Filtre igen

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Filtre igen

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af thomas. This post has been viewed 267 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

joe
      • Moon

Hej

Jeg har prøvet at blive lidt klogere på det med filtre, ved at søge her i dette forum, men syntes ikke rigtig at jeg fandt det jeg søgte.

Så derfor håber jeg at i, som i altid er rigtig gode til, vil hjælpe mig igen.

Når jeg f.eks kikker på Oriontågen er den ikke så tydelig som jeg godt kunne tænke mig at se den, vil jeg med fordel kunne bruge et filter og hvilket vil jeg i så fald skulle have?

Eller ville jeg som newbie få mere glæde af at købe okulare med mindre brændvidde (har 10, 25 og et 2x barlow)

Eller er det fordi at jeg “kun” har en 90mm refaktor f/10?

thomas
        • Giant

Uden at være expert, så tror jeg din kikkert er den største begrænsning.

Man skal passe på hvor mange penge man bruger på grej til en mindre god kikkert/montering.

Men hvis du alligevel vælger at købe et filter, så skal det nok være at typen UHC.

Det positive ved at investere i et filter er at du selvfølgelig stadig kan bruge det, hvis/når du opgraderer til en større kikkert.

Så mit råd er nok at det bedre kan svare sig at spare sammen til en bedre kikkert.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Filtre igen' er lukket for nye svar.