Filter mod lysforurening?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Filter mod lysforurening?

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af anders. This post has been viewed 325 timesnilsen. This post has been viewed 325 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

anders.nilsen
      • Asteroid

Er et UHC filter tilstrækkeligt ved visuel observation, eller kan jeg med fordel også bruge f.eks. Orions Oxygen-III filter.

Jeg bor i Brønshøj i København, altså under den orange osteklokke 😉

Venlig hilsen

Anders

jens
      Deltager
        • Giant

Hej Anders.

Hvis dit primære problem er lysforurening skabt af gade-/ facadebelysning, så vil jeg anbefale et bredbåndsfilter – eksempelvis Orion Skyglow eller tilsvarende.

Bare vær opmærksom på, at det ikke er den ultimative løsning, da det tager lys fra andre kilder, bl.a. de svagere stjerner.

Det er primært beregnet til en nogenlunde mørk himmel hvor det skal dæmpe den naturlige baggrundsbelysning, eller himmelglød på de 558 og 630 nanometer.

Denne er desværre i de moderne tider blevet “overbelyst” af den menneskeskabte lysforurening.

Et smalbånds- eller linefilter er beregnet til specifikt brug på udvalgte DSO’er.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Og du skal IKKE bruge mere end et filter adgangen.

Anonym
            • Nova

H-alpha og H-beta stacked, vil jeg anbefale… LOL

Hvad med et Baader UHC-S?

Jeg prøvede engang et Celestron LPR filter og jeg syntes ikke det gav nogen sådan rigtigt forbedring. Men når jeg tager mit UHC-S filter og holder visuelt op mod himlen, så træder mælkevejen bedere frem. Jeg har dog kun brugt det til foto på kikkerten.

Søren

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

UHC-S farver alt lilla, og gør det bestemt ikke nemmere at se noget her fra Holbæk.

anders.nilsen
                • Asteroid

Tak for jeres svar.

I min søgen på nettet har jeg iøvrigt fundet flg. artikler om brug af filtre ved visuel observation, som andre uvidende ligesom jeg kunne have glæde af.

http://articles.adsabs.harvard.edu/full/1994JBAA..104..231B/0000231.000.html

http://www.astronexus.com/node/4

Iflg. dem ser det ud som om et UHC-filter i første omgang vil være at foretrække for mig, da det lader til at være det bedste kompromis mlm specifik og generel anvendelse.Anders Nilsen2009-01-08 20:44:08

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Filter mod lysforurening?' er lukket for nye svar.