first foto light meade 80mm apo

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER first foto light meade 80mm apo

• Dette emne har 31 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 722 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Ja de ser fine ud.

Der er som outlook skriver en tydelig farvefejl.

MEN inden vi bekylder kikkerten for noget, ville jeg dog gerne se nogle billeder udenom termoruden, som alt andet lige nok er den største fejlkilde i billedet her

Henrik2009-01-27 12:46:07

Anonym
        • Nova

Jeg kan ikke se den farvefejl i alle snakker om. Kan i ikke markere den, så selv en idiot kan finde den i billedet?

nive
        Deltager
          • Super Nova

madsen wrote: Jeg kan ikke se den farvefejl i alle snakker om. Kan i ikke markere den, så selv en idiot kan finde den i billedet?

Jeg kan heller ikke se nogle farvefejl !Sleepy

/Nils Vest

holm
          Deltager
            • Super Giant

Nej, der må jeg også sige, at det bliver lidt for nørdet – det kan jeg sgu’et se!Wacko

Men ok, nu har jeg arbejdet indefor den professionelle musik/studie-branche i adskillige år og det svarer vel til, at man tester højtalere med en MP3 fil – nogen kan høre det, andre kan ikke og så er der den som kan høre det fordi de VED det…Cool

Holm2009-01-27 15:12:36

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Farvefejlen er meget lille. Faktisk så lille at jeg mener det kan være atefakter som slet ikke har noget med optikken at gøre. Den ses som en svag lilla rand på nogle af grenene, især dem so er lidt ude af fokus. Det er petitesser.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Men er de grene taget gemmen en rude eller ej? Da man jo kan forrykke farver meget gemmen termoglas.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Nej der er ikke meget at se, men gennem et vidnue yder den heller ikke retfærdighed.

Desudne er stjernebilleder og dagslysbilleder er meget forskellige, fordi stjerner udsender væsentligt meget mere UV og IR end normale grene (Undtagen den særlige busk “hipo-se-gennem-korpus” der udsender kortbølget røntgen stråling og derfor bruges til diagnostisering i primitive samfund :o)

Desuden er stjerner punktformige i modsætning til grene (fraset selvlysende bladlus set på lang afstand naturligvis), så de deformeres tydeligere ved evt. billedkrumning end grene gør.

Sagt mao.: Jeg kan også tage et godt billede gennem en f/5 akromat i dagslys, men det gør den ikke nødvendigvis god til astrofoto;

Jeg er sikker på at din nye kikkert er god, men lad os vente og se hvad den siger til noget stjernelys.

(Stjerner er også meget større end grene .. og nu er det vist ved at være sent :O)Henrik2009-01-27 16:55:17

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

det billed med grenene er ikke taget igennem en termorude og med solen ind fra venstre side billet er forstørret 100% iso 100 Smile

Jeg ved godt det er en hvepse rede jeg har stukket hånden ned i og det er nærmest religion her på astro forum med ed er og apoer og farve fejl men lad os nu se når det engang bliver skyfrit om den ikke tegner som jeg regnede med på foto, visuelt er den det bedste refracktor jeg har set i gennem til den pris ,ingen tegn på CA på månen rigtig god kontrast og knald skarp.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Jørgen,

Jeg tror også den er god. Dit grenebillede svarer meget godt til metoden man tit ser i andre tests for farvefejl med dagslysbilleder: Små detaljer mod en lys himmel.

Hvis du ikke ser nogen farvefejl på Månens kant, eller på en klar stjerne højt oppe, så er den godt korrigeret.

IR og UV synes jeg ikke er så relevant. Fotografisk bruger man UV/IR cut filter så snart der er linser i lysgangen, og visuelt kan man ikke se det.

Men du har ret, emnet farvefejl giver da af og til anledning til nogen diskussionBig%20smile

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Nogen der ved om mine 1 år gamle Ha+Lrgb astromik filter har uv/ir indbyggede?

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Spørgsmål til eksperterne:

Bortset fra en reflektor, kan man så forvente at IR og UV falder i samme fokus som synligt lys, selv med en tre-linset ? Min lille APO er ikke god til UV/IR sammenlignet med en reflektor..

Hvis man ser på spot diagrammer, hvor langt ude fra fokus fjerner/skifter bølgelængderne sig fra hinanden ?

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Tommy

Der er indbygget IR/UV i Astronomiks filtre,også 1 år gamle

VH Mogens

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Jeps, der er en smule farvefejl – der er en blå rand på venstre side af grenene. Dette kunne tyde på en smule asymmetri, så måske skal noget lines op.

Jeg vil dig sige, at farvefejlen er meget lille, og der er ingen tvivl om, at kikkerten vil være fin til astrofoto. Kontrasten er fin, så det skal nok blive godt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Hej Jørgen

Nej det er skam ikke religion, der er ingen hvepserede og jeg er faktisk ret sikker på at den 80-120% så god som en hvilken som helst af de de andre kinesiske ED’ere.

For kvaliteten af dem er ved at være så god, at du næsten ikke kan se forskel.

MEN der er lidt delte meninger om Meaden.

Som amatørastronom vil du garanteret næsten være lige så glad for den ene somd en anden, men som forhandler skal jeg jo interessere mig for de mindre nuancer, så jeg kan rådgive folk til at få en kikkert vi kan stå inde for er den absolut bedste til prisen.

Til sammenligning har vi jo fx. IN 70ED til 2400.

Men spørgsmålet er så hvad der er bedst; En FLP53 dublet, eller en FLP51 triplet?

Nå ja det er bare for at forklare min interesse for de finere detaljer :O)

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Til Nightsky, UV og IR ligger som bekendt i hver sin ende af spektret og endda i stort omfang uden for det synlige område så selv den bedst korrigerede APO vil ikke formå at bringe disse til fokus. Derimod skal man vælge enten eller…forstået på den måde afhængig af hvor apo’en har sit optimum i det synlige lys, så kan den være bedre korrigeret i den violette ende af spektret eller modsat mere til den røde ende af spektret. En dublet apo som Skywatcher´s ED 80 og Orion’s 80’er gengiver UV området udmærket til en vis grænse forstås idet glas ruller UV af ved de 340-350nm. Mange af de gængse kinesiske såkaldte apo’er er godt korrigeret i den ende af skalaen mod en dårligere gengivelse i den anden men som dårligt opfattes af vores øjne. Det gælder til en vis grad også for en del af WO’s apo’er. Så man kan ikke sige generelt hvor langt ude disse skifter fokus da det afhænger af kikkerten og hvor den har sit optimum og farverækkefølge samt hvor langt “ude” disse har deres værdier.outlook2009-01-28 20:29:03

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'first foto light meade 80mm apo' er lukket for nye svar.