nvc wrote: “Hvad sker der for rebet omkring udtrækket?”
Hvad mener du? ![](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley1.gif)
Michael, jeg går altid med seler og livrem, når det drejer sig om udstyr for op til en 20->30K kr der sidder monteret i fokuseringsenheden, uanset hvor fast det sidder, specielt når der tages subs af objekter der står højt på himlen.
Grovfokus af SCTens hovedspejl og låsning af dette sker anden steds, manuelt en gang, når en obs-session starter.
Robo-focus er kun til finjustering af fokus, vandring +/- 1 -> 3mm, på en obs- aften/nat.
Her er nogle flere billeder af mit setup,
http://www.astro-hp.dk/28096429
Reb, gaffa tape og elastikker m.m. har været/og er også en del af mit setup. Det ser ikke pænt ud, men det virker efter hensigten![](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley1.gif)
Mvh. Niels
Jeg kom til at tænke på, om det på sådan en basse ikke kunne være formålstjenligt simpelthen at konstruere en metalskinne som fastlåses på selve tubus, som kamera, filterhjul mv. så kan løbe i. Jeg ved godt at det selvfølgelig nok vil gøre det lidt mere besværligt hvis du ofte skifter udstyr.
Jeg har selv overvejet at lave tilsvarende til min Newton. Simpelthen lave et fastindbygget 2″ prismevinkel og så køre fokus langs med tubus i stedet. Men det er kun i idefasen.
MHansen2016-02-22 12:41:41