First light med ny EQ6pro'er

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER First light med ny EQ6pro'er

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af hoest. This post has been viewed 84 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Så kom der endelig tid og stjerner til et hurtigt test skud med den nye mount

1x20min Ha

Mvh

Jacob

jacobb
        • Nova

PS.

Se lige bort fra at mit kamera sidder lidt skævt, en ledning sad fast mens jeg rodede med polaralignment og jeg rettede ikke op på det før jeg tog billedet….

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Typisk Cool tillykke med mounten, den er bare go’ til pengene.

jacobb
            • Nova

Jeg nåede lige at få 20min mere før skyerne kom

2x20min Ha, stadig med det “skæve” kamera

soeren
              • Main Sequence

Hej Jacob

Tillykke med mounten (NEQ6pro).. (-;

Er det ikke det de kalder det nu?

Det var et heq5pro du havde før?

Hvordan var/er den mht. guide mv.?

Spørger for at få mountet til at holde den høje standart… hvis muligtTongue

mvh Søren

jacobb
                • Nova

Hejsa Søren

Ja det var en Heq5pro jeg havde før, og den var også god!

Den havde lidt større PE end den nye, men ikke noget der ikke kunne guides

Mvh

Jacob

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hej Jacob
                  Tillykke med den “lille” nye jeg tror du bliver meget glad for den.Har nogle tips til modifikationer hvis du er intreseret i det

jacobb
                    • Nova

Hejsa Henning

Ja kom endelig med en masse gode råd!!

Jeg har allerede fundet ud af at der er et par bolte der skal skiftes, ikke sjovt når de bøjer mens man polaraligner…

Har du forresten været inde og set på min hjemmeside, den er ved at være der hvor jeg er tilfreds nu. (Indtil videre…)

Mvh

Jacob

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Hej Jacob
                      Jeg har været inde i højdejusteringen og ændre vinkeln på foden det gøres som ved at brække gradmåleren + EQ6 skiltet af de går i stykker da de er limet men de er til at lime på igen.I den ene side er der 3 umbachoskruer til tilspændingen de løsnes centerbolten skrues af og det hele er til at trække fra hinanden. ta så et stykke jern der er 20x20x15mm og spids det til med en vinkelsliber så du får et stukke der er 20×20 x15 i den ene ende og 1mmi den anden ende (trekant 20×15 og 20mm bredt lim det stykke på med araldit så du ændre vinklen på foden ind mod polskobet.limen skal tørre i ca 48 t. for at være fuldt afhærdet.saml det hele i igen og Vola du har en gradindstiller der ikke bøjer bolten.

hoest
                      Deltager
                        • Nova

Og Jacob det er en flot flot hjemmeside du har fremstillet

jacobb
                          • Nova

Hejsa Henning

Mange tak for din beskrivelse, jeg troede at det var nok at skifte til mere solide bolte…

Og mange tak for dine pæne ord om min hjemmeside!

Mvh

Jacob

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

En anden løsning er at bore tre huller i plasticen for at komme ind til de tre pinolskruer.

Pinolskruerne er så vidt jeg husker 4 mm. De kan fjernes og erstattes af umbraco skruer.

Når du så sætter op så løsner du umbracoskruerne, så er der overhovedet ingen spænding på bevægelsen i Alt, og det gør ikke noget at skruerne ikke er lige på. Når du så har polaralignet så strammer du bare umbracoskruerne. Alt der kræves er 3 huller og 3 umbracoskruer. Moddet er fra telescope stability systems, og jeg har været glad for det.

Jeg skrev en post om det engang.

Limning er måske lidt svær fordi tappen i monteringen er krum, så den skal files lige før du får en god limning.

hoest
                            Deltager
                              • Nova

Hej Jacob
                              Det er nok med stærkere bolte når den ikke som min skal op og ned 100 gange om året
                              Jeg bruger min til astroforevisningsbrug i foreningen

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'First light med ny EQ6pro'er' er lukket for nye svar.