Som absolut ny startet i denne fantastisk verden, havde jeg i dag en flot stjerne himmel, well, så flot som månen tillod den at være, men absolut ingen skyer i det mindste. Jeg har været ude at lufte mit Synscan AZ130 et par gange, men mest blot for at se om jeg kunne sætte det op. Så det var first light for mig og mit SW Equinox 80mm samt en d-mon2 montering jeg fik erhvervet mig igennem dette forum.
Og jeg blev absolut ikke skuffet, kunne rimeligt finde ud af en polar alignment, det så i det mindste ud til at virke rigtigt, det skabte naturligvis også en del spørgsmål, men dem er jeg for træt til at stille i aften. ![Wink](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley2.gif)
Jeg fik set på Plejaderne, M42, Saturn og Månen og fik rigtig tid til at studere dem, det var en kæmpe oplevelse. Jeg fik også nappet et enkelt billed af månen, det er et enkelt skud taget i primær fokus med mit Sony a100 på en 1/30s, billedet er helt ubehandlet.
Jeg kan godt sagtens se kvalitets forskellen ved at tage flere hundrede med et CCD kamera og stakke dem, men jeg er nu ikke utilfreds med dette billede, det giver om ikke andet smag på mere.
Mvh, Lars
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/182/DSC03080_resize.JPG)