first foto light meade 80mm apo

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER first foto light meade 80mm apo

• Dette emne har 31 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 721 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter

joergen.k
    Deltager
      • Nova

hej alle

her et par billeder med min nye meade 80mm apo triplet

20 meter høj mast ca. 70meter væk

foto:erik nikon 70D

husgavl ca.200 meter væk

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Ser jo ret fint ud… Men prøv næste gang noget som er ca 300 meter ude, og i trækronen, med lidt sol. 1:1 foto…. Men det ser godt ud, maste toppen er nok der hvor den bedste test er her

andreas
          • Super Giant

Hvor har der været så blå himmel i dag? 😉

Rigtigt fint, måtte hente brillerne for at kunne se de mange skarpe detaljer.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Den gavl viser jo fint at den tegner flot, da fugerne er lige over hele feltet.

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Der er fin skarphed og ingen rigtig farvefejl at se. De fine nuancer i murstenene vises flot, hvilket tyder på rigtig god kontrast. Det ser ud til at være en fin optik. Har du billederne i stor størrelse?

joergen.k
              Deltager
                • Nova

jeps stor størrelse

skal dog lige sige at billed er taget ud gennem et termo vindue

jørgen k2009-01-24 21:18:11

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Det må være de meget omtalte APO vinduer LOL men det ser da stadig godt ud

hoest
                  Deltager
                    • Nova

HAHAHA
                    Ih hvor du dog kan Jesper

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

LOL nej så skulle det havde været 3 lags termoWink

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

jørgen forsatan, har du taget testskud gemmen en rude hehe, dovn hund eller kulde skræk LOL http://www.rigorigo.dk2009-01-25 09:21:05

joergen.k
                        Deltager
                          • Nova

lorte vejr det regnede og lidt dovenLOL

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Tillykke med den, Jørgen K. Det er en udmærket refraktor. Men man kan altid finde noget CA hvis man vil. Nu er det gennem en rude, så det er næsten ikke til at vurdere. Men prøv et par skud uden for en dag. Og upload dem. Så ser vi igen. Men skal det endelig være, så prøv i XP at zoome ind på grenene. Jeg kan ikke bruge det forstørrede billede du har uploadet da det er ødelagt af zoom og yderligere kompression. Du vil så se violet lateral farve som det hedder som ses på de mere eller mindre lodretgående grene, eller “farbquerfehler” som de kalder det på tysk. På aksen eller den longiditunale CA som er den vi mest kigger efter er den udmærket korrigeret for som det ses på de vandretgående grene. Dog ses begge former især på øverste billede af masten med vanter og vindpil, hvis zoomet lidt ind. Men ellers ok billeder fra en kikkert du nok skal få meget glæde af. outlook2009-01-25 12:20:37

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

joergen.k
                            Deltager
                              • Nova

hej outlook

her et nyt billed taget kl 14.03 i raw konveteret til jpeg

vis mig hvor der er CA da jeg ikke kan se det

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Undskyld at jeg først svarer nu, men jeg var “nede” pga. forkølelse. Uden at jeg vil ind på en lang diskussion her, så kan du se nærmere på dit foto og grenene. Her er ses det violette mange steder, men teleskopet er som sådan udmærket korrigeret, men det er der, men på den anden side heller ikke værd at tale om. Som nævnt vil man i et linsesystem altid kunne finde noget, men Meade’s lille 80’er har skam bevist sit værd i AF sammenhænge. Smileoutlook2009-01-27 10:42:01

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det er meget lidt farvefejl der er, og det kan sandsynligvis også være fremhævet af sharpening og jpeg komprimering. Jeg glæder mig til at se nogle astrofotos med den.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'first foto light meade 80mm apo' er lukket for nye svar.