FITS naming convention

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER FITS naming convention

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 2 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 473 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Nu kan man ikke selv bestemme, hvad fits-filerne skal hedde, hvis man anvender ZWO’s standardsoftware.
      Her er et eksempel på et filnavn, og jeg synes, at der er flere overflødige oplysninger, som man i stedet kunne smide ind i fits headeren.

fits-name

Sådan ser mappestrukturen ud. Hver gang man igangsætter en serie, så oprettes der en mappe. Der kan vælges mellem tre eksponeringstyper: Light, som er den der også kaldes science, flat og dark.

fits-folders

Den måde at navngive på gør det overordentlig svært at skaffe sig et overblik. Jeg savner en mulighed for at indsætte objektnavn.
      Hvorfor er det nødvendigt med informationer som Light, ASIImg, Bin1, temperatur, gain dato og et tal, som jeg ikke lige kender betydningen af i filnavnet? Det er informationer, som ikke vil ændre sig – på nær datoen, da man må formode, at kameraet er i stand til at holde den temperatur, som man indstillede det til.

På vores QHY8 kan man i det mindste indsætte navnet på objektet, som man tager billeder af, men også her er filnavnene efter min ringe mening ALT for lange og indviklede.

QHY-files

Det er først nu at jeg er blevet opmærksom på, at der findes en navnekonvention for fits-filer. Det fandt jeg ud af, efter at jeg havde klaget min nød til softwareafdelingen for ZWO.
      Jeg spurgte, om det ikke var muligt at få en ekstra funktion i programmet, som muliggør brugerindtastede filinformationer, og hvor programmet så indsætter en nummerering, som vi kender det fra tidligere, men det er ikke noget man vil gå ind i, da man ikke ønsker at fravige navnekonventionen.

Jeg vil foretrække denne tilgang:
      Min mappestruktur er indrettet sådan, at den i roden har objektnavnene og herunder session-datoer.
      Filerne under den pågældende dato kan så fx indeholde information om filter og eksponeringstid, og vil man gøre filen søgebar, så kan man indsætte objektnavnet i starten.
      Eksempel: M1_L_300_001.fits

Jeg fandt dette, og som det fremgår, er en også inde på at få objektnavnet med.

https://forum.starkeeper.it/t/re-arranging-the-naming-convention-of-fits-file/2156

Hvad synes I om navnekonventionen, og hvordan indretter I jeres fitsbibliotek?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:
    Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.