First Light

Viser 5 indlĂŠg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

SĂ„ blev det first light!

Jeg fik sat den nye kikkert op i observatoriet i gÄr.

Tak til Jens Jacobsen, som kom pÄ besÞg og hjalp til bÄde med teknisk/hÄndvÊrksmÊssig bistand og med at lÞfte dyret pÄ plads. Der skulle bores og skrues lidt for at fÄ tingene til at passe.

OpsÊtning pÄ wedgen er en opgave for mindst to mand, gerne tre. Kikkerten er tung og uhÄndterlig.

Da det langt om lĂŠnge var ved at blive mĂžrkt, gik jeg ud for at gĂžre de indledende Ăžvelser. FĂžrst mĂ„tte jeg justere sĂžgekikkerten, sĂ„ den passede med feltet i 14”. Ikke helt nemt, nĂ„r det endnu er lyst, men Jupiter gav en hĂ„nd med..

Derefter lavede jeg en grov polindstilling, som er en automatisk funktion. Kikkerten kommanderede rundt og jeg stillede ind pÄ Polaris og derefter pÄ Arcturus. SÄ var det klaret.

SĂ„ gik jeg i gang med en drift-aligne, ogsĂ„ en indbygget funktion. Og det var nemt! Starlocken fandt selv en stjerne i syd, den kunne bruge og gik i gang. Efter et minus tid skrev den pĂ„ displayet: drej azimutten ”clockwise” to en halv gang. Det gjorde jeg og tog en tur mere. Efter ca. 1 minut skrev den drej azimutten 1,1 gang, stadig cw. Da det var gjort, kĂžrte den i ca. 3 minutter og erklĂŠrede, at der ikke skulle justeres mere, Herefter fandt den en stjerne i Ăžst, kĂžrte lidt og sagde drej ccw 1,2 omgang pĂ„ polaksen. Det gjorde jeg, hvorefter den kĂžrte i et par minutter og erklĂŠrede at alt var ok. Det var det. SĂ„ var kikkerten indstillet.

Jeg kiggede herefter lidt rundt pÄ forskellige objekter for at prÞve indstillingen og funktionerne.

Med Starlockfunktionen finder kikkerten selv feltet og indstiller prĂŠcist pĂ„ det Ăžnskede sted – og sĂ„ bliver den der. Den guider automatisk, sĂ„ det er Ă„benbart kun at sĂŠtte et kamera pĂ„ og eksponere lĂžs.

Jeg prÞvede ogsÄ at flytte rundt uden starlock sat til, og fandt hvad jeg ville, selv over stÞrre afstande. Kikkerten stÄr ret prÊcist.

Derefter sÄ jeg pÄ supernovaen i NGC 6946, som efter et par forsÞg var nem at finde. Jeg skulle lige genkende feltet. Supernovaen var af samme magnitude som stjernerne omkring, ca. mag 13. SÄdan puls-minus. Ret tydelig. Selve galaksen kunne jeg ikke se.

Det bliver spÊndende at prÞve kikkertens funktioner i detaljer. Er det ikke snart efterÄr?

mvh
      Lars

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Tillykke med det nye “dyr” Det bliver spĂŠndende at fĂžlge i fremtiden

Hvad med at prĂžve den for tiden “klare” komet C/2015 V2 der er meget tĂŠt pĂ„ zenit omkring midnat og har meget lille egenbevĂŠgelse 6-7 magnitude

hilsen Claus

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Tak Claus.

En stor del af tiden i aftes/nat gik med at finpudse diverse indstillinger, sĂ„ det blev ikke til sĂ„ meget “kiggeri”, men kometen er pĂ„ programmet, den stĂ„r jo superfint for vore breddegrader.

mvh
          Lars

clauskaf
          Deltager
            • Nova

DesvÊrre stÄr den ikke sÄ godt for mig, skal head 3-4 tiden for at jeg kan fange den ud af mit lille vindue

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tillykke med first light. SpĂŠndende at lĂŠse om starlocks lyksaligheder – det lyder sgi let.

PS: Jeg pakkede en 40kg parasol fod ud i dag og tĂŠnkte at det var godt den ikke skulle lĂžftes op i 1 1/2 meters hĂžjde og spĂŠndes i en svalehale

/Rudi B. Rasmussen

Viser 5 indlĂŠg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'First Light' er lukket for nye svar.