse Router ved via Remote desktop at åbne Wireless status på laptop’en. Man kan således flytte Routeren rundt samtig med, at man løbene kan aflæses signalkvaliteten på skærmen.
/Ole
7. januar 2009 kl. 00:04 #7099
OK alle og tak for de mange hjælp/hints- jeg starter med remote desktop og ser hvordan det forløber. Jeg skal ha’ besilt kamera m.m. en af de nærmeste dage, og ser nu frem til at sidde lunt med varme drikke indendøre. Det var VIRKELIG koldt de foregående dage!
Michael, jeg var på dit link et par gange (nightcam.flight); det ser godt ud. Ka’ du virkelig se stjerner? I Gilleleje har vi en mindre snestorm.
Hilsen Mogens B.
7. januar 2009 kl. 01:16 #7105
mstauningDeltager- Black Hole
Tjae fandt lige ud af at den havde optaget en meget klar stjerne jeg ikke lige vidste hvad var… Det var så Mira 🙂 Laver lige optagelserne om til noget der ikke fylder 500mb 🙂
Jeg gemmer en frame hvert minut fra kl 17 til kl 08 hver dag, det giver så to filer en fra kl 17 til 00 og en fra 00 til 08. Men de er i MS Video 1.0!Man ser stjerner ned til mag 9, skyer der kommer drivende og M42 samt på en enkelt frame kan man ane flammetågen, M48 kikker også forbi i et hjørne. Håber at jeg for vendt det rigtigt når der kommer stjerner igen. Dette var første gang med den nye PC, og fik vist nok flippet rundt på kameraet, så derfor var alt på hovedet og spejlvendt. Det skulle det ikke være fremover, håber jeg. Men lige nu har vi også sne her.Poster lige et link til AVI’s senere.7. januar 2009 kl. 01:32 #7109
Så skulle der ligge nogle AVI’s af en nats optagelser med nightcam, desværre kommer de ned på et par mb 🙂
Vil lige sige at ja nightcam er langsom, ved ikke lige hvorfor – det er en duocore2 2.2ghz med 2gb ram… Og noget 7.200rpms disk også videre men langsom er den.Nå avis, de er lavet med Xvid så har man ikke denne codec kan de ikke ses:Fra kl 17 til 00 – inkl begyndende mørke, Mira kl 21, Driv skyer, 91,7mb http://messier.flight.dk/nightcam/NightCam002.aviFra kl 00 til 08 – inkl M42 og M48, lidt dis, og fejl efter genstart efter kl lidt over 3! Sorry – 86,5mb http://messier.flight.dk/nightcam/NightCam001.avi7. januar 2009 kl. 01:33 #7110
Laver nok en udgave imorgen uden 3timers skilt af styreprogrammet!
Kunne nok også lave det som flash for dem der ikke har Xvid….
7. januar 2009 kl. 10:37 #7116
Så ligger der en flash af det online, starter den 5Jan kl 17 til 6jan kl 03 hvor den går lidt i sort over at genstarte (autoupdate var sat til).
7. januar 2009 kl. 14:04 #7138
Hej Michael, jeg forsøgte at logge på links, men hverken avi eller flash virker (jeg har ikke styr på hvike codec’s jeg kan afspille).
Hilsen Mogens B.
7. januar 2009 kl. 14:09 #7139
Flash skulle da virke.. Hmm tjekker det lige.
AVI kræver som sagt at man har DIVX inde, hvis du ikke ved om du har det så har du det ikke 🙂
PS det tager lang tid at åbne den flash, da den er 127mb stor.
7. januar 2009 kl. 14:12 #7140
Men laver da bare en QuickTime af den også bare for en god ordens skyld.
7. januar 2009 kl. 14:56 #7145
Som nu er færdig lavet:
Fylder dog 159mb men er så tilgengæld også pæn 🙂7. januar 2009 kl. 20:44 #7172
Hej Michael, så lykkedes det at afspille med QuickTime. MenMen, det tog laaaang tid at downloade og indlæse i player. Alle tiders video!!
Hilsen Mogens B
Hilsen Mogens B.
5. maj 2009 kl. 11:23 #16059
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Beklager at jeg gjenoppliver en gammel tråd, men jeg tenkte at kanskje denne løsningen jeg har funnet på fjernstyring kunne være interessant for flere også.
Først må jeg si at både Remote Desktop og RealVNC er gode løsninger, og også billigere enn den nedenstående jeg nevner. Jeg har brukt begge før, med godt resultat, men ikke i forbindelse med astronomiutstyr.
Jeg har planer om å kjøpe en KVM-forlenger. Den brukes til å fjernstyre tastatur, skjerm og mus på en PC som står i nærheten av teleskopet. Man trenger således to PC-er fra før, f.eks. en stasjonær inne i huset og en bærbar ute ved teleskopet. De to KVM-boksene forbindes med en vanlig nettverkskabel (type cat. 5e eller bedre).
KVM-forlenger: sender og mottakerFordelen med denne løsningen er at man kan ha opptil 150m kabel, signalet blir mer stabilt enn ved trådløs kommunikasjon, og for dem som driver med videoastronomi vil videosignalet også bli mer stabilt enn med en trådløs løsning.
Ulempen er at en KVM-forlenger som denne er forholdsvis dyr. Hvis man ikke opplever problemer med Remote Desktop, RealVNC eller TightVNC, behøver man jo ikke se etter andre løsninger.
Mer info: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=139745
Mvh,
Bjørn5. maj 2009 kl. 13:58 #16065
Hej Bjørn, jeg benytter stadig ‘remote desktop’- og helt uden problemer. Eneste mangel er, at det vist ikke er muligt at overføre data til HD på PCen inde i huset med remote desktop? Jeg har overvejet en hurtigere forbindelse (USB extender løsningen) med kun een pc indendøre, men erfaret, at en bærbar ved teleskopet er uundværlig (i det mindste for undertegnede). Så, indtil videre, fortsætter jeg som hidtil: Det virker, er gratis og kan anbefales :-).
Hilsen Mogens B.
5. maj 2009 kl. 14:28 #16066
dk01888Deltager- Planet
Hej,
Uden at have læst hele tråden så det er måske belyst i forvejen, men en lille kommentar til Mogens. (En lille trykfejl rettet
)
Benytter du remote desktop vil jeg forvente at du har begge computere på sammen netværk, dermed kunne du jo mappe et netværks drev fra “indendørs” computeren på udendørs computeren, dermed får du dine data ind. (I det jeg antager at det er der du gerne vil have dem).
Der er naturligis også mere forkormede løsninger med en netværks tilsluttet disk (NAS) og lignende.
Mvh, Lars
dk01888 2009-05-05 14:34:15 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fjernstryring' er lukket for nye svar.