Fjernstryring

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Fjernstryring

• Dette emne har 50 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 798 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Findes ikke i min XP i tilbehør??? Måske er den blevet slettet, kigger lige i Programmer mappen….

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Nop,,, kan en prøve at højreklikke og se hvor den er gemt på harddisken???

bjoern.andersen
          • Main Sequence

jeg er absolut ingen “ørn” til dette, men prøv at kigge på:

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Den for jeg fejl på…..

mhansen
            Deltager
              • Nova

Det er kun vigtigt at have Vista Ultimate/Business eller XP Pro installeret på server computeren. Selve klient computeren skal bare have Remote Desktop installeret. Dette program kan man hente gratis fra Microsofts hjemmeside. Men husk, det er kun klient delen. For at få fat i serverdelen skal man opgradere til en større udgave af Windows.

Indenfor det lokale netværk skulle det ikke være nogen problemer, men kan kan være en god ide at åbne op for alle porte. Har man manuel software firewall eller bruger Windows indbyggede, kan det være en god ide at lukke op for port 3389. Det er hovedsagligt den Remote Desktop arbejder ved.

Ydermere skal man huske, at det er ikke altid at Remote Desktop kan finde ud af at finde computeren, hvis man kun benytter sig af computeren navn (Det netværksnavn man tildeler den). Her kan det være en god ide at sætte DCHP til at tildele faste ipadresser eller undersøge ip adressen inden man tilslutter. Denne kan man somregel tilslutte med uanset hvad.

Jeg benytter mig nemlig også af, at have den bærbare stående udenfor ved teleskopet og så tilslutte mig med computeren indenfor, når jeg ikke indstiller polalignment eller fokuserer. Og det fungerer ganske upåklageligt.

MHansen2009-01-06 01:23:43

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

RealVNC har et par fordele..

Man kan overføre filer. Når man logger af programmet, kan man vælge om den skal sætte server’en over på logon billedet (Remote Desktop, gør dette altid). Den kræver mindre båndbredde. Kan køre fra alle styresystemer. Hmm der er sikkert andet, men den koster så også 30$ for Windows Personlig udgave. 50$ for Enterprice som fås til Mac og Linux også.

http://www.realvnc.com

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

OK, så fungerer remote desktop- er nu spændt på, hvordan labtop’en kører i 5 graders frost!

Mogens B

Hilsen Mogens B.

ole
                    • Main Sequence

Sådan – jeg har smidt en sovepose over min, ellers er det ikke sikkert den kan lide frost/rim/fugt !!!

/Ole

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Et gratis alternativ til RealVNC er tightVNC:

http://www.tightvnc.com/index.html

Og ellers er der version Free RealVNC V4.1 som også er gratis.

Jeg bruger iøvrigt to aktive Sandberg USB2.0 extendere (http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-28) sammen

med en aktiv 7ports Sandberg USB20 Hub (http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=135-59).

Længde ca 12m og ingen problemer.

Jeg har 4 seriporte ved anvendelse af enældre udgave af CNV-USB4RS232+
                      fra Danbit (www.danbit.dk), hvor driverne for en gangs skyld er skrevet
                      så portene ikke får nye numre hvergang den tilsluttes som det sker med
                      stortset alle andre USB/RS232 konvertere jeg har været ude for.

Med det setup styrer jeg DSLR/SXVH9 kamera, Moddede Webcams, allsky cam
                      samt guidecam. Alt på en gang. Derudover styres teleskop og derigennem
                      fokus på hovedteleskop. Focus på guideskop kræver at jeg skal op ad
                      stolen of udenfor. Ligeså grovfokus på hovedteleskop, men det er kun
                      ved udstyrs skift.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova
                        OK Frank og tak for links. Nu er jeg så i tvivl: Hvad er fordele/ulemper ved trådløs styring via eks. ‘remote desktop’ sammenlignet med USB forbindelse via extender? Bortset fra investeringen (extendere som understøtter USB 2.0 er hulens dyre)? USB 2.0 er vel hurtigst (480 vs. remote desktops max 54 Mbps)?

Egentlig er jeg nok til løsningen med USB og derved brug af kun een pc.

Mogens B

Hilsen Mogens B.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Det kender jeg heller ikke noget til, kan jeg/man connecte PC og bærbar via USB og fjernbetjene den bærbare på altanen?

Mig og netværk, det er lukket land for mig..

timo
                          Deltager
                            • Giant

Hej !
                            Jag frågade samma sak för ett par månader sedan.
                            Nu kör jag remote med Vista Home i huset och XP på datorn i observatoriet och det fungerar alldeles utmärkt.
                            Man får tänka till lite och testa olika alternativ om man får ett felsvar. Det fungerar till slut.
                            Observera att jag använder kabel för att få en snabbare anslutning !
                            Nackdelen är att jag måste ut till observatoriet och hämta in filerna via ett USB-minne men det är det värt.
                            På svenska heter det “anslutning till fjärrskrivbord” och det har jag lagt i Startmenyn.
                            Timo

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Tjae jeg bruger blandt andet VNC til at tjekke op på http://nightcam.flight.dk Og hvis jeg går ind et par timer, så bruger jeg også VNC via mobil telefon…

motomandk
                                • Main Sequence

Vil tillade mig at indsparke http://www.uvnc.com/
                                – den kan det samme (stort set) som den ikke gratis udgave af RealVNC.
                                Anvender den dagligt på jobbet og finder den robust og hurtig.
                                (Sammenlignet med DameWare og Netop).

Mit næste projekt bliver en EEEbox ved monteringen trådløst til indenfor i varmen:

Der har tidligere været stillet spørgsmålstegn ved performance ved download af data fra flere kameraer samtidig. Det må komme an på en prøve!
                                De tests Tom har udført med hans software tyder på, at flaskehalsen ved kraftig billedload er harddisken, så jeg vil prøve et SD-kort med 60Mbyte/sek. skrivehastighed.

Min gamle notebook var en DELL på 900Mhz – med et PCMCIA USB2.0 (hi-speed) kort i, kunne jeg både guide (640*480) og hente data fra mit Canon30d uden problemer.

EEEbox’en har de USB jeg skal bruge og det indbyggede netværkskort skal anvendes til min StarBook.
                                En pris på 2100,- er ikke skræmmende – især ikke sammenlignet med en Meade wire-less hub til 3400,-!!!!

UPS… glemte at skrive, at den strøforsynes med 19V – dvs. det samme som en standard notebook – derfor kan den forsynes fra samme DC/DC converter som min notebook når jeg er ‘i felten’.

Hvad siger i?

/Henrik (H)

motomanDK2009-01-06 21:56:44

motomandk
                                  • Main Sequence

Mogens B wrote:

OK Frank og tak for links. Nu er jeg så i tvivl: Hvad er fordele/ulemper ved trådløs styring via eks. ‘remote desktop’ sammenlignet med USB forbindelse via extender? Bortset fra investeringen (extendere som understøtter USB 2.0 er hulens dyre)? USB 2.0 er vel hurtigst (480 vs. remote desktops max 54 Mbps)?

Egentlig er jeg nok til løsningen med USB og derved brug af kun een pc.

Mogens B

Hej Mogens
                                  du skal jo ikke overføre data mellem de 2 PC’ere med f.eks. VNC – du fjernstyrer blot den ene PC, dvs. at kun skærmbillede/tastatur/mus overføres mellem de 2 PC’ere. Derfor er de 54Mbit hurtigt nok.
                                  USB’en skal jo overføre data (MANGE) mellem f.eks. kamera og PC.

/Henrik (H)
                                  motomanDK2009-01-06 21:56:23

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Fjernstryring' er lukket for nye svar.