first light

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER first light

• Dette emne har 23 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 301 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det ser spændende ud Morten, er det et skydetags obs?

PS: det var da aligevel en grov’ masse kontravægte, de inderste gør vel ikke megen gavn, men det er måske til ultra finjustering af balancering?

/Rudi B. Rasmussen

morten
      Deltager
        • Super Nova

de inderste er til finjustering. Det hedder sig, at man ikke skal have vægtene på enden af stangen fordi systemet derved bliver mere vibraitonsfølsomt, teoretisk er det vel rigtigt?

Iøvrigt er det rart at have en af de små 5 kg vægt til tæt på til at finjustere

kubach
        Deltager
          • Super Giant

Morten, super setup du har der. Specielt din meget særegne kontravægt oven på tubus Thumbs%20Up.

Mark

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Min umiddelbare reaktion er, at det er godt, at tubus og opstilling

ikke er malet sorte ligesom det indvendige af observatoriet

Det ser godt ud Morten

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

webweichel
            Deltager
              • Nova

Meget flot M27 Thumbs%20Up og tillykke med det nye observatorium det ser meget lækkert ud. Jeg har jo også et OO 12″ F4 ultra grade spejl i min VX12’er og er meget tilfreds med spejlet. Har efterhånden skiftet en del ting ud for at stabilisere, ny spider, sekundær spejl, okular udtræk osv. Næste opgrade kunne være en carbon tubus. Har du vejet den færdige kikkert og hvad er vægten for selve carbon røret?

Held og lykke med obs. ser frem til flere billeder.

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Utrolig flot M27

Hilsen Claus

xplode
                Deltager
                  • Nova

webweichel wrote: Meget flot M27 Thumbs%20Up og tillykke med det nye observatorium det ser meget lækkert ud. Jeg har jo også et OO 12″ F4 ultra grade spejl i min VX12’er og er meget tilfreds med spejlet. Har efterhånden skiftet en del ting ud for at stabilisere, ny spider, sekundær spejl, okular udtræk osv. Næste opgrade kunne være en carbon tubus.  Har du vejet den færdige kikkert og hvad er vægten for selve carbon røret? Held og lykke med obs. ser frem til flere billeder.

Min 12″ f/4 med karbontube, carbon spider og TS speilcelle veier ca 16kg uten ringer.

Tuben mener jeg har en vekt på ca 6kg

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

jeg ved faktisk ikke præcist hvad den vejer. vil gætte på ca 20 – 25 kg med der hele

så vidt jeg husker vejer selve tubus 8 kgmorten2015-08-20 19:13:36

webweichel
                    Deltager
                      • Nova

Ok, så vil jeg nok skulle lægge ca. 3-4 kg til i forhold til alu tubus, tak for info.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'first light' er lukket for nye svar.