› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Fjernstryring
- Dette emne har 50 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 797 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. januar 2009 kl. 14:15 #6844
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Det er koldt at være stjernekigger. Derfor vil jeg se, om opstillingen incl. alt tilbehør kan ’fjernstyres’ fra min varme stue (afstand ca. 30 m):
Har nogen erfaring med brug af USB-extendere? Jeg forestiller mig, at der monteres en USB hub ved opstillingen, hvortil alt grejet tilsluttes. Desuden tilsluttes en USB-extender til PC’ens port. Extenderen forbindes derefter med hubben via et netværkskabel. Jeg kan se, at brugen af netværkskabel og dertil indrettede extendere gir mulighed for at opnå afstande på op mod 100 m!? Og endda med USB2 hastighed.
Kan det virkelig la’ sig gøre?
Mogens B
Hilsen Mogens B.
5. januar 2009 kl. 16:01 #6852
outlookDeltager- Super Nova
Ja, det kan faktisk godt lade sig gøre omend det kan give problemer med så mange USB tilslutninger, men er nogle af dem også COM porte giver det mindre problemer. Men kablerne du forbinder extenderne med indbyrdes skal naturligvis være beregnet til ægte USB 2.0 highspeed. Man kan let gå galt i byen her. Jeg selv styrer min opstilling både via USB og COM for at undgå hardware konflikter, men kun over 10 meter’s afstand cirka, nemlig lige ud til min altan. Jeg ser dog ingen problemer med de afstande du nævner.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting5. januar 2009 kl. 16:10 #6853
FinnDeltager- Neutron star
Den extender i snakker om hvad er det??? en form for svits eller???
5. januar 2009 kl. 16:23 #6856
Outlook: vil det sige, at du kører com forbindelser uden om USB hub og direkte til PC? Er com forbindelsen ikke begræset af afstand?
Finn: Prøv at google “usb extender”- og du får masser af hits. Her er. f.eks. et:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-over-cat5-extender.asp
Hilsen Mogens B.
5. januar 2009 kl. 19:17 #6894
bjoern.andersen- Main Sequence
Halløj,
Det er også for mig en særdeles spændende snak. For nogen tid siden stillede jeg næsten de samme spørgsmål, og der kom mange gode svar tilbage, som jeg så har brugt efterfølgende.Jeg har ca. 10 m fra “varmen” og ud til teleskopet, og sætter 2 x 5 m USB2 sammen med en USB 4-ports switch (ude ved teleskopet). Dette giver så en totalafstand på ca. 12 m (de sidste 2 fra switchen op til Guidescope, Kamera , EQ5Pro.jeg har købt mig en variabel jævnstrømsforsyning som kan håndtere 9 Volt, og ombygget en af mine motorfocus enheder så den også kan stilles inde fra “varmen”. Strømforsyningen afgiver 9,3V ved reguleringsboxen, og præcist 9 V ved focusmotoren, så det sparer en masse kolde fingre i disse dage. Investeringen løb op i de 10 m 1,5 mm2 kabel, 2 stk “telefonstik (4-leder), 1 stk samlebox til telefonstik. Skywatcher focusmotor systemet havde jeg allerede, men det kostede ca. 600 kr for ca. 2 år siden, så alt i alt en del billigere end Robofocus’en.Jeg kører nu med PHP focus/Guiding, og skal til at lære at bruge Carte du Ciel til alt det “alvorlige”. Det bliver sjovt, nu hvor det ikke er så koldt. Så kan man jo i ro og mag begynde at lære at bruge både CCD en og EOS400D kameraet.Flere gode ideer modtages med meget stor glæde.5. januar 2009 kl. 20:45 #6916
ole- Main Sequence
Hej,
hvis du nu skulle have en laptop “i overskud” – som mange efterhånden har, så kan du placere denne sammen med dit teleskop og via “Remote desktop” styre/se skæmbilledet inde fra varmen med f.eks. desktop’en. Dette giver rigtigt mening med et trådløst netværk. Jeg har ca. 50m ud til mit skur og det fungerer rigtigt godt.
Blot en anden måde.
Mvh
Ole5. januar 2009 kl. 22:34 #6931
Bjørn, det lyder som en billig løsning på fjernsyring af focuseringen; men mon ikke der er for stort spændingstab over 30 m (selv med 1.5 m2 ledning)?
Ole, jeg ku’ jo overveje at styre min labtop fra den stationære PC. Jeg kender ikke “Remote desktop” programmet. Gir’ det fuld kontrol over labtoppen (incl. tastatur)? Hvad kræves der af sende/modtage enheder?
Hilsen Mogens B.
5. januar 2009 kl. 22:43 #6933
hej Mogens,
Spændingen er helt præcis 9,0 V ude ved motoren, og jeg har kørt med den idag uden problemer på min SW 120 mm refraktor i -4,5 C hvor fedtet på udtræksrøret var godt stift.Strømforsyningen har en meget lav “rippel” på jævnstrømssiden, og motoren trækker jævnt.Det der med “remote Desktop” lyder gevaldigt spændende, og det ville da være særdeles fint hvis man ikke skulle trække så lange kabler ud hver gang.Jeg har både en stationær PC og en god IBM laptop med trådløs opkoblingsmulighed, så for mig og andre, håber jeg der er en af jer som kan det der vil bruge lidt tid og fortælle hvordan man gør.(Det er jo så lige før at man ikke behøver polarudstyret så ofte fremover)5. januar 2009 kl. 22:57 #6938
ole- Main Sequence
Hej Mogens,
“Remote desktop” er en indbygget funktion under Windows XP pro/Vista business(el. Ultimate). Hvis du ikke har nævnte så kræver det selvfølgelig nogle “eksterne” programmer.
Det virker således at du kan se/styre din laptop fra din stationære (den ligner din laptop fuldstændig).
/Ole
5. januar 2009 kl. 23:04 #6939
holmDeltager- Super Giant
Ja, endnu et navn Microsoft har hugget fra Apple…
Jeg kører Remote Desktop imellem 2 Mac´s og det er for FEDT!
5. januar 2009 kl. 23:27 #6943
Hej begge,
jeg har kørt xp pro siden det udkom og aldrig opdaget ‘remote desktop’!! Jeg sidder nu og prøver at forbinde fra stationær til (remote) labtop- men får hele tiden meldingen ‘cannot find remote computer’. Vender tilbage, hvis det ikke lykes.
Hilsen Mogens B.
5. januar 2009 kl. 23:53 #6954
tommyfDeltager- Neutron star
Og min bærbare kom med XP home
5. januar 2009 kl. 23:58 #6958
jeg har Vistan Home på den stationære og XPPro på laptoppen.
jeg kan se at laptoppen har Remote disktop, men det har min Vista Home tilsyneladende ikke.betyder det at man så må investere i en opgradering til Vista pro (det har jeg s– ikke lyst til)6. januar 2009 kl. 00:01 #6961
tommyfDeltager- Neutron star
Ved ikke med Vista, men XP kræver Pro udgaven…….
6. januar 2009 kl. 00:07 #6966
Prøv at tage et kig på Microsofts homeåage om “Remote Desktop”:
Note The Remote Desktop Connection software is pre-installed with Windows XP. To run it, click Start, click All Programs, click Accessories, click Communications, and then click Remote Desktop Connection. This software package can also be found on the Windows XP Professional and Windows XP Home Edition product CDs and can be installed on any supported Windows platform. To install from the CD, insert the disc into the target machine’s CD-ROM drive, select Perform Additional Tasks, and then click Install Remote Desktop Connection -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Fjernstryring' er lukket for nye svar.