Fixérbillede: Find galaksen!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Fixérbillede: Find galaksen!

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 643 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens
    Deltager
      • Giant

Ja, – en spøjs titel til en tråd, men ikke desto mindre er det tilfældet med denne skitse.

Det meste af tiden i de to timer jeg var ude, inden månen dominerede hele himlen, gik med okulartest.
      Da dette var afsluttet, var mit eneste projekt så at starte op på et fællesprojekt med Andreas.

Vi er begge blevet draget af Hr. Zielkes fortællekunst og blevet så grebet af Halton Arp’s Peculiar Galaxies.
      I mit første forsøg, blev så NGC 6217 udvalgt – eller også kendt som nr. 185 i Arp’s katalog over besynderlige galakser.

Valget faldt på denne galakse, mellem to andre, men Arp 185 stod højt og var tilstrækkeligt langt fra månen til at jeg ville forsøge mig, vel vidende, at betingelserne for galaksejagt slet ikke var optimale.

Læser man min skitse, fremgår det også med al tydelighed, at selvom seeingen var rimelig, så var transparensen ad hækkenfeldt til.
      Det er sjældent jeg havner så højt på Bortle skalaen under en observation, og min NELM lå mere en end en hel størrelsesklasse under normalen.

Nå, nu var vejret endelig til det og det var fredag aften, så beslutningen var taget og jeg gik ud.

Galaksen fandt jeg faktisk utrolig hurtigt men var meget svag, og kunne anes i Panaview 26mm som gav mig ca. 45x forstørrelse (iøvrigt et fantastisk okular). Jeg holdt galaksen bedre med bortvendt syn.
      Jeg havde ikke sat teleskopet på min EQ6, da jeg vidste tiden under himlen blev kortvarig, så titommeren blev sat på dobsonbasen . . . 5minutters opsætning og 5minutters nedtagning – hurtigt og enkelt.

Nå, men det tog mig under 1 minut at finde galaksen, nemlig den tid jeg brugte på at panorere mit telskop til området og bruge min Telrad som pegeredskab, så NGC 6217 fint i synsfeltet.

Et forøgelse af forstørrelsen fra de 45x til 150x med mit 8mm Hyperion, gav en anelse mere kontrast, men ingen detaljer. Galaksen stod stadig som en lille uldtot, men kunne nu anes direkte.

Efter ca. 5 minutter med denne forstørrelse, så var jeg moden til at øge 240x med mit 5mm Hyperion.

Her blev kontrasten mellem galaksen og det velkendte Skyglow yderligere forstærket og galaksen stod nu bedre.
      Jeg kunne tadig se direkte på den (overraskende med det månelys), men med bortvendt syn, blev den større og jeg kunne ane centralbjælken, der fadede ud og ind. Jeg kunne ikke holde den.
      Dog fornemmede jeg et halo, men jeg var meget i tvivl om ikke øjet her snød mig.

Her sad jeg så med et tæppe over hovedet og delvist over telskopet, i mit eget lille hus så at sige, og fik lukket eksterne lyskilder ude. eneste gene var månens lys udover himlen – og det var også slemt nok.

Galaksen fik min opmærksomhed i ca. 15 minutter med de 240x, afbrudt af et par enkelte små pauser for at hvile øjet, men jeg sad fint der under mit store tæppe der dækkede kroppen og hænderne.
      Min egen lille ‘hule’ . . . med et lille vindue ud mod universet og en galakse der meget gerne ville fortælle mig sin egen lille historie ved at sende dens lys ned til mig fra 55-60 millioner lysårs afstand.
      Så her sad vi og nød ‘hinandens selskab’, hvor jeg nok må betegne mig som den ydmyge part i denne tosomhed, og NGC 6217 som den der ønskede at fortælle mig sin helt egen historie.
      Der var dog lige en modspiller som hældte lidt malurt i bægeret – og det var månen.

Da kl. viste 21.25, faldt tæppet fra mine skuldre og jeg begyndte at pakke sammen.
      Kl. 21.30 stod jeg i vores bryggers og kunne begynde at tage overtøjet af og hermed takke af med et middelmådigt resultat i bagagen – dette er så foreviget gennem nedenfor viste skitse.

Jeres opgave består så i denne tråds overskrift: . . . Find galaksen . . . (husk korrekt lyssætning af monitor)

Jens.

Jens2008-10-18 14:32:59

rigo
      Deltager
        • Super Nova

kl 7 næsten i mitten

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Fatter slet ikke du kan se så meget, tror kun jeg kan se meget få galakser visuelt.

jens
          Deltager
            • Giant

Jeps Rigo. Men den er svag.

Tommy:

Med lidt øvelse og en rimelig mørk himmel, så vil du kunne se mere.

Jeg tror på at dine evner rækker længere end til dette.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ja, den ligger lige på grænsen. Ifølge Guide, så er den svageste stjerne ( den ligger kl. 3 i forhold til centrum ) størrelsesklasse 13,5. Det er normalt grænsen for, hvad man kan se med en 8″ åbning – ca.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Fixérbillede: Find galaksen!' er lukket for nye svar.