Fint udbrud i gang…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Fint udbrud i gang…

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 227 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Bare til en oplysning…Der er et fint prob’s udbrud mellem 1. og 2. kvadrant på Solen i øjeblikket…Altså set med Ha filter, hvis nogen skulle være i tvivl…

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
        • Nova

Hei outlook !

Det her med å se på solen skal man jo være forsiktig med så jeg har laget meg et filter selv av et Baader ark !( Et sånt sølvfolie liknende ark )

Da ser jeg solen som en hvit skive, men hva skal til for å kunne se probs og solflekker ??

Mvh Arne Martin

Mak 150/ Wo Megrez 80 II

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Nemlig, det er ikke et almindeligt Ha filter vi taler om her, bare så nye på området ikke misforstår det…

pbm77
            • Moon

Tak for oplysningen. Er desværre først lige kommet hjem og nu er der skyer

Håber at der også sker noget deroppe i morgen

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Arne Martin wrote:

[…]hva skal til for å kunne se probs og solflekker ??

Slike solfiltre er dyre, Arne Martin. Hvis du f.eks. kikker på denne listen hos Lyra: http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=8035 …så ligger vanlige solfiltre på rundt 1000 kroner, mens den type solfilter det snakkes om her i tråden begynner på 6.400 kroner.

Bjørn T. Jønsson2009-04-16 17:09:44

Mvh,
              Bjørn

Anonym
                • Nova

Hei Bjørn !

Da tenker jeg at jeg heller venter og ser om det ikke blir en ny tubus istedet for filter !

Kunne tenkt meg en rask Newton på sånn ca 150- 200 mm for astrofoto, Lyra har en lekker sak fra TS som ser ut til å ville ha en tur til Kristiansand etterhvert ! Wink

Ser ut som det blir en fin kveld, så utstyret er ute til temperering allerede !Big%20smile

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Heisann Arne Martin,

Skal du ha en Newton? Hmm… det blir spennende å se. Lykke til med seeingen i kveld.

Men nu må jeg gå og ha en morfar i bingen et par-tre timer.

Mvh,
                  Bjørn

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Fint udbrud i gang…' er lukket for nye svar.