First light med min dobson

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI First light med min dobson

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 38 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

agrauballe
    Deltager
      • Planet

Hej,

Som relativ nybegynder vil lige give en beretning om first light med min nye 10″ Skywatcher 250px flextube dobson.

Jeg havde igennem længere tid kigget efter en 8-12″ dobson og fik tilbudt en brugt 10″ af Mogens Latter, tak for handlen i øvrigt hvis du læser med.

Samme aften som jeg havde afhentet teleskopet var det heldigvis skyfrit, dog med fuldmåne. Så jeg får kørt teleskopet ud af skuret på sækkevogn, i øvrigt et fremragende transportmiddel til formålet. Ude i baghaven bliver teleskopet slået ud og straks bliver kursen sat mod månen og et dejligt skarpt, blændende og spændende syn, man føler nærmest man svæver over månen. Herefter bliver kursen sat mod M31, som efter lidt tid dukker op som en noget difus aflang klat:-) Opgiver herefter at finde mere pga. at månen lyser så kraftigt.

Helt igennem en spændende aften, men har allerede været ud flere aftener og det er imponerende at man ser mere og mere for hver gang man er ude, så nu er det også blevet til M42 (fantastisk tåge), M33, M51, M81, M82 og jupiter.

Det er gået op for mig at det er en hobby som kræver tålmodighed, men at man bliver belønnet i sidste ende. Jeg overvejede også at købe push-to/goto, men det er nu også meget sjovt selv at gå på jagt og lære himlen at kende, vil nærmest sige at det faktisk er lige så spændende som at se selve objektet. Jeg har meget glæde af min Telrad søger, uden denne ville jeg være lost. Nu mangler jeg bare en 2 tommer vidvinkel (ala 30mm) til at akkompagnere min Baarder 8-24 zoom med barlow.

Lad os håbe på flere klarer nætter i den nærmeste tid.

/Anders

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Du har set slet ikke så lidt, for kun at have været ude nogle få nætter. Bliv ved med det!

Thomas, Bornholm

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'First light med min dobson' er lukket for nye svar.