› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › First Light
- Dette emne har 19 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af torbenf. This post has been viewed 458 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. august 2009 kl. 08:14 #19275
rasped- Moon
2mas wrote:
jamen, jeg er gået hele vejen fra starten. Eq6pro montering, TS200mm, SW 70mm guidekamera med Qcam5mono og Canon EOS450D.Der er nogen der kan… Dejligt udstyr du har.
6. august 2009 kl. 09:09 #19277
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg er en af dem der ikke vil undvære goto, det er dejligt let og meget hurtig kommer man til næste objekt, ulempen for mig i hvertfald er at jeg ikke rigtigt lære himmelen at kende, men det kan jeg fint leve med.
6. august 2009 kl. 11:35 #19282
Frank LarsenModerator- Super Nova
GOTO er fint – når det virker.Problemet med GOTO er at man bliver FOR afhængig af det og aldrig lærer at finde rundt selv og når så GOTO rammer ved siden af så er man HELT på bar bund.Så selv med GOTO skal man kunne nogle basale tricks til at finde rundt og der er det en god ide at starte uden.1. Lær først hvilken vej stjerner flytter sig i okularet i forhold til på himlen – læres bedst ved praktisk erfaring. Månen er et godt test objekt.2. Lær denæst at ramme og centrere klare stjerner manuelt2. Lær så hvor store udsnit af himlen du ser i dit okular (og lær at genkende stjerne mønstre på stjernekort i okularet)3. Lær dernæst at hoppe fra stjerne til stjerne ved simple bevægelser i ENTEN RA ELLER DEC. (Kræver stjernekort og en smule planlægning)Man flytter sig kun et okularfelt adgangen og holder øje med de stjerner der kommer ind i feltet og forlader det igen så man ved hvor mange okularfelter man har flyttet sig.Et værktøj der er godt med papirstjernekort er nogle ringe af ståltråd eller pap med diameter svarende til synsfeltet i okularet.Sørg for at følge med på stjernekortet som du har printet ud fra Carte du Ciel, starry Night eller lign planetarieprogram med sortestjerner på hvid baggrund. Husk at få tegnet RA/DEC trådnet med på udskriften så du ved hvad retning dit teleskop bevæger sig når du drejer på slowmotion akslerne.Det kan også være en god ide at udskrive stjernekortet så det passer med det du ser i okularet. (spejlvendt/påhovedet/begge dele alt efter udstyr der er anvendt – test dette i dagslys)En god øvelse er at hoppe rundt mellem stjernerne i Karlsvognen eller lyren.Når man mestrer dette punkt ved man (næsten ;o) ) ALTID hvor man kigger hen på himlen og så bliver det pludselig MEGET nemmere af finde de helt svage objekter.4. For at finde et svagt objekt anbefales det først at finde en meget klar stjerne i nærheden og så hoppe fra stjerne til stjerne indtil man er så tæt på objektet at det bør være i synsfeltet.Husk også på at lav forstørrelse somregel gør det nemmere at fange de svage objekter hvis de ikke er meget små.Selv med GOTO er det en god ide først at lave GOTO til en klar stjerne som er let genkendelig og centrere og synkronisere monteringen der og så køre videre derfra.Forvent ikke at se farver – jeg har en 12″ og kun på meget lysstærke objekter som Orion tågen og ringtågen M57 i Lyra kan jeg se/fornemme farver.Forvent heller ikke særlig mange detaljer – og slet ikke på denne tid af året.Du skulle iøvrigt prøve at finde M57 – det er en meget lille – men ret lysstærk nova rest og der er tydelig ringstruktur. Den ligger i bunden af Lyren ved Vega.Der er mange stjerner i området så hvis du holder hovedet koldt så er det muligt at hoppe fra VEGA til Lyren.M81/M82 galakserne midt på en linie gennem de to bagerste stjerner og polaris er også relativt nemme at se – ved lav forstørrelse kan man have dem begge i feltet på en gang.Håber det kan hjælpe lidt til næste gang du skal ud.Men godt at høre at du er kommet igang – kan kun tilslutte mig det med virus’en den bliver hurtigt kronisk.6. august 2009 kl. 12:04 #19285
Frank LarsenModerator- Super Nova
Glemte at nævne:
Når man starhopper opdager man tit klatter og dobbeltstjerner som man lige skal kigge nærmere på – ved GOTO har man jo ikke øjet i okularet.Det er en iøvrigt god oplevelse at panorere rundt i mælkevejensstjernevrimmel eller ude i de store galakseclusters i Pegasus og Perseus (hvis det er tilstrækkeligt mørkt)Iaften er der iøvrigt en sjælden mulighed for at se Månen, Jupiter samt NEPTUN på en og samme tid da de mellem 23 og midnat danner en næsten ligesidet trekant med 2,5grader mellem objekterne.FrankLarsen 2009-08-06 12:05:29 30. september 2009 kl. 07:41 #22856
torbenf- Asteroid
Hej!
Jeg vil lige sige tak for de gode tips og tricks i har fortalt til Rasped – det har hjulpet mig meget til at komme fra håndkikkert over på et “rigtigt” teleskop og rent faktisk få noget ud af det
En lille ting, som jeg vil nævne er at det stadig er en god ide at have håndkikkerten med ud, fordi den har et større synsfelt end teleskopet. Jeg gør det at jeg finder området jeg vil kigge på med håndkikkerten, og husker så på stjerne mønstrene så godt jeg kan – kigger på Stellarium på laptop’en, så kigger jeg i teleskopet for at se udsnit af det jeg lige har set. Det har hjulpet mig meget til at blive bedre til at danne bro mellem hvad man ser med det blotte øje til det lille udsnit man ser i teleskopet.
Fedt forum!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'First Light' er lukket for nye svar.