? Filter mod gadelamper ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? ? Filter mod gadelamper ?

• Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 811 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Er det en god idé at kaste nogle 100 kr. efter el LPfilste, vil det øge min ellers store glæde ved min Celestron 102SLT, som er indkøbt for nyligt i håb om at fange så mange DSO’er som muligt. ?Star

mikkellund
        • Giant

“el LPfilste”? Kender ham ikke…

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Undskyld tasterne må side i den gale orden her til aften…. jeg tenker på et LPR filtrer (Lysforureningsfiltre) Ouch

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Øhh, kan man få det få 100kr ?

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Nix det kommer sikkert til at koste en del mere.. 300.- til 600.- 😉

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Oki 🙂 Husk jeg har et til salg på forummet her.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Hej Palle

LPR er en god idé – specielt hvis du kigger fra byen eller nærheden af den.

Skywatchers LPR filtre er ret billige og ganske udemærkede.

Der er ikke så meget forskel på dem og Orion’s som er dobbelt så dyre.

Til astrofoto brug er Astronomiks nok nogle af de bedre/bedste, men det stiller også større krav.

Ellers er brugt (Tommy’s) også altid en god ide, hvis prisen er rigig

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Tror nok mit er et baader, men der står vist ikke noget på kanten.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Baader har høj riflet kant, og de skriver altid på deres hvad det er.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Oki, så er det nok en Baader, der er en kant hele vejen rundt med indhak, kvadratiske.
                        Der er ogå et mærke, en firkant med 2 halv-buer på hver side med en tekst inden i, er for
                        småt til at læse.

TommyF2008-11-19 17:49:55

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Det lyder som e baader, men de skriver normalt også hvad det er. Det står på alle mine baader filtre.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Anonym
                              • Nova

Hej!

Jeg købte et Baader UHC-S filter af Rigo i sommers og jeg syntes det virker rigtig godt fotografisk. Visuelt har jeg kun prøvet at holde det op mod mælkevejen et ret mørkt sted, og det fik faktisk mælkevejen til at fremstå langt mere tydeligt, meget imponerende. Jeg havde på et tidspunkt et Celestron LPR filter, men det virkede ikke ret godt i min likke refraktor.

Søren

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Det Tommy har, sådan et har jeg også… Eller havde kan ikke lige huske om jeg stadig har det, er faktisk meget godt. Det tager toppen af gadelyset, og lige det allerværste af måne lys. Men lukker stadig så meget ind at man kan se noget.

Har også et UHC-S og det er meget smalt, og derfor ikke vildt godt til visualt. Har dog kikket på M42 gemmen det, og der giver det alså den kontrast M42 mangler hjemme hos mig. Men Moon-Sky-Glow giver den samme kontrast, men mere M42.

MStauning2008-11-20 08:13:12

ctj
                                  • Planet

Kan man få den Baader Skyglow i Danmark? Der står at den kan bruges til planeter og andet, men ikke til baggrundslys, jo mindre “skyglow” ligefrem betyder baggrundslys?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet '? Filter mod gadelamper ?' er lukket for nye svar.