Filtre til visuel observation

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Filtre til visuel observation

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 5 måneder siden af perd. This post has been viewed 30 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

perd
      • Moon

Kan nogen give et bud på, hvilke filtre (et par stykker), jeg skal gå efter, hvis jeg i første omgang vil koncentrere mig om månen og planeterne?

Jeg har set filtre på diverse hjemmesider – alt fra måne- eller kontrastfiltre over filtre i diverse farver til dobbelte polariserede filtre med variabel lysgennemgang, og jeg må blankt erkende, at jeg ikke har nogen anelse om, hvad jeg får mest ud af.
      mvh Per

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Per,

Lavede for en del år siden en oversigt over farvefiltre og deres egenskaber.

Den er baseret på oplysninger fra Parks og Celestron.

Kan ses her:

Har lidt 1,25” farvefiltre på lager til oprydningspriser:

Hvis der er nogle her på forum som bruger- og har erfaring med farvefiltre til planetobservation, så bare kom med nogle gode råd.

Mvh

Mogens

Forhandler

Astro Optics

Mogens Zachariasen2012-09-16 13:26:07

Mvh
        Mogens

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Nu ved jeg ikke om du er ny ude i visuelle observationer af Månen og planeterne. Er du det? For så vil jeg nok anbefale dig at vente med at købe farvefiltre, til du har lært at se detaljerne på især planeterne uden filtre!

Filtre kan bruges til at fremhæve detaljer på især Mars og forbedre kontrasten på Månen, men deres effekt er efter min mening ikke overvældende kraftig, så hvis du ikke allerede er erfaren med at observere planeterne. Så opdager du ikke filtrenes effekt og de vil bare være en ekstra komplikation.

Men når det så er sagt, så må jeg straks tilføje, at jeg godt kan se fordelen i at bruge f.eks. Baaders Fringe Killer filter sammen med akromatiske linseteleskoper. Hvor filtret er med til at forøge kontrasten ved at fjerne de farver der ikke kommer i fokus. Så hvis det er sådan et teleskop du har, så er sådan et filter nok et godt sted at starte.

Et gråfilter eller endnu bedre et par polarisationsfiltre er også godt til at dæmpe/variere lyset fra Månen, men jeg har nu aldrig opfattet Månens lys som problematisk, selvom at den kan virke blændende ved lav forstørrelse. Men Månen er sjovest ved høje forstørrelse og her er der normalt ikke behov for at dæmpe lyset.

Skal jeg anbefale nogle farvefiltre til planeterne. Så har jeg kun erfaringer med blå og violet filtre på Venus og orange på Mars. På Venus kunne jeg ikke se nogen forskel, men orange filter har en god effekt på Mars. Hvis du har et 8″ teleskop eller større så kan du med fordel bruge et lyst rødfilter på Mars.

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej

Jeg kan tilslutte mig Toms erfaringer mht filtre på planeterne og Månen. Jeg synes dog det er lidt unaturligt at observere Jupiter i en lyseblå farvelade og undlader filtre her og også til Saturn. Derimod er et orange filter godt til Mars også for at fjerne “scattered light” da den lyser meget intens i okularet med et spejlteleskop. Jeg bruger et særligt smalbånds orange filter i forbindelse med en bino og her er Mars virkelig god, når den er i ellers er i nærheden.

Jeg bruger samme filter med bino’en til Solen (OBS husk også front monteret filter!) og her giver det en naturlig gullig tone. Men det er altså et specialfilter. Man må mange gange gøre sig sine egne erfaringer.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

perd
              • Moon

Tak for jeres input.

Jeg er mere grøn end grøn inden for denne hobby, så jeg venter med filtrene.

mvh Per
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Filtre til visuel observation' er lukket for nye svar.