First light med pier !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER First light med pier !

• Dette emne har 29 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 306 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Da jeg brukte lang tid til å prøve å finne ut av AlignMaster, ble det ikke så megen tid til foto !

Men jeg fikk da tatt et par objekter sånn for å teste pier-opsettet uten guiding !

Har nok også en del igjen å lære mht. billed-behandling Embarrassed

Andromeda galaksen ble første test-objekt ! TS 200 Newton – Pentax K 200D i primærfokus- mener det er to frames av ca 4 minutter ! Exif forsvinner når jeg lagrer bildene Cry

Andromeda-%20test%20av%20pier%20!

Så gikk turen til Pleiadene ! Nå via WO Megrez 80 II- samme kamera og også ca samme eksponering ! Uguidet

Pleiadene-%20uguidet%20på%20pier%20!

Jeg ser at det nok skal finjusteres en del til, men som first light er jeg fornøyd Embarrassed

Kritikk mottas med takk !

Arne Martin2009-10-13 04:42:02

mhansen
      Deltager
        • Nova

Det ser faktisk ganske fornuftigt ud. Især din M45 ser trackingen ud til at være rigtig god. M31 er også god, men der er stjernespor lidt tydeligere. Men det der bare skal til er mange flere frames, som skal stackes sammen. Med et (formodentligt) ikke-kølet DSLR er darks også et must. Men som sagt, af ikke-guidede billeder, er det her bestemt flotte resultater. Tongue MHansen2009-10-13 06:15:38

Anonym
          • Nova

Hei MHansen, mange takk !

Ville gjerne tatt litt fler frames, men jeg holdt som sagt på en god stund før jeg fant ut av AlignMaster programmet !

Mitt Pentax er ikke kølet, skal jeg da ta darkframes ? Et darkframe er et billede som tas med “lokket” på tubus, så det blir helt mørkt ikke sant ?

Noen bestemt eksponeringstid på en darkframe eller ?

andreas
            • Super Giant

Helt enig det er nogle fine billeder, det ser jo ud som om pier og trackin er i orden.

tomvictor
            Deltager
              • Giant

Hei Arne, bra start dette så her er det bare å peise på med flere eksponeringer.
              Darks skal taes på samme ekponeringstid og temperatur som lysbildene dine. Du bør ta minimum 10 stk.

Fornax Ligthtrack II
              Tokina AT-X 300mm f 2.8
              Canon 600D Baader

mhansen
              Deltager
                • Nova

Ja, for at forklare det meget kort. Når du tager billeder med en chip (CCD eller CMOS) vil der altid dannes noget støj på chippen. Dark noise skyldes varme fra chippen, som den selv optager og dermed præsentere som en del af billedet. Siden varme giver dark noise, kan man reducere denne ved at køle chippen ned. En anden måde man kan reducere dark noise er ved at tage disse dark frames. Disse optager støjen, men kun støjen fra chippen, sådan at vi senere kan trække støjen fra det færdige billede. Bias frames måler den støj der kommer ved udlæsning. Denne støj findes i hele systemet, helt op til computeren.

Der er en hage ved dark frames og det er at støjen hele tiden ændres i takt med chippen ændrer sig (temperatur m.m.) Og nu kommer så svaret på dit spørgsmål.

Du skal tage mellem 10-20 dark frames af samme varighed som dine lights. I dit tilfælde vil det så være omkring 10 frames á 240 sekunder (4 minutter). Disse lægger du så sammen til en dark master frame og trækker denne fra alle dine rå light frames. Altså før du laver nogen anden behandling.

(Ordbog. Light frames = billederne)

Anonym
                  • Nova

God morgen og mange takk Andreas og Tom Victor . Smile

MHansen !

Takk for gode råd.

Når jeg tar billeder i bulb funksjon med mitt Pentax dslr innbilte jeg meg at kameraet automatisk tok “darkframes” for hvert billede jeg tar ?

Dvs. om jeg tar f.eks 3 min eksponering i bulb, så hører jeg blenderen lukkes når jeg trykker på fjernkontrollen. Og så er kameraet låst i like lang tid efterpå for deretter å vise det billede som er tatt på LCD skjermen !

Mener noen engang sa at “da tar kameraet darkframes” ?? Confused

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeps fin M45, men M31 viser klare stjernespor.

Darks – Hvis du tager ca 3min frames, så optager du bare en 5-6 darks af ca 3min mens du sætter op (flere er helt oki), og en 5-6 stykker mens du piller ned.

Anonym
                      • Nova

Hei Michael !

Da er det notert til å huskes til neste gang Thumbs%20Up

Smart å gjøre det når man allikevel er opptatt med resten av utstyret Smile

Så får jeg måske spørre igjen når jeg skal bruge darks i billedbehandlingen for første gang ? Embarrassed

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Det hjælper meget hvis du har mulighed for at optage i RAW, altså billeder der ikke er lavet om til farve endnu. Ellers bare kameraets eget raw format.

Anonym
                          • Nova

Jeg stiller alltid inn mitt kamera til å ta i Raw format ved astrofoto !

Men når jeg skal lagre etter biledbehandling forsvinner all exif-info ?

Jeg bruker DeepSkyStacker til bildebehandlingen !

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Den kan godt bruge raw format darks og lights, så det bruger du bare.

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Hei Arne Martin,

Gratulerer med first light på pieren! Til å være uguidet og ubehandlet ser bildene fine ut! Pieren din ser ut til å være et bra utgangspunkt for astrofoto. Thumbs%20Up

Men pass på å ikke belaste betongen for tidlig … jeg ville ventet ca. 14 dager mens jeg vannet hver dag. Men det er jo ikke sikkert det er nødvendig.

Mvh,
                              Bjørn

eirik
                                • Planet

Arne Martin wrote: God morgen og mange takk Andreas og Tom Victor . Smile

MHansen !

Takk for gode råd.

Når jeg tar billeder i bulb funksjon med mitt Pentax dslr innbilte jeg meg at kameraet automatisk tok “darkframes” for hvert billede jeg tar ?

Dvs. om jeg tar f.eks 3 min eksponering i bulb, så hører jeg blenderen lukkes når jeg trykker på fjernkontrollen. Og så er kameraet låst i like lang tid efterpå for deretter å vise det billede som er tatt på LCD skjermen !

Mener noen engang sa at “da tar kameraet darkframes” ?? Confused

Hei,

Du må ha gjort en meget god jobb med din pol alignment 4 min eksponering uten guide og såpass lite drift Clap. Din autoguider får en behagelig jobb Smile.

Om kameraet låses etter bilde er tatt er det nok som du sier at det taes en darkframe. Det er også slik jeg for øyeblikket tar darkframes, etterhvert som jeg er mer komfortabel med stacking ++ så vil jeg sikkert gå over til å ta separate dark frames og andre kalibreringsbilder.

Anonym
                                  • Nova

Hei igjen Eirik !

Gleder meg til å teste med LVI guidere’en ja Smile

Neste år skal jeg nok en tur til starparty i Danmark og kidnappe en av disse Danskene som er så dyktige til Astro-foto ! LOL

Nåja, ned å lære en del iallefall !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'First light med pier !' er lukket for nye svar.