› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › First power
- Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 621 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. oktober 2008 kl. 23:39 #1871
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej alle
Første kik i et teleskop hedder First Light, men hvad hedder første brug af et nyt mount ?
Jeg kalder det First PowerHer i denne weekend var der astro-træf på Stevns, hvor jeg deltog.
Til træffet har jeg knoklet på at bygge en trefod til mit nye Gemini G42 mount, som jeg fik leveret under MAF starparty’et.
Tak til AstroQCam for at hente den hjem fra Ungarn!Da jeg har tænkt mig at støbe en søjle til Gemini’en, valgte jeg ikke at købe Gemini trefoden.
For at komme hurtigt i gang det nye mount har jeg bygget denne trefod i træ =>Jeg nåede lige akkurat at gøre trefoden 99% færdig om fredagen, søjlen blev lakeret kl 6.30 om morgenen før arbejdet.
Sidste skruer blev sat i efter ankomsten til Stevns Naturcenter, hvor træffet blev afholdt.
Trefoden er bygget på slump ud fra et foto, altså uden tegninger osv.
Den er utrolig stabil. Jeg kan stille mig op på benene og vrikke i søjlen uden at den giver sig en tøddel !Om lørdagen regnede og stormede det en del, ikke lige observationsvejr.
Derfor fik jeg monteret Gemini’en på trefoden og sat støm til.Den lyder ret godt og håndkontrollen virker fint med det lille joystick!
Men jeg skal nu til at lære at bruge den.
Stort set alt kan justeres og indstilles i håndkontrollen, tracking rate, justering af det interne ur så det går hurtigere eller langsommere, hvor hurtig den skal accelerere op når den slew’er, indstilling af Kings rate tracking = tracking der tager højde for atmosfærens afbøjning af stjernelyset, osv osv osv.
Håndkontrollen er helt anderledes en de kendte Meade håndkontroller og
manualen er noget skrabet. Alle funktioner er beskrevet, men noget
kortfattet.
Heldigvis findes der et forum med andre Gemini mount ejere.Nu har jeg haft monteret mountet og har haft strøm på det.
Alt der mangler nu, er noget klart vejr på mine FRIDAGE, tak6. oktober 2008 kl. 00:03 #1873
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Lars
Tillykke med det fine værktøj. Det er lækkert ud.Din tre fod ser meget stabil ud. Nice workMorten Brix 2008-10-06 00:04:20 6. oktober 2008 kl. 00:12 #1875
rigoDeltager- Super Nova
fint lavet det der!
6. oktober 2008 kl. 09:39 #1880
mstauningDeltager- Black Hole
Så mangler du bare noget klart vejr så du også kan få first light med montering, den flotte trefod ser faktisk godt ud.
6. oktober 2008 kl. 12:24 #1894
Hej MS, Rigo & Morten
Tak for roserne
Ja den trefod ser godt ud og så er den meget meget stabil og helt overkommelig at bygge.
Det kan du også MSNu skal jeg bare have overstået nogle projekter på jobbet, så jeg kan geare lidt ned og få tid til at observere…
MS, noget nyt med de lokaler du snakkede om ?
6. oktober 2008 kl. 14:00 #1896
mstauningDeltager- Black Hole
Gud ja, pedelen siger nej. Da det viser sig at det lokale som jeg snakkede med inspækkeren om, var et som de brugere til et eller andet (forstod det ikke lige).
Så desværre.Og NEJ jeg ville ikke kunne bygge sådan en, da det kræver håndtering af en sav. Og det går virkelige ikke.6. oktober 2008 kl. 16:23 #1913
tommyfDeltager- Neutron star
Det er godt en hidsig sag,,, hvad ca koster den
6. oktober 2008 kl. 18:41 #1931
jesperDeltager- Neutron star
Hej Lars,
Det ser rigtig godt ud det der. Jeg tror vi er flere der er spændt på at høre om dine erfaringer med monteringen. Din træ-trefod ser så godt ud at jeg næsten tror du kunne starte en produktion af den.Jesper6. oktober 2008 kl. 22:48 #1943
Hej Tommy & Jesper
Ja, det er en kraftig sag, over 20 kg, så jeg ved ikke hvor godt det er for din ryg, Tommy
Der er nu lidt skønhedsfejl på den trefod og så er søjlen blevet lidt for høj. Men den er let at lave og overraskende stabil.
Jeg tror nu hellere jeg vil vise og fortælle om hvordan i kan bygge jeres egen end jeg vil til at være snedkerJeg skal nok lavet et nyt indlæg, når jeg får testet under stjernerne…
I øvrigt ser jeg, at Henrik har fået lavet en side om mountet.
http://www.astroqcam.dk/G42.php7. oktober 2008 kl. 10:02 #1963
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Lars
Den er da blevet kanon den søjle! – men nok lige vel høj nok som du selv siger.
Men den er jo nem nok at korte af.
Jeg kan høre på det hele at det ikke vare længe inden du skal have SXV’en tilbage igen
nå – jeg har alligevel ikke overskud til at lege med den mere.
7. oktober 2008 kl. 11:38 #1971
Hej Frank
Godt at høre fra dig!
Ja søjlen korter jeg nok lidt af på et tidspunkt, men først skal jeg lave en bedre adapter mellem Gemini’en og søjlens top. Den nuværende er ikke brugbar til andet end fremvisning.
Men jeg har en rimelig god ide om hvordan jeg vil lave den, så det fixer jeg nok i weekenden.Jeg står altså ikke lige og hopper for at få SVX’eren, da jeg også er super hårdt presset på jobbet… Meen man kan vel altid bruge den, hvis det nogensinde blir klart vejr i weekenderne igen
7. oktober 2008 kl. 18:14 #1995
mogensDeltager- Super Nova
Hej Lars
Det var dog en smuk skulptur du har stående i stuen.Den Gemini ser meget megetlækker ud. Tillykke med den.-Hvilket telekskop smækker du på?VH Mogens8. oktober 2008 kl. 13:00 #2067
Hej Mogens
Tak for rosen
Den står nu ikke i min stue. Billedet er fra Stevns træffet
Men den ser nu ret godt ud, jeg er ret tilfreds. Jeg overvejede at male trefoden hvid, men valgte at lakere og resultatet er blevet ret godt synes jeg.Da jeg har sat alle pengene i det nye mount, så bliver der ikke investeret i store teleskoper for nuværende.
Men jeg har en del hjemmebyg projekter i ærmet. Jeg har et færdigt 12,5″ f/5,25 spejl liggende samt et færdigt 8″ f/6 spejl. Disse skal der jo selvfølgelig laves teleskoper af på et tidspunkt.
Dertil kommer at jeg jo sliber på en 4,25″ schiefspielger og netop er begyndt på en 10″ f/3,8 astrograf.Så der er mange bolde i luften
Men her og nu har jeg min Intes 5″ Mak-Newton og en 5″ Celestron SC, som jeg har tænkt at montere på dobbelt skinnen, som kan ses på billedet.Lars Malmgren 2008-10-08 13:01:50 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'First power' er lukket for nye svar.