First light på støbt søjle (M13)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER First light på støbt søjle (M13)

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 513 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

På baggrund af gode råd herinde fra, støbte jeg tidligere i sommers en betonsøjle til min montering.

I går var der så endelig et par timers ophold i det danske sommervejr så jeg kunne få lov at skyde lidt. Der var ikke rigtigt mørkt, og fuldmånen lå lige bag træerne så baggrunden er meget lys, men det blev til omkring 38 minutter (113x20sek) på M13.

Jeg er selv meget tilfreds og super glad for søjlen! Simpelthen så lækkert bare at klikke teleskopet på og være igang :).

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Må vi se søjlen

/Rudi B. Rasmussen

michal.powalko
        Deltager
          • Moon

Tillykke med støbt søjlen Mads – få vi lov at se den ?

nahilas
          Deltager
            • Giant

Det kan i tro!

Her er søjlen

https://drive.google.com/open?id=1h0gYPrdlQdT5gI7g1hWOOm4Q_9WZd7bfWw

Og her er en mappe med lidt billeder af work in progress:

https://drive.google.com/open?id=0B7UvCok878uPSG10TlR1N09vZ0kNahilas2017-08-08 10:26:32

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

/Rudi B. Rasmussen

michal.powalko
              Deltager
                • Moon

Den ser fint ud Mads . Hvad med fundamenten omkring søjlen ? Jeg er i forbindelse min min opsetning blevet gjort opmerksamt af Torben omkring de lange gevindstykker/bolte – “hvis det er muligt at gøre dem kortere, så vil du reducere risikoen for flex”.

nahilas
                Deltager
                  • Giant

Hej Michael.

Jeg skruede bare 4 10x500mm gevindstænger i en haveflise, satter PVC røret ned over dem, smed jorden på igen og hældte beton i. Den Lacerta Concrete Adapter jeg købte har også 4 store gevindstænger der går et godt stykke ned i søjlen (som man vidst også kan se på billedet)

michal.powalko
                  Deltager
                    • Moon

Fint Mads – du bliver sikkert glæde for den permanent opsetning 🙂

Forresten, jeg har “kortet” mine bolter så meget jeg kunne:

nahilas
                    Deltager
                      • Giant

Hej Michal

Ah, det er dem du mener! Godt tip :).

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'First light på støbt søjle (M13)' er lukket for nye svar.