First (real) light!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? First (real) light!

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af havsgaard. This post has been viewed 122 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

havsgaard
    Deltager
      • Moon

Så lykkedes det endeligt at få en god time med super klart vejr i går aftes fra ca. 22.30-23.25 i viborg.

Uranus, neptun – tror jeg nok – ( små blå prikker) og de stod relativt lavt, så lidt svært at få ordentligt fokus. Derefter den klassiske M31 og til slut inden skyerne kom ind fra syd, M27.

Det er første jeg jeg sådan rigtigt har stået og set på M27, en gråagtig tåge, dog på sin vis markeret – smukt og betagende!

Jeg tænker dog om er der nogen måde at fremhæve dens farver i scopet, evt. Med et filter og hvilken type?

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Havsgaard

Du skal ikke regne med at SE farver på ret mange deep-sky objekter, nærmest INGEN. Du kan måske se en svag grønlig farve på Orion tågen M42 og hvis du kigger med et MEGET stort instrument, svage rødlige nuancer.

Derimod kan du godt se farver på planeterne (dem er der bare ikke så mange gunstige af for tiden)

Hvis du derimod fotograferer så for du “let” farverne frem.

Hilsen Claus

havsgaard
        Deltager
          • Moon

Tak for det, det var måske også det svar jeg havde regnet med – skidt pyt, jeg nyder det jeg kan se 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'First (real) light!' er lukket for nye svar.