First light

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? First light

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af steffan. This post has been viewed 383 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Endelig er de sidste dele til min opsætning ankommet. Jeg fik tubus (TS200 mm) og mount (EQ6 pro) før jul- men uden medfølgende okularer Cry. Men så, dagen før nytårsaften, ankom et sæt okularer, bl.a. et lækkert SW 26 mm 2” widefield okular Tongue.

I går fik jeg kun afprøvet polaligning og set på diverse objekter med ”håndført” teleskop, før andre pligter kaldte. Fotonerne bragede ned i spejlene og ind i mit øje: måne, venus og stjerner stod krystal klart, og M42 lyste pænt op. Det var ret overvældende at se det hele ‘live’!

Desværre nåede jeg ikke at afprøve synscan håndkontrollen, men det sker næste nat med klar himmel.

Jeg bemærkede, at stjerner mod synsfeltets kant var noget uskarp, selvom de stod som små nåleprikker mod centrum. Er det Coma/feltkrumning eller en mangel ved okularet?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mikkellund
        • Giant

Hej Mogens

Tillykke med den fine opstilling. Er first light ikke bare super fedt.
        Det med de uskarpe stjerne i kanten er helt normalt i en f/5 newton, det hedder rigtigt nok koma. Nogle okularer korrigere mere eller mindre for det. Hvis det genere kan man få optik der retter op på det, f.eks. paracorr fra tele vue.

Mikkel

mr.mox
          • Nova

First light burde man have noget oftere (og det er Henrik sikkert enig i LOL). Tillykke!

Inden du farer ud og køber komakorrektor, så tjek lige om teleskopet er kollimeret. Jeg har en SW 8-tommer f/5, og synes ikke jeg er plaget af koma visuelt. Ved ikke om okularerne kan spille ind. Jeg bruger primært mit Hyperion 21mm når det er små forstørrelser

steffan
            • Giant

Hej,

Jacob jeg tror godt man kan have visuel coma vedr 2″ okularer. Hyperion er 1,25″ er det ikke korrekt?

@Mogens

Tillykke med first light, håber det var en god oplevelse og du er bidt på mere 🙂

Mvh Steffan
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'First light' er lukket for nye svar.