› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Firstlight med 14 solteleskop
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 200 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
8. august 2009 kl. 12:53 #19399
jesperDeltager- Neutron star
Hej alle,
For et stykke tid siden tilbĂžd Astro-Erik at lave hvidlys solfiltre til interesserede med teleskoper i den stĂžrre ende. Jeg slog til med det samme, og en uges tid senere ankom et fint lavet frontfilter til min 14″ Newton.
FÞrst i dag har jeg haft mulighed for at prÞve filtret ordentligt. Resultatet af den fÞrste test ses herunder. Seeingen var temmelig problematisk, sÄ jeg er sikker pÄ at oplÞsning og skarphed godt kan blive en hel del bedre med dette setup pÄ en god dag. Jeg har jo altid vÊret erklÊret tilhÊnger af Herschel prismer fremfor frontmonterede filmfiltre, men jeg mÄ indreÞmme at jeg ikke fÞr har kunnet nÄ sÄdan en oplÞsning i granulationen med 60-127mm refraktorer og Herschel prisme. Der er kun en ting at sige: Aperture rules! Og lad os sÄ fÄ nogle solpletter snart.
Jesper 2009-08-08 13:15:13 8. august 2009 kl. 12:58 #19400
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Fantastisk granulation!Er det et glas filter eller folie og hvad er prislejet, jeg tĂŠnker pĂ„ et til C8’eren./Steen8. august 2009 kl. 13:35 #19406
Hej Steen,
Tak skal du have. Det er et foliefilter som Astro selv laver. De mÄ hellere selv oplyse dig om prisen for et filter til din C8.8. august 2009 kl. 13:55 #19407
outlookDeltager- Super Nova
Hehe, fedt nok, Jesper. De er sÄ tÊt pÄ at man nÊsten kan rÊkke ud efter dem. Jeg har set tilsvarende med tyske astrografer og det giver hvidt lys billeder en ny dimension. Ja, lad os fÄ nogle pletter.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. august 2009 kl. 14:35 #19411
Ja jeg tror faktisk det var de tyske billeder der inspirerede Erik til at tilbyde sÄdan et filter.
Vi vil ha’ pletter. Alt det der med et nyt Maunder minimum, det vil vi ikke hĂžre tale om, for vi vil ha’ pletter!
8. august 2009 kl. 15:04 #19415
tommyfDeltager- Neutron star
Er spÞrgsmÄlet ikke om man skal have en vis Äbning fÞr filteret kan leverer bedre billeder en en prisme kan pÄ en mindre Äbning ?
Jeg har jo kun 120mm pÄ min refractor.8. august 2009 kl. 17:01 #19420
Jo det er prĂŠcis rigtigt Tommy. Din 120mm refraktor vil kunne lave fremragende billeder med et Herschel prisme. Ikke mindst visuelt giver prismet et billede der virker meget “naturligt”, som om man slet ikke kigger gennem et teleskop.
Men 350mm kan ingen 120mm refraktor hamle op med, alt andet lige. Prismet giver bedre kontrast end foliefiltret nÄr man tester pÄ den samme kikkert, men nÄr man gÄr sÄ meget op i Äbning er foliefiltret klart bedst, bÄde med hensyn til kontrast og oplÞsning.Som altid krÊves der god seeing for at forskellen i oplÞsning skal kunne ses. Jeg brugte ca. 100 ud af 750 frames til billedet, og kun pÄ en eller to frames kunne potentialet i dette setup ses, sÄ billedet er seeingbegrÊnset og kan godt blive bedre.9. august 2009 kl. 00:21 #19434
shawn.soerensenDeltager- Moon
Hvilken fornemmelse fÄr man nÄr man bruger filteret visuelt?
Er det som at se ned i en gryde kogende vand, altsĂ„ kan man se at det “stĂ„r og syder” eller er billedet stille, pĂ„ nĂŠr de bevĂŠgelser man fĂ„r pga. atmosfĂŠrens pĂ„virkning af varmen? Er selv lidt lun pĂ„ at fĂ„ et til min explorer 200, men jeg har ikke rigtigt en fornemmelse af hvad man fĂ„r ud af at se pĂ„ det.
Ved godt det er meget at forlange, men er der nogen der er friske pĂ„ at levere et 10 – 20 sekunders filmklip, som ikke er timelapse? AltsĂ„ bare direkte rĂ„t fra kameraet, sĂ„ det er til at fĂ„ en fornemmelse af hvad der er i det rent visuelt?
PĂ„ forhĂ„nd tak – det er altid spĂŠndende at fĂžlge med i sotrĂ„dene her pĂ„ forum – selvom mange af de muligheder der er for solobservationer er pivdyre đ
9. august 2009 kl. 08:54 #19437
Hej Shawn,
Billedet stÄr stille, bortset fra de bevÊgelser seeingen (termik i Jordens atmosfÊre) skaber. I hvidlysbilleder som det her gÄr der som regel flere minutter inden man kan se at noget har bevÊget sig. I h-alpha lys er det anderledes, der kan man somme tider se en Êndring pÄ sÄ lidt som 10 sekunder, men det er stadig ikke som at se en gryde der koger.Forklaringen pÄ at det gÄr sÄ langsom er Solens enorme stÞrrelse. Se f.eks dette billede, hvor Europa er lagt oven pÄ granulationen. Det viser tydeligt stÞrrelsesforholdet:9. august 2009 kl. 10:27 #19441
wiebenDeltager- Nova
Hej Jesper,
Tillykke med “first-light”.
Det ser dĂŠlme flot ud!
9. august 2009 kl. 16:33 #19457
joergen.kDeltager- Nova
hej jesper
er det en offaxis filter cell,eller et filter der fylder de 14″
kanon oplĂžsning
solfilter fra baaders i den stÞrrelse til foto :astrosolar filter nd 3.8100*50cm for 64 euro+fragtsÄ skal der gang i overfrÊseren9. august 2009 kl. 17:03 #19459
Hej igen,
Tak for kommentarerne.Filtret fylder hele de 14″. Ideen var netop at kunne udnytte hele kikkertens oplĂžsningsevne. Det er netop Baader ND 3.8 film filtret er lavet med. MĂ„ ikke bruges visuelt uden yderligere ND og IR/UV cut filter.Her er lige en ny behandling som jeg synes giver en anelse bedre detaljer:9. august 2009 kl. 17:21 #19460
joergen.kDeltager- Nova
hvad med et billed af filteret jesper
9. august 2009 kl. 18:51 #19469
OK, sÄdan her ser det ud:9. august 2009 kl. 18:57 #19471
tommyfDeltager- Neutron star
SÄ er din prisme mÄske billigt til salg Jesper
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Firstlight med 14 solteleskop' er lukket for nye svar.