Filter mod gadebelysning

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Filter mod gadebelysning

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af astrojensen. This post has been viewed 553 times
Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

steenkh
    Deltager
      • Planet

Det er snart to Ă„r siden jeg sidst sĂ„ MĂŠlkevejen ordentligt her oppe fra HollĂžselund i NordsjĂŠlland. De fĂ„ gange der var stjerneklart i Ă„r pĂ„ en fredag eller lĂžrdag, kunne man kun lige skimte MĂŠlkevejen, og jeg gĂ„r ud fra at det skyldes den stigende lysforurening. Den nĂŠrmeste “storby” er Helsinge og Tisvildeleje ligger endnu nĂŠrmere.

Er der nogen der har erfaring med filtre der kan fjerne noget af lysforureningen fra byerne? Jeg har kigget pÄ sÄdanne filtre, men er nervÞs for at de er forÊldede. FÞr i tiden var det meste lysforurening fra lysstofrÞr i gadelamper, men nu er de fleste lamper vist skiftet ud med LED, og disse lamper har et andet spektrum, som jeg har hÞrt er meget svÊrere at filtrere vÊk.

SĂ„ hvad kan jeg gĂžre?

outlook
      Deltager
        • Super Nova

PrĂžv at lĂŠse dette web site:

http://www.prairieastronomyclub.org/useful-filters-for-viewing-deep-sky-objects/

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Og i Þvrigt sÄ har LED i gadelamper et kontinuert spektrum som de goe gamle pÊrer, lidt koldere mÄske, men billigere og en hel del kraftigere, der kun bidrager til mere lysforurening, desvÊrre.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

adam
          Deltager
            • Main Sequence

Jeg kommer ogsÄ til HollÞselund en gang imellem.
            Der er altid dis i luften, synes jeg. Og dis + lidt lys er en dÄrlig blanding.
            Jeg har lige kigget i Stellarium. Det ser ud til at MĂŠlkevejen er stĂžrst nĂ„r der er lyse nĂŠtter. Der er dis i luften om efterĂ„ret, sĂ„ april og marts er mĂ„ske gode mĂ„neder – min lommeteori.

steenkh
            Deltager
              • Planet

Ja, det var det med det kontinuerte spektrum der bekymrede mig. Som jeg lÊser artiklen (som jeg forresten hentede til offline lÊsning for et par Är siden) sÄ er der ikke rigtig noget at gÞre mod LED lamper, men det er alligevel en god idé at bruge filtre fordi de Þger kontrasten.

Jeg har kun et OIII-filter og overvejer at anskaffe et LPR-filter, mest i desperation, fordi vi kun kommer til sommerhuset i weekenderne, og sidste sÊson (maj-september hvor det er mÞrkt) gav kun fire stjerneklare nÊtter pÄ en fredag eller lÞrdag, og hver gang var himlen sÄ lys at man uden problemer kunne foretage sig alt bortset fra at lÊse.

Men Adam har ret: en stor del af problemet er dis, og det forstÊrker naturligvis lysforureningen, men det giver ogsÄ hÄb om at der kommer en nat uden dis.

Sidst vi havde held med stjernerne, var i maj, og da var himlen sÄ lys at jeg pÄ forhÄnd opgav at bruge tiden pÄ andet end teknik. Det vil sige afprÞvning af teleskopets tracking, eksperimenter med computerstyringen, indstilling af sÞgeteleskopet, men til min forblÞffelse var luften sÄ rolig den nat at jeg kunne se ting jeg aldrig fÞr har set. Selv pÄ helt klare nÊtter har jeg ikke kunnet se detaljer i galakser, men det gik fint nu! SÄ det var en god pÄmindelse om ikke at forkaste en nat pÄ grund af dis og lysforurening.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Det ser ud til at MĂŠlkevejen er stĂžrst nĂ„r der er lyse nĂŠtter. Der er dis i luften om efterĂ„ret, sĂ„ april og marts er mĂ„ske gode mĂ„neder – min lommeteori.

Lommeteorien holder ikke helt vand. MÊlkevejen stÄr nemlig meget dÄrligt placeret i Marts og April. I Maj gÄr det lidt bedre, men efterÄrsmÄnederne er langt bedre, for da stÄr mÊlkevejen hÞjt pÄ himlen. Det er heller ikke nÞdvendigvis mere diset om efterÄret end om forÄret, men det kan svinge meget fra sted til sted og fra Är til Är. Sidste efterÄr havde jeg adskillige vidunderligt klare nÊtter i August og September.

Thomas, Bornholm

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Filter mod gadebelysning' er lukket for nye svar.