› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › First light!
- Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af michaelb. This post has been viewed 247 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. april 2010 kl. 15:03 #37166
michaelb- Planet
Hejsa allesammen,
Selvom jeg i ca 20 år har kigget på himlen med både håndkikkert og senere et billigt 700 kroners teleskop købt hos Fleggaard af en overentusiastisk far – så må jeg nok i højeste grad betegne mig selv som en nybegynder når det kommer til denne hobby.
Nogen vil så måske synes det er lidt overkill at jeg sidste år bestilte en Celestron CGEM 1100 HD hos Mogens i Astro-Optics, men jeg følte efterhånden at jeg havde fået det ud af håndkikkert og fjollet Fleggaard teleskoper som jeg kunne (den kan faktisk vise nogle overraskende flotte billeder hvis det endelig lykkedes en at finde noget i den).
Leveringstiden var noget længere end håbet. Sådan er det jo nu engang imellem med nye produkter. Og Mogens var helt eminent til hurtigt og præcist svare på alle spørgsmål jeg havde mens vi ventede på levering. Så jeg kan kun anbefale ham til andre der måtte overveje at købe hos ham 🙂
Men igår dukkede en GLS mand så endelig op med en palle. Udover teleskop med montering medbragte han sig et par ekstra okulare – så der var rigeligt at give sig i kast med.
Jeg har aldrig leget med andet end den vaklende træ-montering der fulgte med Fleggaard teleskopet, men jeg havde haft adskillige måneder til at læse manualer og fora igen og igen, så følte faktisk jeg havde helt styr på det – selvom jeg altid havde et lille øje på manualen igennem hele forløbet. Og må indrømme, at det var en del lettere end forventet.
Alle de ting jeg egentlig havde frygtet lidt, som at finde rundt i alle RA og DEC skruer, balancere mountet, osv var overraskende let for en der aldrig havde prøvet eller set nogen gøre det før.
Og da kikkerten så blev sat op på altanen for at justere søgekikkert med teleskop, så skal jeg da lige love for jeg fik min første wow-oplevelse. Jeg rettede teleskopet ind på et kirketag ca 4-5Km væk, og med mindste forstørrelse på 90x med mit 31mm okular, så kunne jeg tælle tagsten uden problemer. Jeg kunne næsten ikke vente til aften 🙂
Indtil nu havde jeg ikke haft strøm på noget, så vidste faktisk ikke om CGEM monteringen virkede som den skulle, om jeg havde fæstnet hvad der skulle fæstnes, og om jeg havde været omhyggelig nok med balancering. Men ved 19-tiden blev teleskopet peget mod nord og så ellers sat til at køle ned.
DMI havde lovet skyfrit. Men det var løgn. Der var masser af skyer. Men dog også masse af huller, så jeg besluttede mig at forsøge. Lige så meget for at se om monteringen virkede som den skulle. Nu ved jeg jo ikke hvordan sådan en skal lyde når den bevæger sig, men for mig lød det helt perfekt. Lød ikke som om den arbejde hårdt på noget tidspunkt. Men jeg kan godt mærke jeg skal lege lidt mere med at polar aligne den 🙂 Og at indtaste de korrekte oplysninger i hand controlleren er også en fordel fandt jeg ud af.
Jeg fik byttet om på sommer og vintertid, og skippede calibration stars. Det hjalp jo ikke ligefrem på goto præcisionen 🙂
Men uha det er svært at finde stjerner i det lille synfelt. Var ret glad for at jeg havde brugt tid på at indstille den søgekikkert. Så selvom goto var helt ved siden af, så fik jeg da endelig fundet et par huller i skyerne og set M51 og Mars. Selvom der konstant kom skyer ind, og selvom jeg stadig kæmpede en desperat kamp med hand controlleren om hvor den skulle bevæge sig hen, så gippede det godt i maven da man så de første objekter gennem okularet.
Men nu var klokken blevet 23:30 og der blev længere og længere mellem hullerne i skyerne – så jeg sluttede der. Men det hjalp ikke meget på nattesøvnen. Der var alt for mange ting at tænke over. Alt det som man gjorde galt. Men også alt det som man har lært til det går løs igen i aften.
Jeg kan næsten ikke vente. Det er alt for sjovt det her 🙂
Jeg kommer nok med en masse spørgsmål de kommende dage, så håber nogen af Jer har tålmodighed til at hjælpe med svar, når jeg nu får rodet mig ud i fjollede situationer 🙂
16. april 2010 kl. 15:14 #37168
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Tillykke med nyt udstyr! Og du skal ikke være bange for at optre fjollet eller komme med dumme spørgsmål. Det gør vi alle fra tid til anden. Ingen spørgsmål er for dumme … Ingen hjelp for liten … He-he.
Bjørn T. Jønsson 2010-04-16 15:15:03 Mvh,
Bjørn16. april 2010 kl. 15:55 #37170
michaelb- Planet
Hehe, tak tak Bjørn 🙂
De første spørgsmål der lige springer i øjnene er, hvordan opbevare I andre jeres tubus og montering? Monteringen kan man evt købe sådan en peli case til har jeg læst, men hvad med tubus? Lige pt bruger jeg bare de originale papkasser, men en mere elegant løsning ville være at foretrække 🙂
16. april 2010 kl. 15:58 #37171
wiebenDeltager- Nova
Tillykke med first light og tak for en god beskrivelse af oplevelsen.
16. april 2010 kl. 16:22 #37174
andreas- Super Giant
Ja tillykke med det, det gode ved “dumme” spørgsmål er at vi alle kan lære lidt af dem.
16. april 2010 kl. 16:25 #37175
frederik- Planet
Tillykke
, kan heller ikke selv vente.
16. april 2010 kl. 17:42 #37187
MichaelB wrote: De første spørgsmål der lige springer i øjnene er, hvordan opbevare I andre jeres tubus og montering?
Kaldt og tørt. I en kelder eller garasje, måske. Eller i eget obs. hvis man er så heldig at ha det. Man kan ha et tynt plæd over der puster, slik at ikke dug kommer på teleskopet.
Mit står på lager lige nu, men det kan jeg ikke anbefale … for da får man ikke brugt det.
Mvh,
Bjørn17. april 2010 kl. 00:01 #37205
michaelb- Planet
Bjørn T. Jønsson wrote:
Kaldt og tørt. I en kelder eller garasje, måske. Eller i eget obs. hvis man er så heldig at ha det. Man kan ha et tynt plæd over der puster, slik at ikke dug kommer på teleskopet.Mit står på lager lige nu, men det kan jeg ikke anbefale … for da får man ikke brugt det.
Hehe nej, det skal ikke på lager. Og koldt kan det godt blive et problem for mig at opbevare det. Jeg bor i en lejlighed – så tør ikke smide den ned i kælderrummet 🙂 Men jeg må finde en god kasse til den som jeg kan transportere den i. Det er også noget med, at det er bedst at opbevare dem med spejlet nedad, eller liggende, ikke? Noget med fedt der KAN dryppe fra hovedspejlet til corrector hvis den vendes forkert?
17. april 2010 kl. 00:41 #37209
michaelb- Planet
Tak skal i have allesammen 🙂
Så havde jeg kikkerten ude igen her til aften, inden jeg simpelthen blev for træt efter en lang uge på arbejde. Passer meget godt med at jeg syntes der begyndte at komme et højt tyndt skydække ind. Ved ikke om det er asken fra Island, men synes generelt det hele havde et tåget skær højt oppe i atmosfæren idag.
Men Polar alignment var næsten perfekt idag. Underligt nok kan det betale sig at bruge lidt tid på at finde og centrere stjerne helt perfekt 🙂 og så tilføje de par ekstra kalibrerings stjerner den så gerne vil have. Det overraskende, synes jeg selv, at en total nybegynder som mig kan gøre dette så flot på andet forsøg (hvis jeg skal sige det selv). Stor kudos til Celestron for et fantastisk polar alignment system – der virker med kun at pege på 4 stjerner. Tog under 5 minutter.
Men af nye issues idag, så er jeg ikke længere sikker på min balancering er så perfekt som først antaget. Når jeg balancere uden okular, så kan jeg kun få perfekt RA balance ved at have begge modvægte helt ude for enden af vægtstangen. Hvorfor har de mon ikke lavet den bare 20cm længere?
Det vil sige, at med mindre jeg investere i ekstra modvægte, så kan jeg ikke balancere korrekt selv med det 23mm 2″ okular der følger med som standard. Og jeg har virkelig brug for en modvægt på tubus også, til disse store og tunge okular.
Men men men.. Med bedre polar alignment, så kom CGEN’ens goto virkelig til sin ret. Jeg ramte ikke objekterne spot-on, men de var let at finde tæt på center af søgekikkerten, og så justere pænt ind i teleskopet.
Så idag var dagen hvor jeg virkelig kunne se sager, selvom lidt dårlige atmosfæriske forhold og lys forurening satte en dæmper.
Det første mål var Saturn. Den var fantastisk når jeg kunne finde den i mit gamle Fleggaard teleskop, men for pokker da den er flot i C11’eren. Jeg kunne også tydeligt se 2-3 måner også. Imponerende syn ved 373x forstørrelse. Jeg ved ikke om det var indbildning, men jeg tror jeg kunne skimte et par skybælter 🙂
Derefter gik turen til M13. Let at finde – og efter jeg begyndte at dække af for gade lampernes lys ved at dække med begge hænder om okularet, så trådte den tydelig frem. Det er den første stjernehob jeg har set, og den er ikke mindre end spektakulær ved 122x. Jeg fik helt kuldegysning.
Så med M3 i nabolaget, så måtte jeg lige se den også. Syntes den var endnu flottere og mere lys stærk. Endnu et hit. Der blev jongleret en del mellem M3 og M13 🙂
Jeg forsøgte at finde et par galakser også, men havde generelt svært at se dem i søgekikkerten. Lige pånær M64 som fremstod som en pæn tydelig tåget klat. Jeg skal helt klart have en masse mere øvelse i at spotte disse, og lidt mere mørk himmel vil gøre godt også.
Og så blev der sluttet af med endnu et kig på Saturn 🙂
17. april 2010 kl. 05:48 #37210
Hej Michael,
Flot at du er i gang med observationer. Det ser ud til at du har meget glæde af din hobby!
Du må ikke opbevare teleskopet koldt, kun hvis du har mulighet for det. Når det står varmt må du huske på at det tar længer tid fra du tar det ud til det er aklimatisered nok til at du kan bruge det. Minimum en halv time bør det da stå ude før brug.
Det med fædt som drypper ved jeg ikke om, men teleskopet bør stå med spejlet ned bagefter for at undgå dug og fugtighed på spejlet mens det tørker. Ikke ta på evt. deksel foran aperaturen før det er tørt igen. Når man har teleskopet stående med spejlet ned mod gulvet undgår man også så meget støv.
Mvh,
Bjørn17. april 2010 kl. 09:22 #37215
michaelb- Planet
Hej Bjørn,
Ja, jeg føler mig lidt som et barn der åbner gaver juleaften hver gang jeg får et objekt frem i okularet 🙂
Jeg kan forstå på det hele, at jeg må finde mig en bedre kasse at opbevare tubus i 🙂 En hvor jeg har mulighed for at placere den ordenligt, så den kan akklimatisere sig igen når den kommer indenfor.
Jeg har indtil videre sat den op 2-3 timer før jeg skal observere indtil nu, så den burde være rimeligt afkølet der.
Jeg takker mange gange for hjælpen! 🙂
17. april 2010 kl. 10:05 #37217
Ja, men ikke pakk teleskopet ned i en kasse før det er aklimatisered igen. Det er bedre at la det stå over natten, eller i hvertfald nogle timer, men spejlet ned, før du evt. pakker det ned. Men hvis du har en plads til at la det stå fremme i et hjørne af leiligheden er det bedre end at pakke det ned efter hver gang. Bare kast et putetræk eller en filt over så det ikke støver ned. En fôret kasse er dog bra til at transportere udstyret i.
Bjørn T. Jønsson 2010-04-17 10:08:33 Mvh,
Bjørn17. april 2010 kl. 11:06 #37222
Anonym- Nova
Jeg har alltid en stor plast-pose/søppelsekk for hånden når utstyret skal i hus igjen ! Da pakker jeg tubus inn i sekken og knytter godt for.
Eventuell dugg vil da slå seg på utsiden av plast posen og ikke inne i posen der tubus ligge tørt og fint til neste gang !
17. april 2010 kl. 15:44 #37260
michaelb- Planet
God info der, tak skal i have.
Jeg har desværre ikke plads til at lade montering og OTA stå samlet i et hjørne. Så den skal gerne pakkes lidt af vejen i et stort skab eller lign.
Jeg tænker lidt på at købe noget ala dette her: link
Men den er en anelse dyr. Men bedere beskyttet bliver OTA’en vel næppe 🙂
MichaelB 2010-04-17 15:46:05 17. april 2010 kl. 16:08 #37265
Disse er rimeligere (og penere): http://www.lindeoglarsen.dk/default.asp?Action=Details&Item=477
Plukskum i løsvægt kan du osse få: http://www.lindeoglarsen.dk/default.asp?Action=Details&Item=558Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'First light!' er lukket for nye svar.