First Light

• Dette emne har 19 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af torbenf. This post has been viewed 457 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

rasped
      • Moon

Hej

Jeg har været den heldige første mand af låneteleskopet som k_holst låner ud.

I aften er seeing rimelig god skulle jeg mene. Indtil videre har jeg set lidt på månen. Og jeg vil sige… ingenting, blæst tilbage. At jeg SELV ser kraterne på månen… det er jo fantastik.

Jeg har også set Jupiter og dens 5 måner… eller dvs, den ene af det jeg troede var en måne var en stjerne, men hvad fanden… Jeg er lykkelig. Jeg så endda også bælterne, det havde jeg alligevel ikke troet jeg kunne. Hvad fanden, det er ikke sat 100% præcist op, spejlet var ikke koldt, og jeg stod på en skammel og var ved at brække ryggen, men jeg så det!

Well, jeg skal ud igen, skulle bare lige kigge lidt på Stellarium for at finde noget at kigge på…

Tak Kim!

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Jo, jo, ham Kim er da en rar fyr, sådan at låne sit udstyr ud. Men jeg husker også første gang jeg var ude hos ham, og det har da kostet mig mange penge siden hen, så pas nu på kære ven,????? Thumbs%20Up at det ikke bliver en vane Approve

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

En fornøjelse at høre om dit first light og at det er en success !! Thumbs%20Up

Pas nu på, den astro virus har det med at give kronisk syge WinkLOL

rasped
            • Moon

Well, det er nu midnat, og jeg har allerede mærket virussen. Jeg har også allerede lidt mit første knæk… jeg fandt ikke andet der var “værd at se på”. Jeg havde efterladt teleskopet stirrende næsten lodret op, uden dæksel. Jeg tror at jeg fik dug på spejlet.

Jeg ledte efter M13, og M57 uden held. Det var også bare fordi konen ville ha den bærbare, så jeg skulle rende ud og ind. Også lige detaljen med dug på spejlet.

Goto…. tjooh… det lyder desværre som en god ide.

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hej Rasmus.

Super heldigt at det er klart så du kan få prøvet at kigge lidt.

Hvis du kigger på computer og render ud og ind, vil jeg anbefale dig at bruge en “sørøver klap” for det ene øje. Det tager ca. ½ time for øjet at blive tilvendet til mørke og du kan se væsentligt mere når øjet er mørketilvendet. Vær også opmærksom på at når du har kigget på månen er øjet absolut ikke mørketilvendet! Jeg plejer at kigge måne med venstre øje og alt det andet med højre øje.

Det kan godt være svært at finde deepsky opjekter til at starte med. Hæng på! Lige pludselig finder du fidusen og det begynder at blive nemmere.

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

Jeps, Sådan.

Jeg husker tydeligt første gang jeg så månen i et teleskop. Det var i starten af 80’erne og det skete gennem et 16″ cassagrain teleskop på Ole Rømer observatoriet i Århus.

Siden har jeg været bidt af en gal kikkert og en kunderådgiver Wink

Men fornøjelse er jo stor når man sidenhen finder alle de andre objekter på himlen.

Især når Månen ikke der der !!!

Clear Sky’s fremover, Rasmus.

Jeg er sikker på, at dette forum står klar til at hjælpe dig.

Bjørk Jensen ***nova2009-08-05 10:09:19

2mas
                Deltager
                  • Nova

Super Rasmus. Godt at det har fanget dig. Jeg er selv newbie, men er hoppet på fotovognen med det samme. Og ja, den virus som Lars nævner, er nem at få, men svær at komme af med. 😉 Prøv evt at fange M51. Den er nem at finde, lige under håndtager på storebjørn, men også M13 i Herkules skulle være til at få øje på

rasped
                    • Moon

Hey Thomas.

Hvilket udstyr har du anskaffet dig? Jeg hælder selv til at få et webcam på eller noget, det gør det lidt lettere at få min 3 årige søn med. Lidt svært når reflektoren står i en åndssvag position.

/Rasmus

chrjensen
                      • Super Giant

Lige en puplic service info:

Når okularet står i en åndsvag stilling – hvilket det tit gør på equatorialt ophængte newtons – så kan det tit hjælpe at løsne tubusringene lidt og dreje røret så stillingen bliver mere komfortabel. Det er ikke snyd – alle gør det.

Det kan selvfølgelig være at du allerede har fundet ud af det, eller det ikke er relevant for det teleskop du har lånt, i så fald så bare ignorer denne post…

2mas
                      Deltager
                        • Nova

Rasped wrote: Hey Thomas.

Hvilket udstyr har du anskaffet dig? Jeg hælder selv til at få et webcam på eller noget, det gør det lidt lettere at få min 3 årige søn med. Lidt svært når reflektoren står i en åndssvag position.

/Rasmus

jamen, jeg er gået hele vejen fra starten. Eq6pro montering, TS200mm, SW 70mm guidekamera med Qcam5mono og Canon EOS450D.

rasped
                          • Moon

Ok… så tror jeg at jeg har set Andromeda/M31.

Nu har jeg jo ikke den store erfaring, men kan det passe at det “bare” er en lidt lys tåge, og at den er lettest at finde omkring 6-10 x forstørrelse?

Anyway, jeg er ret sikker på at det er den jeg har set. Jeg er glad for at det lykkedes mig at finde andet end månen og jupiter.

Jeg er dog lidt ked af manglen på detaljer… jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet.

Det er nok lidt fordi månen er så kraftig, og fordi jeg hele tiden kiggede på den bærbare.
                          Jeg fandt den, og vil nu savle et par minutter og se om ikke mit nattesyn skulle blive lidt bedre.

Ciao bello..

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Hej Rasmus.

Tillykke med dit første DSO (deep sky opjekt).

Du må ikke forvente en hel masse detaljer. De fleste DSO`er er lyse tåger eller difuse klatter.

M31 er meget stor i udstrækning, men ikke så lysstærk. Du har sikkert set lidt af området omkring kernen.

Men der er lidt du kan gøre for at få mere med.

I det her tilfælde er månen ikke din ven! Den ødelægger en del. Vælg dine opjekter så langt fra månen som muligt – endnu bedre en måneløs nat.

Nattetilvending af øjnene.

Øv dig i indirekte syn. Når du ser direkte på noget, bruger du ikke det mest lysfølsomme område af øjet. Prøv at kigge lidt ved siden af opjektet. Det kræver noget tilvending, men hjælper en del.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Hvis du vil se lidt strukturer så prøv at gå efter eks M51.

rasped
                                • Moon

k_holst wrote: Hej Rasmus.

Tillykke med dit første DSO (deep sky opjekt).

Du må ikke forvente en hel masse detaljer. De fleste DSO`er er lyse tåger eller difuse klatter.

M31 er meget stor i udstrækning, men ikke så lysstærk. Du har sikkert set lidt af området omkring kernen.

Men der er lidt du kan gøre for at få mere med.

I det her tilfælde er månen ikke din ven! Den ødelægger en del. Vælg dine opjekter så langt fra månen som muligt – endnu bedre en måneløs nat.

Nattetilvending af øjnene.

Øv dig i indirekte syn. Når du ser direkte på noget, bruger du ikke det mest lysfølsomme område af øjet. Prøv at kigge lidt ved siden af opjektet. Det kræver noget tilvending, men hjælper en del.

Jeg ved godt det med inddirekte syn, det er bare så svært at holde i længere tid, men det er nok et spørgsmål om tilvænning… Det minder lidt om at lære at flyve(for dem der har læst hitch hikers guide to the galaxy).

Det giver blod på tanden når man ved hvad man kigger efter. Jeg troede jo lidt at det ville være helt tydeligt, bøjet i neon at her var noget at kigge på. Det var lidt tilfældigt at jeg fik drejet rigtigt derhen. Jeg gik målrettet efter den, men jeg synes sgu det var svært. Da jeg så havde givet op kiggede jeg i søgeren og så noget jeg kunne dreje hen til… også på vej derhen fik mit perifære syn øje på klatten.

Det lykkedes mig at se en smule detaljer, jeg bilder mig selv ind at jeg kunne se lidt forskelle i lysstyrken, en kerne med en donut uden om.

Mht. månen, jeg kan godt se at den forstyrrer. Der var klare skygger, så jeg stillede mig hen bag en busk.

Er der forresten nogle tricks til at kigge i en Plössl? Jeg synes billedet er meget bedre en den anden jeg har(keppler?), men jeg kan satme ikke holde mit hoved stille, så jeg kan ikke se noget halvdelen af tiden.

rasped
                                  • Moon

TommyF wrote: Hvis du vil se lidt strukturer så prøv at gå efter eks M51.

Jeg forsøgte igår på opfordring af 2mas at finde m51, men jeg var ikke helt klar over hvad jeg skulle kigge efter, så jeg er bare skøjtet forbi den. Hvis seeing er til det vil jeg helt klart forsøge igen i aften.

Men den goto bliver sgu mere og mere attraktiv, jeg bliver helt åndssvag i knolden af at skulle vende det inde i hovedet for at få bevægelserne af teleskopet til at passe med det jeg ser. Hvorfor skal det dog også være på hoved og hvad ved jeg?
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'First Light' er lukket for nye svar.