› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › First second light med C14
- Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 410 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. juli 2015 kl. 18:23 #135072
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Jens
I KAF findes der vel en håndfuld C14 teleskoper, måske lidt flere, så jeg vil tro, at der på landsplan i virkeligheden er et stykke over de 10 eksemplarer.
C14 er det teleskop i Celestrons SCT linie, der har fået flest “tæsk”. Det har primært skyldtes, at de skulle producere primærspejlene i to omgange grundet størrelsen. Det har givet anledning til zoner og rå optik. Begge dele har været med til at give ringere billeddannelse end de andre. Eksemplarer fra ca. år 2000 og fremad er generelt i orden.
Det er et “bæst” at arbejde med. Bare det at få den op på monteringen er ingen lykke. Man trækker vejret dybt og får den op på monteringen, skruer som besat på skruerne, og er lettet over, at operationen lykkedes. Jeg har også en “stopklods” på skinnen, så den ikke glider af skinnen ved et uheld. Klodsen bruges også som optimal position i forhold til balancering. Jeg bruger så vægte på skinnen til at finbalancere, f.eks. ved brug af Binotron 27, der er noget bagtung. Jeg skal have købt endnu en skinne til ovenpå, men det er næste lille projekt.
Som du siger, så er det en fornøjelse at bruge kikkerten. Kuglehobe er et hit, og Månen bliver man blæst omkuld af. Med hensyn til planeter, så er seeingen ektremt krævende oppe i de størrelser, men er man lidt heldig, så står f.eks. Jupiter som en drøm. Specielt farverne træder frem i den store størrelse. Uranus og Neptun er altid gode i så stor en kikkert.
En M14 vejer godt 1/3 del mere end C14. Derfor udelukker de ekstra kilo på en M14 flere opstillinger i mellemklassen. Det er sammen med Meades traditionelle gafler nok forklaringen på de mange C14 teleskoper.
31. juli 2015 kl. 18:33 #135073
mogensDeltager- Super Nova
Tak for svaret.-De ekstreme krav til seeing er nok det afgørende i forhold til C11, som jeg selv bruger til planetfoto.-Men det bliver da spændende at se C14 i aktion!
31. juli 2015 kl. 18:41 #135074
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars og Mogens.
Jeg var netop klar over at C14’eren traditionelt har en “zone” som er nævnt på Cloudynights. Jeg kan dog ikke lige finde den relevante tråd.
Derfor var jeg også meget betaget af netop denne C14, som jeg jo fik lejlighed til at kigge i, inden jeg besluttede mig (tak for det, Helge!). Og synet forleden nat bekræftede blot det første indtryk sidste år. Den er rigtig god. At man kan stå og se på en stjerne med næsten 1000X, det er nu noget særligt.
Netop ru optik og astigmatisme er jo de store “dræbere” for billeddannelsen, syntes jeg. At den sfæriske korrektion måske er 1/10, 1/8 eller endda 1/6, er knap så alvorligt, ej heller en enkelt mild zone. Man kan endda se den sfæriske korrektion ændre sig ved temperaturændringer, og hvornår har vi ikke det?
Men tung, ja det er den. Det er et helt andet game end en C11. Derfor også den platform jeg har beskrevet i anden tråd. Med opsætning per “frihånd” er ikke forsvarligt ved denne størrelse.
mvh
Jensmvh
Jens31. juli 2015 kl. 19:09 #135076
mogensDeltager- Super Nova
Hej Jens
Jeg er selvfølgelig lidt misundelig, men jeg er på “frihånd” med C11, som man jo nærmest kan kaste rundt med i forhold til C14, så det må blive ved drømmen!
31. juli 2015 kl. 19:21 #135077
astrojensenDeltager- Neutron star
Jens.Jacobsen wrote: Hej Thomas.Tænker du ikke på ACF’erne, de er kun f/8? Jeg har ikke set f/10’erne fra Meade som løse tuber.Men ja, Meade’erne er efter sigende noget tungere end Celestronerne.mvhJens
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5826_Meade-10-Zoll-f-10-ACF-OTA.html
Nu kan man tilsyneladende ikke få 14″ i f/10 mere, som løs OTA, men det har man kunnet. Det samme med 12″ f/10.
Thomas, Bornholm
31. juli 2015 kl. 23:39 #135081
Frank LarsenModerator- Super Nova
Meade er gået over til F/8 i deres ACF serie. F/10 fås ikke mere.
Jeg har dog 12″ F/10 i “løs” vægt. Den er rigelig tung så tør slet ikke tænke på at bakse med en 14″.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'First second light med C14' er lukket for nye svar.