First second light med C14

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER First second light med C14

• Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 409 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

I nat klarede det op over Egeskov. Jeg lurede ellers længe på DMI’s vejrradar, men det var klart, og skyfrit i Egeskov, mens der ret tæt på, sydfor, lå en del byger.

Jeg tænkte at så skulle man være et skarn ikke at bruge den klare, dog måneoplyste nat, til at prøve C14 og EQ8 af. Man kunne da altid se lidt kuglehobe.

Jeg startede med at kollimere C14’eren. Jeg havde jo monteret Bob’s Knobs og det krævede en efterfølgende kollimering. Faktisk var kikkerten så meget ude af kollimering at jeg dårligt kunne se stjerner i den. Så i med Cheshire-okularet, og lave en grovkollimering. Jeg var lidt bekymret, idet Bob’s Knobs skruerne var et par milimeter længere end de originale skruer. Men jeg havde målt efter (med en tandstikker) at de kunne være der uden at komme ind og røre sekundæren. Så først en kollimering med Cheshiren.

Dernæst startede jeg med et 20 mm okular og centrede skyggen af sekundæren i det ufokusserede billede. Det er alligevel noget af en omgang med en C14, den er altså bare meget større end selv en C11. Man skal op på stige og stå og læne sig ind over en korrektor så stor som en rude! Lidt skræmmende.

Efter kollimering med 20 mm, skiftede jeg til et 10 mm, gentog processen, og skiftede så til et 4 mm, og tjekkede “flare out” som jeg kander det, når man kører igennem fokus. Da jeg havde samlet “flare out” ind til at ske jævnt og ikke til en bestemt side, kiggede jeg lidt på afbildningen af stjernen, og den var pænt rund, med så fine diffraktionsringe som seeingen nu tillod. Lidt hovedregning og overraskende nok var forstørrelsen på 977x. Imponerende.

Efter den succesfulde kollimering, satte jeg mit store 2″ Baader-Zeiss prisme bag i C14’eren, med et gammelt 20 mm Wide-Scan okular. De gamle okularer tegner som regel godt ved høje F-forhold og C14’eren er jo F/11. Wide scan er ingen undtagelse. Fine små stjerner. Jeg benyttede så lejligheden til at teste EQ8’erens GOTO af, og kiggede så, i det næsten fulde månelys på M13, M92, M2 og M15. Alle viste vidunderligt opløste billeder, med klare stjerner helt ind i centrum af hobene. Dejligt. Især når de klareste stjerner i M13 er omkring 12 mag. Jeg prøvede også et par planetariske og M27 kom fint frem selv i månelyset. Også NGC 6781 kunne skimtes, men kun lige.

For sjovs skyld prøvede jeg også NGC 7009, saturntågen. De to “ringe” kunne ses, og selve tågen var fin og stor.

En enkelt planet blev det også til, Neptun var på det tidspunkt også stået op. En lille bitte blålig kugle. Jeg glemte at lægge mærke til Triton, så jeg ved ikke om den også var der.

Og så prøvede jeg månen. Kors hvor er der lys på med en 14″. Jeg ved at det er der også med en 16″, men man bliver altid overrasket over intensiteten i en stor kikkert.

Og så syntes C14’eren at det var tid til at gå iseng, da den duggede til…

Jeg skal have lavet en dugkappe. Der er indkøbt et stykke soveunderlag.

Iøvrigt, EQ8’eren kørte ulasteligt. Den er meget stiv, ingen rystelser eller vibrationer i kikkerten når man fokusserer. Den klarer fint en C14 med en 100 mm Vixen på siden.

mvh
      Jens

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det lyder lovende! Ku’ være sjovt at kigge lidt visuelt i den ved lejlighed.

Thomas, Bornholm

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Hej Jens

Godt at høre du er kommet så småt i gang efter den store ombygning du har været i gang med det meste af Sommeren ” Ja Sommeren

Var også lidt spændt på at høre om EQ8ern om den kunne bære så meget vægt, men det lader det til.

Tillykke med det hele Jens og når det hele køre som det skal vil jeg da gerne lige kikke forbi 🙂

mvh Finn

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

I skal begge være velkomne.

Jeg sad lige og tjekkede billederne i Suiters bog “Star testing” for at vurdere korrektionen af C14’eren.

Generelt kan jeg på nuværende sige: Ingen astigmatisme (den store slemme) i kikkerten.
            Den sfæriske abberation ligger, med den temperatur kikkerten havde i går aftes, mellem 1/6 og 1/8 lambda. Der er en synlig forskel på intra og extrafokale billeder, men ikke meget. Om det kan være temperaturen (den betyder meget) kan jeg ikke svare på endnu, det kræver mere erfaring med teleskopet. Optikken er jævn, ingen ruhed. Det diffraktionsmønster jeg kunne se, som seeingen i nat tillod, viste ikke nogen zoner, heldigvis.

Så alt i alt tror jeg det er et ganske godt eksemplar af en C14 der sidder i obset nuSmile

mvh
            Jens

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

P.S

Jeg kan se at mit store tunge Baader prisme ikke er helt kollimeret. Prismet peger ikke samme sted hen som mekanikken i diagonalen.

Gu ved hvordan man justerer sådan et prisme??

mvh
              Jens

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Tillykke med først light Jens. Man fristes til at mene, at det har du fortjent med alle de forberedelser du gjort .

Godt at EQ8’eren kører som forventet og at C14’eren har en fin optik. det må være en nydelse.

Mvh Viggo.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Prismet kan justeres med små stykker pap eller papir som mellemlæg. Det er dog en omstændelig omgang, så man skal have god tid.

Thomas, Bornholm

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Tillykke med first light.- Hvor mange her på forum har i grunden erfaringer med C14?

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

mogens wrote: Tillykke med first light.- Hvor mange her på forum har i grunden erfaringer med C14?

Gælder forespørgslen også dem, der har en M14?

mvh
                      Lars

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Hvem skal det gå ud over?- Nej kun C14

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Lars.

Spørgsmålet vedr M14 og C14 er faktisk ganske relevant, og når man i den sammenhæng ser på antallet, så vil de/den M14 der er i Danmark være ganske vigtige for at få et ordentligt billede af hvordan de store SCT’er opfører sig. Meade’s 16″ere som der også er et par stykker af, er mig bekendt kun solgt som “en helhed” dvs med gaffelmontering. Jeg har aldrig set 16″eren i løs vægt.

Generelt er der solgt flere C14 end M14, det er især i de senere år fordi Celestron har tilbudt C14 som en “løs” tubus, hvilket Meade ikke har gjort. Meade’s har kun været solgt på en gaffel, så vidt jeg kan se. Men man kan få en skinne så den kan monteres på en tysk opstilling.

Den lille forskel der er på optikken, f/10 for Meade og f/11 for Celestron, har næppe overvældende betydning.

Jeg har også brugt min C11 som den var, på en Ultima gaffel. Selv om Ultima gaflen nok var den mest stabile gaffel der er lavet, var den stadig meget “rystefølsom”. Efter C11’eren er kommet på en EQ6, er den langt mere stabil, og kan bruges i mere vind.

C14’erens stabilitet på EQ8 er mindst lige så god.

Mig bekendt findes der vel under 10 C14’ere i Danmark og vel kun en eller to M14’ere. Jeg har kendskab til tre eller fire 16″ SCT’ere her i landet, men har aldrig set nogle overbevisende planetfotos med dem. Desværre.

mvh
                          Jens

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Meade har tilbudt deres SCT’ere som løse tubus i en del år efterhånden, i hvert fald i udlandet. Celestronen skulle dog efter sigende være en hel del lettere, hvilket har påvirket salget, iflg. folk på CloudyNights.

Thomas, Bornholm

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Men hvad med planetfotos med C14 her i landet, det er da ret interessant!

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Thomas.

Tænker du ikke på ACF’erne, de er kun f/8? Jeg har ikke set f/10’erne fra Meade som løse tuber.

Men ja, Meade’erne er efter sigende noget tungere end Celestronerne.

mvh
                                Jens

leif.hugo
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Jens

Stort tillykke med first light!

Det bliver spændende at høre hvordan EQ8/C14 setup’et performer.

Den kombination kunne jo nemt være en fremtidig opgradering for mit vedkommende…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'First second light med C14' er lukket for nye svar.