› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Filterhjul og fokuser
- Dette emne har 18 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 280 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. februar 2016 kl. 23:29 #143367
mhansenDeltager- Nova
Hej Alle,
Jeg kan ikke huske om jeg har spurgt om dette før, men jeg har et USB styret filterhjul og en autofokuser rimeligt højt på min ønskeliste.
Derfor vil jeg høre lidt om jeres meninger ang. de bedste filterhjul og om der findes andre fornuftige autofokusere end Robofocus, som jeg har ladet mit fortælle, ikke direkte kan styres via USB og strømforsyningen heller ikke følger med.
mvh,
Michael21. februar 2016 kl. 16:58 #143698
mhansenDeltager- Nova
Come on, gutter.
Der må da være en eller to som har en eller anden form for kvalificeret mening om dette emne. Eller er autofokuser bare ikke noget i gør det særligt meget i?
21. februar 2016 kl. 18:59 #143706
nightskyDeltager- Neutron star
Har selv en SupaSlim filter som vist ikke laves mere, fokuser er hjemmestrikket eller manuel.
Har overvejet nyt filterhjul grundet problemer med nøjagtig positionering, som kan give sig
udslag i dårlige flats. Det kunne være fra FLI, Optec m.fl., men jeg har ingen erfaring overhovedet
med disse.Håber andre har gode indspark.
21. februar 2016 kl. 19:23 #143712
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Tja.
Jeg har både et Starlight Xpress filterhjul og et Truetek.
Starlight er direkte til USB, ingen ekstra strømforsyning. Der kan sættes forskellige typer hjul i, og ekstra hjul er rimelige i pris, vist omkring 50 euro. Det samme hjul kan bruges med forskellige størrelser.
Truetek er lidt ældre, seriel, med ekstern forsyning. Positioneringen er nok en anelse dårligere end starlight, men ok til fotometri.
Det skal dog siges at positioneringsfejl kan ses på flats med begge hjul, dvs ingen af dem vender 100% akkurat tilbage til pladsen.
Begge kører glimrende. Starlight hjulet har kørt 1000vis af gange, da jeg bruger det til planeter. Ingen problemer.
Det skal dog lige bemærkes at da jeg købte et ekstra hjul til mit starlight, gik det nye hjul temmeligt stramt, dvs det kunne faktisk ikke køre i meget koldt vejr. Det konstaterede jeg skyldes en for stram pasning af centerlejet, som er lavet af teflon (tror jeg) med et Ø10 mm hul i. Dette hul passer så på en centertap i hjulet. Lidt for godt i dette tilfælde. En forsigtig tur på en H7 10 mm rival, og siden har det kørt problemfrit.
P.S En rival er en sådan:
21. februar 2016 kl. 20:11 #143715
munkholmDeltager- Neutron star
Bruger Starlight Xpress filterhjul og Seletek fokuser, begge køre uden problemer
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
21. februar 2016 kl. 20:15 #143716
nvcDeltager- Super Giant
Hej Michael,
jeg bruger flg, og har brugt dette setup i en del år uden problemer.
http://www.astro-optics.dk/sxfw.htm
http://www.jimsmobile.com/buy_motofocus.htm
http://www.robofocus.com/products.htm
Her er et billede af mit setup,
Mvh. Niels
21. februar 2016 kl. 21:17 #143723
mogensDeltager- Super Nova
Bruger Trutek filterhjul og Robofokus, begge med USB-forbindelse.
Iøvrigt fremstilles Trutek ikke længere!
21. februar 2016 kl. 22:07 #143728
mhansenDeltager- Nova
mogens wrote: Bruger Trutek filterhjul og Robofokus, begge med USB-forbindelse.
Iøvrigt fremstilles Trutek ikke længere!
Hvor har du fundet Robofokus med USB, for de jeg har fundet ser ud til at køre via seriel stik?
21. februar 2016 kl. 22:09 #143729
mhansenDeltager- Nova
nvc wrote:
Her er et billede af mit setup,Mvh. Niels
Hvad sker der for rebet omkring udtrækket?
21. februar 2016 kl. 22:33 #143737
Andreas Taarning, ingeniør og aktiv på forum her for nogle år siden lavede en USB to RS232 connection til mig. Prøv at kigge på hans websted.
21. februar 2016 kl. 23:00 #143741
nvcDeltager- Super Giant
“Hvad sker der for rebet omkring udtrækket?”
Hvad mener du?
Michael, jeg går altid med seler og livrem, når det drejer sig om udstyr for op til en 20->30K kr der sidder monteret i fokuseringsenheden, uanset hvor fast det sidder, specielt når der tages subs af objekter der står højt på himlen.
Grovfokus af SCTens hovedspejl og låsning af dette sker anden steds, manuelt en gang, når en obs-session starter.
Robo-focus er kun til finjustering af fokus, vandring +/- 1 -> 3mm, på en obs- aften/nat.
Her er nogle flere billeder af mit setup,
http://www.astro-hp.dk/28096429
Reb, gaffa tape og elastikker m.m. har været/og er også en del af mit setup. Det ser ikke pænt ud, men det virker efter hensigten
Mvh. Niels
nvc 2016-02-21 22:03:00 22. februar 2016 kl. 00:04 #143744
noodles- Super Giant
Hvorfor skal det være USB?
22. februar 2016 kl. 00:09 #143745
Mit kører over et hub, så der ikke bliver så fandens masse ledninger
22. februar 2016 kl. 00:29 #143747
mhansenDeltager- Nova
Noodles wrote: Hvorfor skal det være USB?
Det skal helst være over USB, fordi jeg 1: har en USB hub siddende på monteringen i forvejen og 2: fordi jeg ofte har oplevet driverproblemer eller problemer med skiftende COM port på den RS232 -> USB konverter jeg har i forvejen.
Det er heller ikke et ultimativt krav, det ville bare gøre det langt lettere at have med at gøre.
Jeg har en EQDirect ledning jeg købte engang herinde af en som vist er elektroingeniør, men hans website har ikke været aktiv i lang tid. Tror nok han hed Jacob Schultz.
MHansen 2016-02-21 23:39:08 22. februar 2016 kl. 02:40 #143762
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg har som Jens, Starlight hjulet. Køre som en drøm.
Jeg har en optec tcf-s fokuser. Køre fint og klippestabil. Meget tung og bedst egnet til en SCT i den store ende.
Ang. Jacob Schultz (Mr. Mox) så mistede vi ham desværre til pludselig sygdom i 2012.
Vi er flere herinde der vil være i stand til at lave kabler til dig☺
Dan-bit forhandler nogle kanon gode usb – seriel porte som husker deres port assignment. Har selv en 4 ports.
Desværre handler de ikke med private, så Der skal du kende nogen i et firma.
FrankLarsen 2016-02-22 01:43:17 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Filterhjul og fokuser' er lukket for nye svar.